Author |
Topic  |
|
Sebastian
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 19:04:59
|
Hoppas det finns nån vänlig själ därute som vill hjälpa mig lite...
Har byggt ett par såna Brian GT nigc:ar, dual mono med förstärkarna i varsin låda. I några dagar nu har jag försökt få ner ganska elaka brum och sånt och har väl lyckats ganska bra, om än det inte riktigt är helt perfekt ännu. Ett lite allvarligare problem är dock att den ena förstärkaren inte är helt stabil. Rätt vad det är, och medans man bara sitter helt still i soffan och njuter av musiken, så kommer det ett frasande ljud ur ena högtalaren. Ibland parat med ett brum. Sen kan det försvinna igen helt sonika, men det kan också dröja sig kvar.
Eftersom lådorna inte är riktigt färdiga ännu, utan fortfarande är öppna, så bruka jag gå fram och ruska lite lätt i sladdarna, och det kan leda till att ljudet ger sig av, men också till att det blir värre, och så illa att man inte törs annat än att rycka sladden ur väggen.
Nån som känner igen detta frasande eller är såpass insatt i elektronik att de kan lista ut vad det skulle kunna vara? |
Jodånämensåatt... |
|
Sebastian
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 19:10:37
|
...glömde nämna att jag har provad det mesta i termer av att se över och göra om alla lödningar osv. Borde kanske också nämna att problemet uppkommit efter att jag hade löst ett ännu värre problem med ett brum som kom när man flexade lite på kretskortet. Det visade sig vara en kallödning på en av chipets pinnar.
Jag var så nöjd när jag hade fixat det... Aldrig får man vara riktigt glad...
|
Jodånämensåatt... |
 |
|
ByggareAndy
Member

266 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 22:18:40
|
Inte för att vara elak eller nått sånt, men det enda jag kan tänka mig är att du har dålig kontakt/kallödning någonstans i den kanalen som börjar brumma, hade jag varit du skulle jag gå över alla punkter igen, även i nätdelen. Har du tur så löser det sig.
Eftersom det ibland löste det sig när du pillade på sladdarna är det kanske där felet ligger. Lycka till
mvh
/Andy |
Ingen signatur för tillfället |
 |
|
Sebastian
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 23:05:54
|
Ja, visst känns det som något slags glapp. Jag hoppas bara att det inte är nåt chipet som är kass. Det konstiga är att när man rotar i sladdarna så får man ingen känsla alls av att det där fladdret reagerar på vad man gör... Eller bara väldigt lite. Det lever liksom sitt eget liv. Nätdelen har jag inte kollat upp så noga, så det kanske är en bra idé att titta på det också... Kämpar vidare.
|
Jodånämensåatt... |
 |
|
|
Topic  |
|