HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Klass A förstärkare tillsammans med SMPS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/01/18 :  10:34:13  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Hittade ett gammalt projekt som jag inte färdigställt, se här för ursprungstråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=33313

Jobbat lite med det på kvällarna, så schemat är något ändrat sen dess, kommer komma en uppdatering senare. Men tänkte visa lite mätningar på prestandan så länge, mycket nöje!

MVH Martin

Frq response:

THD vs Power, 1kHz:

THD vs Frq:

FFT 1kHz 10mW:

FFT 1kHz 100mW:


Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2007/11/25 11:56:56

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/18 :  12:03:56  Show Profile Send Peg a Private Message
Ser ju jättetrevligt ut :)

Man blir ju nästan sugen på att bygga något kul !

Vad är det du använder för att mäta med ?

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/01/18 :  12:10:19  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jotack, den mäter inte så illa. Ska så småningom göra ett nytt kretskort till den, med bättre layout och möjlighet att montera sluttrissorna mot en större kylare. Nu sitter det en liten kylare på varje sluttrissa. Men med en större kylare så kan man öka tomgångsströmmen för större uteffekt, eller rent av driva högtalare istället. Och mätningarna är gjorda med en Audio Precision SYS2712.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2007/01/18 12:10:50
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2007/01/18 :  17:08:19  Show Profile Send luften a Private Message
Mcz: Verkligen fina mätningar!

Byggde själv en (op-amp-baserad) hörlursförstärkare för nåt år sen. Den mäter inte riktigt lika bra, men tillräckligt för att jag skulle vara nöjd

//air
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/01/18 :  19:58:04  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Man tackar Luften! Har tyvärr inte fått möjlighet att lyssna på dessa ännu, har bara förbättrat de på labbänken tills jag blivit nöjd. Men som du kan se av bilderna nedan, så är det varken optimal layout eller de bästa komponenterna. Så kanske kanske kan jag förbättra prestandan något ytterligare, men det rör sig troligen bara om någon tusendels eller hundradels procentenhet, fast ändå..

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/01/19 :  08:39:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Imponerande mätresultat men hade du en hörlur som last?

Tänk om man hade ett AP system hemma på kammaren. Nu är jag allt lite avundsjuk.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/19 :  08:44:32  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Dra ner storleken på de första bilderna till max 800x600,vilket är högsta tillåtna storleken här.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/01/19 :  09:20:36  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Peranders, det var en rent resistiv last. Har inga hörlurar att mäta mot, utvecklade den till en kompis som gör/mixar musik. Men ska se ifall jag inte kan ragga tag i några och mäta mot.

Och Mc Square, ville behålla storleken för att inte göra mätningarna otydliga, men man vill ju inte bryta mot lagen så är något otydligt nu får ni fråga istället.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/01/19 :  12:35:42  Show Profile Send ludo a Private Message
Ja, mycket fina mätdata, extremt fin mätutrustning, samma fundering ang drivning av reaktiva laster/långa antenner...
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/01/19 :  13:07:33  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Ludo, jag har testat att låta den mata ett 6ohm högtalarelement i serie med 32ohm, samt låta den mata långa kablar. Vilket den hade problem med till en början, självsvängde vid 1,2MHz.. Men en konding på rätt ställe löste det problemet! Så har inte sett några instabilitetsfenomen på den efteråt, men har inte gjort någon mätning av distorsionen med reaktiva laster. Men det kommer.

MVH Martin

PS. Ja, att ha en AP alltid till hands är inte fel.. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2007/01/19 13:51:41
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/01/19 :  13:59:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Disten kommer att öka något med hörlurar men troligen inget att bekymra sig över. Jag skulle dock ha någonting i serie, typ 50-100 ohm. Inget gott tecken att den inte tål kapacitv last.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/01/22 :  23:08:42  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag har gjort lite teoretisk research och funnit att förändringar på främst VAS och även ingångsdelen eventuellt kan förbättra prestandan ytterligare, gäller både förändringar vad det gäller komponenter och elektrisk koppling. Men kommer nog göra ett PCB på de förändringarna, eventuellt gör jag ett nytt PCB på den här varianten också för att jämföra prestandan mot. Eller så blir det bara en mock-up, vi får se hur mycket tid jag får.

MVH Martin

PS. Är också väldigt sugen på att ta fram ett försteg eller ett litet klass A slutsteg baserat på den här kopplingen, kanske kommer i framtiden. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/01/24 :  21:58:41  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Spenderade kvällen med att optimera förstärkarens komponentvärden, utan att förändra den elektriska funktionen, det får bli i nästa version. Men den här mäter, om jag får säga det själv, ruskigt bra just nu! Se nedan för uppdaterat schema och senaste mätningarna:

Schema; Bry er dock inte om vissa komponent-er/-storlekar, allt är hålmonterat nu så ni får översätta komponenterna till det.


THD vs Power; 1kHz, 32ohm last, 30kHz BW:


THD vs Frequency; 10mW, 100mW, 400mW, 32ohm last, 80kHz BW: (Mätfel vid 20Hz, distorsionen är ej högre där)

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2007/01/28 11:48:47
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:04:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Se nu till att biffa upp denna fina koppling till 200 watt... Sen är du välkommen hem hit! Varmt välkommen!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:11:55  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
EA, då detta är single end klass A så är den teoretiska verkningsgraden 25%, så 800W tomgångsförbrukning känns inte så miljövänligt i dagens läge, hehe..

