HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilket är ditt DIY-drömprojekt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/24 :  12:31:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vilket/vilka är dina drömprojekt? Vad skulle du vilja snirkla till med tigersågen eller svetsaggregatet???

Jag tänker mig drömprojekt indelade i ett par kategorier: praktiskt/ekonomiskt genomförbara och icke-genonförbara.
Jag har inga omöjliga projekt på min lista - varför drömma om det alltför omöjliga?? Men projektlista är lång nog men jag har två (tre) drömprojekt som inte bara är realistiska utan faktisk inom räckhåll:


  • OTL-förstärkare enligt Rosenblit, en sådan som Bernt och Resonans har byggt. Rör finns från 20 Euro i Tyskland; nytillverkade från JJ i oktalkapsel UTAN toppanod.

  • PPP eller Circlotron med 6L6 i parallell. Transformatorer finns för 60-70 Euro i Tyskland.

  • En RIKTIG högtalare. Jag har spanat in mig på The Un-Orthodox 2-way, beskriven i AudioXpress 2004. Jag har elementen hemma och ska dra igång bygget när jag tunnat ut lite i samlingarna.



OTL- och PPP-förstärkarna är båda förstärkare med exceptionella data, stor bandbredd och hög dämpfaktor.
Högtalaren vill jag ha för att vara mer säker på att ljudåtergivningen inte är ett hinder.

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/11/24 :  13:02:56  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag håller just nu på att planera mitt drömprojekt: 4-vägs hornhögtalare där allt utom de lägtsa frekvenserna går genom frontladdade horn med drivers av högsta klass. Kanske inte har råd att börja med absoluta toppgrejer över hela linjen, men man kan ju alltid uppgradera.

Eftersom detta drömprojekt också är mitt absolut första DIY-projekt och jag varken har verktyg eller verkstad vet jag fortfarande inte om det faller under kategorin praktiskt/ekonomiskt genomförbart eller icke-genomförbart, men jag ska nog ge det en chans iallafall!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/11/24 13:03:38
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/11/24 :  13:32:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Min drömprojekt är ett vinylsteg med passiv RIAA korrektion och mycket påkostad nätdel. I samband med detta håller jag på med att lära mig ett nytt CAD program så där kombinerar jag nytta med nöje. Jag har precis startat och räknar med 1 år i tid (dock ej i nedlagd tid förstås).

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/11/24 :  13:58:24  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det måste vara VDV-3070 av Menno Van der Veen. Kostar ju dock en lätt slant i järn.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/11/24 :  15:36:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Just nu genomför jag två projekt varav den ena är ett 6C33 SE steg och ett på jobbet bygge i mån av tid nämligen en tangentialarm till min EVAL(d).

Nya högtalare vill jag gärna ha men är kluven vilken väg jag skall ta mer horn eller dipol men det är ett projekt längre fram i tiden.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2007/11/24 :  15:41:55  Show Profile Send anteee a Private Message
en högtalare med dipolär banddiskant och delvist dämpad dipol mellan register och sen två 8 tums basar allt förpackat i trä kabinett ala sonus faber
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/11/24 :  19:57:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det måste väl vara att få nån ordning på bråten som samlats här..
3-vägarna i massiv furu o dito sub.SV572-10SE steget.mm.
Men man lär väl överleva ett tag till så....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/11/24 :  20:56:00  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
En tangentialarm.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/24 :  21:19:31  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag är klar med mitt
Altec multicell horn,Onken låda med Altec 15".

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/11/24 :  23:51:37  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tangentialarm modell Peter S / Bosse H, men med elektromekanisk positionering av nålen i höjdledd (rätt avstånd kontinuerligt avkänt medelst laser)

...Monterad på en hembyggd mellanhjulsdriven spelare i stil med Lenco, fast flottare.

Zzzzz.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/11/25 :  01:20:34  Show Profile Send jonasz a Private Message
Soundbrigade, ska du bygga hogtalarna med XT25 eller SS9800? Skulle tro att SS9800 ar ett battre val pga den extremt laga delningen, runt 1,2 kHz om jag inte minns fel!

