hej läste för ett tag sedan en tråd som på ett bra sätt beskrev hur delningsfrekvensen och element storleken påverkar spridningen nu kan jag inte hitta den någon som vet vilken råd det var? eller nån som kan beskriva hur man räknar ut vid vilken frekvens ett element med en given storlek slutar att sprida bra, oj jag ser själv hur rörig min fråga lät men hoppas att någon kan hjälpa mig
Skrolla ner nästan ända ner..så ser du tabellen på höger sida.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Om du har mätningar på elementens frekvensgång i tex 0grader 30grader och 60grader så kan du ju titta på dem. De visar precis det du frågar efter fast mycket mera detaljerat och tillförlitligt än tumreglerna i tabellen. Då kan man ju även se om elementen har ojämnheter (off axis tex) i något frekvensområde som man vill undvika att få i passbandet.
Generellt gäller också att element börjar begränsa spridningen mycket tidigare i frekvens och mer gradvis än där det verkligen beamar tydligt. En 6.5" bas tex som börjar falla av vid 2kHz 60grader off axis kan ju ha flera dB lägre nivå från den vinkeln från 500Hz och uppåt. Parar du då ihop den med en typisk vanlig diskant med platt frontplatta så får du en energipuckel där diskanten tar över som förmodligen strålar betydligt närmare punktformigt vid den frekvensen.
Håller med Marens - bara att göra tre frekvensmätningar på elementet så får man sanningen skriven!
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!