Men jag kommer skala upp den, fast till kanske lite mer blygsam effekt, säg runt 10-25W. Har även en lite mer avancerad koppling på gång som kan/kommer reducera distorsionen ytterligare. Men distorsionen kommer ju stiga lite när jag lastar den med lägre impedans, så svårt att säga vad den kommer sluta på. Men förmodligen kommer det bli något som den här, i världsklass, hehe..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:25:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Eget vindkraftverk löser miljöfrågan plus att värmen gör nytta i huset...

Låter intressant med 25 watt...men kan du inte biffa upp det lite till, så det blir ännu mer användningsbart? Typ 75 watt iaf?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:44:14  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Hum, får se hur jag ska lösa kylningen då bara.. Kanske blir "tvungen" att gå över till push-pull. Och kommer nog ta fram en SMPS (switchad strömförsörjning) till den isåfall, för att få en reglerad matningsspänning utan stora effektförluster. Blir en del att tänka på då vad gäller EMC då dock, eftersom den drar en konstant ström kan man inte fuska till det med 1/8-del av uteffekten.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2007/01/28 12:44:38
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/28 :  13:55:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mmm... Som oftast är det inte "bara att" utan det kräven en hel del eftertanke.

Vill du bolla ideer är du välkommen att lägga ett mail till mig.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/01/28 :  20:27:31  Show Profile Send scorpion a Private Message
Tror du inte att du kan ta ut 10-15 watt med kretsen som den är med ökad tomgångsström och spänning ?

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/01/28 :  22:01:02  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Erling, jodå, teoretiskt är det inga problem. Men problemet är att jag både saknar en större kylare och att nuvarande layout inte gör det så smidigt att montera trissorna på en sådan. Men som jag sagt tidigare, så kommer jag göra en ny layout på ovanstående schema med möjlighet för större uteffekt.

Kommer då samtidigt göra en mer avancerad klass A förstärkare med två-pols kompensering och CFP ingångssteg, för att ytterligare få ner distorsionen. Framförallt kan två-pols kompenseringen göra nytta.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/02/28 :  09:23:32  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Gjorde en wide range input flyback igår som nu ska mata en stereovariant av den här. Kanske inte det bästa alternativet med en flyback när man drar en konstant ström, men det är så lätt att få att fungera och uteffekten är så liten, så kommer fungera bra. Den lämnar +/-10V och 0,6A per rail över ett inspänningsområde på 85-265VAC och störningsmässigt så ligger den en bra bit under kraven för ledningsburna störningar. Återkommer med bilder när jag gjort layout, beställt och monterat mönsterkort, så dröjer nog några veckor.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/02/28 :  10:40:04  Show Profile Send HOST a Private Message

Gjorde en wide range input flyback igår som nu ska mata en stereovariant av den här.
?????

Finns denna funktion/koppling/kretslösning med i svenska språket???
Kanske en enkel förklaring vore på plats.

Egen tolkning; En bred ingång flyger tillbaka.

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/02/28 :  11:11:45  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Hahaha, ursäkta! En flyback är en typ av SMPS (Switched Mode Power Supply = Switchad strömförsörjning). Och Wide Range Input betyder att den klarar hela världens olika inspänningsområden inkl. +10% och -15% nätvariationer, brukar även ibland kallas Universal. I praktiken innebär det att utspänningen kommer vara konstant +/-10V även om inspänningen varierar mellan 85VAC-265VAC. Med andra ord kan jag plocka med mig den här hörlursförstärkaren vart som helst i världen och oavsett var jag pluggar in den så kommer den fungera lika perfekt överallt.

Kommer mäta verkningsgrad, rippel på spänningarna, ledningsbundet, osv. och publicera en del av resultaten här. Men kan tyvärr inte avslöja schemat, då jag jobbar med det här kan jag ju inte avslöja mina hemligheter..


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/28 :  11:37:41  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det var väl därför dom uppfann pseudonom?
Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/02/28 :  17:30:17  Show Profile Send HOST a Private Message
Mcz! Tack!

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/11/18 :  20:52:18  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Dags att skaka liv i denna tråden igen, har ändrat planerna en aning och det blir en liten stereo förstärkare till kontoret eller köket hemma.

Uteffekten är 1W i 4-40 Ohm innan ström eller spänning tar slut, dvs. jag har en strömgenerator på 0,7A och matningsspänningar på +/-10V. Håller just nu på att ta fram strömförsörjningen, vilket fortfarande är en wide range input flyback, men nu på 30Wrms, mot tidigare 12W. Fortfarande ganska blygsamt med effekt så storleken ska gå att hålla till ett minimum.

Bygger just nu allting som mock-ups, så att jag förhoppningsvis ska slippa göra flera kretskortsvändor. Så när strömförsörjningen är färdig så kommer jag göra en mock-up på förstärkaren också, och kanske lägga in lite mätningar här, kommer dock ta lite tid då jag mest jobbar med den på helgerna och kanske någon kväll i veckan.



Men håll ut, för jag hoppas på att kunna förbättra prestandan ytterligare mot den förstärkare som redan redovisas tidigare i denna tråden!

MVH Martin

EDIT: Stavfel & bild

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2007/11/19 14:54:48
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000