Mitt dromprojekt kommer jag forhoppningsvis paborja efter nyar och ar en fyrvags dipolhogtalare. Har alla elementen redan sa nu fattas bara panelerna och ett vettigt filter...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/25 :  10:24:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
jonasz: Elementen köpta och ligger hemma och väntar. Har ett par sopiga lådor från B&O där jag slängt ut basar och trycker in elementen tills vidare. Då är de inspelade när det rör på sig till våren. En kompis har massa 25mm MDF-spill. Perfekt.

Ett drömprojekt till som jag har är en SE-stärkare med de 813 jag bytte till mig.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/11/27 :  00:09:53  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Newform research´s 645 band med 8st seas excel 6,5:or, 2st aktiva Onken basar med PHL´s lätta, kortslagiga 21 tummare till det. Måste bygga 7st till hembion..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/11/27 :  00:48:01  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det skulle nog vara ett par SKITBRA stativare som sparkar skiten ur piP, Reference 3A, Micro Utopia etc etc, med ett par tillhörande basmoduler som spelar rakt ned till 20hz, samt två par monoblock att driva hela skiten med.


Eller egentligen HFLS-1, allt är i princip omöjligt att bygga utan verktyg.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/27 :  13:30:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ett total integrerat maffigt ljudsystem inbyggt i ett rum, både stereo och multikanal.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/27 :  15:02:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ett SE GM-70 slutsteg med silverlindad utgångstrafo och hela köret i vrålsnygg lådda. Frågan är också var jag får plats med dem. Mitt vardagsrum är ocuperat av tantens blommor.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/11/27 15:03:17
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/11/27 :  15:06:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett fyrvägs frontladdat hornsystem med skräddarsytt förstärkeri och aktiv delning.
Nåt i stil med PP 845 till basarna och SE 845 till övriga register, självklart med riktigt bra komponenter i slutstegen.
Delningsfiltren skulle jag nog bygga med kaskodkopplade Jfetar och silver-micakondingar eller liknande.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/11/27 :  15:21:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ett påtänkt högtalarbygge som dröjer innan det kommer till.
Skaaning/Scanspeak bestyckat toppsystem med aktiva basmodeler till.

Räcker nog så,, har det tagit 2-3 år till dagens datum, så kommer det dröja lite till,,, minst sagt!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/27 :  15:41:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Erik skrev:
quote:
Ett SE GM-70 slutsteg med silverlindad utgångstrafo och hela köret i vrålsnygg lådda. Frågan är också var jag får plats med dem. Mitt vardagsrum är ocuperat av tantens blommor.

Kom hem till mig och titta ....
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/27 :  16:40:48  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Gärna var bor du?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/27 :  22:00:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vänersborg. Då menade jag samlingen blommor - 40+ styck och allehanda projekt i olika stadier ...
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/11/27 :  22:13:07  Show Profile Send acebowler a Private Message
Ett 845/21SE bygge....

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/11/27 :  22:39:08  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Att flyga till månen och bygga ett rum där med våra syre och normala lufttrucksförhållanden här på jorden.
Rummet skall vara av den sort som ej bidrar med något negativt på musiken.
Tänk vad störningsfritt och tyst det skulle bli att sitta där att njuta av en farorit platta musik.
Nä min dröm är att åtminstone få till detta under natten när man sover gott (i drömmen) så man kanske får känna på lite hur det är med mitt DIY-drömprojekt.
Undra när första Hifi annläggningen kommer till månen
Rymd hifi lär vara oslagbart med solsäller och batterier
Sov gott och dröm rätt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2007/11/28 :  10:04:34  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag tror nog att en fyrkanalare för biamping med 2x6C33 i PSE/kanal vore min grej.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/11/28 :  10:13:26  Show Profile Send ILLY a Private Message
levande:
Tänk om anläggningen plockar upp allehanda rymdstörningar, som vi är förskonade ifrån, för att vår atmosfär filtrerar bort dem!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/28 :  12:07:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Levande & ILLY: Riktigt spännande tycker jag vårt observerande av rymden är. Man hittar med våra radioteleskop galaxhopar miljarders ljusår bort, och då vet man att den strålning vi detekterar från dessa är oändligt mycket mindre än den strålning vi skulle ta emot från en bortglömd mobiltelefon på månen ....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000