Author |
Topic  |
|
Marc
Member
    
759 Posts |
Posted - 2007/12/02 : 14:26:48
|
Jag tänkte (låta) bygga ett par SET-förstärkare för att driva övre mellanregister respektive diskant. Jag har fastnat för tre fyra olika rör som jag tycker verkar lovande, nämligen 6E6P, 6C45, 45 och 2A3. Har någon några erfarenheter om för- och nackdelar med respektive rör?
Elementen som ska drivas är
1. JBL 2441 (16 Ohm, 118 db) för 1000-8000 Hz
2. Banddiskant >8000 Hz, ett av följande alternativ a) 8 Ohm, 95 dB b) 4 Ohm, 101 dB c) 8 Ohm, 108 dB
Banddiskanterna kommer med transformator, så de kan drivas direkt från rören.
Jag tänker mig en enkel konstruktion, SET-förstärkare utan motkoppling, gärna bara med ett enda "gain stage" (vet inte vad det heter på svenska) för att få ett så rent ljud som möjligt.
Tacksam för tips från er erfarna rävar!  |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
Edited by - Marc on 2007/12/03 21:20:38 |
|
soundbrigade
Semesterfirare
    
7879 Posts |
|
zix
Hifi-Barista
    
954 Posts |
Posted - 2007/12/03 : 23:18:45
|
Tänker du på 2A3, så ska vi inte glömma att nämna 6B4G - ekvivalent med oktalsockel. En 2A3/6B4G är ungefär som två 45 parallellkopplade, säger Jean Hiraga. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8341 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 01:33:50
|
Pratar vi 6B4G så kan vi nämna den ryska ekvivalenten 6S4S också (6C4C ser det ut på ryska). Brukar vara billigare än de värsteländska originalen. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Marc
Member
    
759 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 10:59:29
|
Tack för svar.
Både 6E6P och 6C45/6S45 är ryska. Åtminstone det första är billigt.
Är det någon skillnad på 2A3/6B4G/6S4S förutom sockeln?
Ett annat rör som verkar bra är 10Y. Hur är det i förhållande till de tre ovanstående? |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
 |
|
dahlfalk
Member
    
500 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 12:06:55
|
2A3 har 2.5V glöd medans 6B4G och 6S4S har 6.3V glöd. Det är väl den stora skillnaden förutom sockeln. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare
    
7879 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 13:03:08
|
10Y är väl både svårt att få tag i och dyrt.
Tips från coachen - köp inte rör som är svåra att få tag i. Meddelar jag som målat in mig i ett hörn med 50CA10 ..... |
 |
|
Marc
Member
    
759 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 17:52:35
|
Tack Dahlfalk.
Coachens tips låter inte alls dumt. Dyra rör som är svåra att få tag på är ju inte så kul. Om de nu inte är mycket bättre än de andra!  |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ
    
2823 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 22:28:55
|
Tjenare!
10 och den familjen av rör är mina favoriter. Dom går att få tag i enstaka på Ebay till vettiga priser. Då blir det frakt per rör istället
Dom är mycket dekorativa med sin glöd.
VT25 och VT25-A är det skillnad på. VT25, 10, 10Y har Tungstens katod och glöder med ett intensivt gult sken.
VT25-A har vanlig glöd som lyser lite rödaktigt.
När det gäller val av rör så är ingångs röret lika viktigt som slutrören.
Mvh... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
zix
Hifi-Barista
    
954 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 23:02:40
|
På de stärkare jag hittills haft nöjet att lyssna på så verkar det mest som om det totala utförandet är det som är avgörande. Kretslösning och rörsort mindre viktigt. Ett tips är att inte tänka alltför mycket på modellbeteckningen på triod utan mer på typen och kopplingen du ska göra. 2A3/6B4G/6S4S ligger ju ganska lämpligt för dina behov (med tanke på dina högtalarelements känslighet) på runt 15W anodförlust, och du kan få ut sisådär 3-5W ur dem i SE. Det finns nog ett antal andra rör också att välja på för dig, men dessa är ju de mest kända. Och de tillverkas fortfarande. 45 är dyrare och svårare att hitta. Det har lite lägre anodförlust också, jag tror inte man får ut mer än 1.5W. Vilket iofs räcker för dig, det med. Jag vet inte vad ekvivalenter eller liknande rör är.
Måste du trots allt högre i effekt och vill använda trioder och SE så behöver du titta på kretsar med 300B och 6C33C till exempel. Sen är det annat än trioder som går att använda också: EL34 (pentod) och KT88 (beam-tetrod) går också att triodkoppla om du vill. Med rätt koppling och rätt dimensionering/design kan de ge lysande resultat. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2007/12/04 23:04:31 |
 |
|
Marc
Member
    
759 Posts |
Posted - 2007/12/06 : 00:13:54
|
Nu börjar jag fatta lite det här med utgångsrör och drivrör.. 
Min idé är att köra bara ett drivrör per kanal för diskant respektive övre mellanregister, och drivrör + utgångsrör för kanalerna nedanför (bara en till att börja med men så småningom en till). Vissa av rören verkar ju funka bäst som drivrör och vissa som utångsrör, vilket gjorde att min rörlista i början kanske var lite rörig. 
Listan på rör som verkar bra ökar också ju mer jag läser.. Bland drivrören har jag nu följande lista:
6E6P/6E5P 6C45 5687 5842
Utgångsrör:
2A3/6B4G 45/VT52 10/10Y/VT25/VT25A 6C33C AD1
Det verkar helt klart som om 2A3 (och ekvivalenter) är den vanligaste av de effektsvagare trioderna som utgångsrör. Och kanske också billigast. Men när man läser kommentarer om 45 och 10 (och ekvivalenter) verkar många tycka att ljudet är snäppet bättre. Sen är det svårt att veta om det beror på att de är svåra att få tag på och dyrare eller om det verkligen är så... Och den ryska 6C33C verkar ju många också gilla. Och AD1, fast de är ju svindyra..
Jag får nog ta och läsa på lite om matchning mot varandra (för lägsta kanalen med två steg) och mot element med olika laster och känsligheter.
Vilken koppling det sen ska bli har jag ingen aning om...det finns ju så många och jag har inga kunskaper att tolka kretsscheman och dra slutsatser om ljudet. Får bli till att läsa på vad andra tyckt. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
Edited by - Marc on 2007/12/06 02:08:24 |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ
    
2823 Posts |
Posted - 2007/12/06 : 08:16:04
|
Tjenare!
Om du ska bygga själv och det är första gången så kan jag varmt rekomendera EL84 som slutrör och ECC 82 som ingångs rör. Dessa rör är billiga , lätta att få tag i och hyfsat enkla att få bra resultat. Om det blir fel så är inte det hela världen. EL84 ger ca 4W i se petod och strax över 1W se triod. Börja med en planka så är det lätt att byta komponenter och labba.
Mvh... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Marc
Member
    
759 Posts |
Posted - 2007/12/06 : 10:34:49
|
Imperial, tack för tipset. Jag hade dock tänkt att du eller någon annan veteran skulle få bygga grejerna!  |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
 |
|
Marc
Member
    
759 Posts |
Posted - 2007/12/14 : 11:49:07
|
Hittade 4 st 6E6P-DRU för inte mycket pengar på eBay som jag slog till på. 6E6P-DRU ska vara en bättre variant av 6E6P-DR som i sin tur ska vara en bättre variant av 6E6P som i sin tur ska vara en bättre variant av 6E5P (som jag f.ö. fick med ett bonusrör av) . Alla är utbytbara med varandra och speciellt 6E5P är billiga så det kanske blir till att börja prova med dessa. Om inte annat kan jag börja bygga upp ett sånt där rörlager som alla DIY:are verkar ha!  |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
Edited by - Marc on 2007/12/14 11:50:07 |
 |
|
zix
Hifi-Barista
    
954 Posts |
Posted - 2007/12/15 : 23:10:48
|
Då har du drivar-rör. Du vill väl ha effekttriod också antar jag? |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2007/12/15 23:12:52 |
 |
|
Marc
Member
    
759 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 22:24:43
|
Yes, och det får nog bli 2A3, 45, 10 eller 6C33C (eller ekvivalenter). Eftersom jag tänkte köra bara drivarrör på topp och övre mellanregister, lägger jag störst vikt vid frekvenserna därunder, dvs upp till ca 1000 Hz, för utgångsröret. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
 |
|
|
Topic  |
|