HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Parafeed
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/06 :  13:06:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är lite förvånande att det inte är någon här inne som bygger PF-förstärkare, eller har jag fel. Det finns OTL-, SE- och PP-konstruktioner men parafeederna lyser med sin frånvaro, även om det emellanåt kommer upp som lite OT-snack.

Jag sitter med två PF-trafos på 1K5 och ett schema på en Mudlark-förstärkare med parallellkopplade 6L6 på utgången - ser kul ut, även om drivröret till utgångsrören är en BF469 . (Notera, mina trafos är effektmässigt för små till Mudlark).

jag kastar ur mig lite frågor för ordningens skull: Har någon byggt en parafeedförstärkare? Känner någon till Mudlark? Vet någon vilka rör som passar till 1K5-trafos. Var hittar man bra/billiga PF-trafos? Borde spdana vara enklare/billigare att linda än vanliga SE/PP-trafos?? Ingen luftspalt, inga bifilarlindningar ....

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/06 :  13:19:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
Parafeed är väldigt intressant, jag har hittils bara provat i försteg och drivsteg men mycket av begränsningarna i transformatorerna kan byggas bort så det blir väldigt bra resultat.

Enda problemet är väl kostnaden, man måste ju ha en spole istället för SE-trafon och den skall ha luftgap och mycket induktans så det kostar en del. Lite tar man igen på utgångstrafon som kan vara mindre och av PP-typ med bättre bandbredd.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/12/06 :  13:45:39  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
"Notera, mina trafos är effektmässigt för små till Mudlark"
-Tänk på det som att Mudlark är effektmässigt tillräcklig för kapaciteten hos dina trafos, så är problemet löst.

"Har någon byggt en parafeedförstärkare?"
-Jag har byggt någon slags push-pull-parafeedförstärkare har jag för mig. Den är blott ett väldigt dimmigt minne nu.

"Vet någon vilka rör som passar till 1K5-trafos"
-Säkert någon rysk liten brottartriod.
Parallellkopplade 2A3, Parallellkopplade triodkopplade EL84, EL34, 6L6(?) m.m.

"Var hittar man bra/billiga PF-trafos?"
-Det här låter som ett kul tips

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/06 :  15:52:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag lekte med den kopplingen för länge sedan. Problemet var att det blev 2 induktanser att räkna med som båda skulle täcka frekensområdet samt dessutom en stor seriekapatitans till OPT:n
hela kopplingen ringde som tusan vill jag minnas. Men låt inte detta avskräcka någon som vill testa. Tänk bara på att seriedrosseln som matar anodspänningen är kritisk och måste ha luftgap i stället för OPT:n.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/12/06 :  22:38:22  Show Profile Send esl a Private Message
PF rules... Jag och MatsT har ett GM70 bygge på gång med elektrostat direktdrift som jag nämnt innan.
Vill dock inte avslöja alla detaljer förrän bygget är klart.
Men kameran är med och ett reportage kommer kanske inom ett år...
:-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2007/12/07 23:22:03
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts

Posted - 2007/12/07 :  07:33:38  Show Profile Send reVintage a Private Message
För att slippa kopplingskondensator kan drosseln ersättas med en bifilärlindad 1:1 trafo. Det finns en del på www.intactaudio.com/forum om detta.

Man kan också köra PP med två SE-steg med anoddrosslar. Mellan anoderna kan man nu ansluta PF-trafon utan kondensator, eller hur MatsT och ESL,?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/12/07 07:36:09
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/07 :  08:12:43  Show Profile Send MatsT a Private Message
Själva idén med PF är väl att hålla transformatorn helt fri från DC?

Det görs enklast med en kopplingskondensator och är det bara hyfsat högohmigt så är inte kondensatorn något större problem. Kondensatorn är till sin natur rätt dålig på att transportera ström men överför spänning ganska elegant.

Jag tror att de upplevda problemen med kondensatorer i signalvägen ofta har att göra med att de ligger inne i en motkopplingsslinga och därmed påverkar stabilitetsmariginalerna. Bygger man utan sådana loopar fungerar kondensatorer bra enligt min erfarenhet.

Visst finns det en hel del varianter på PF-temat, CCS eller my-följare kopplade till transformator via kondensator är ju också PF t.ex. Det fina med anoddrossel (och anledningen till att vi kommer att använda sådana i kommande ESL-projekt) är att man får ett (teoretiskt) spänningssving som är plus/minus matningsspänningen och har man redan höga spänningar så uppskattar man möjligheten!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts

Posted - 2007/12/07 :  10:24:10  Show Profile Send reVintage a Private Message
"För att slippa kopplingskondensator kan drosseln ersättas med en bifilärlindad 1:1 trafo. Det finns en del på www.intactaudio.com/forum om detta.

Man kan också köra PP med två SE-steg med anoddrosslar. Mellan anoderna kan man nu ansluta PF-trafon utan kondensator, eller hur MatsT och ESL,?"

Ovanstående kopplingar är fria från DC över utgångstrafon och är dessutom fria från kopplingskondenstorer.
Min uppfattning om kondensatorer (tillika MOSFETar)är att de är energilagrande och att detta är orsaken till att de bör undvikas i signalvägen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/12/07 10:26:26
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/07 :  10:47:48  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kondensatorer lagrar ström och induktanser lagrar spänning, ingen större skillnad men de fungerar bra vid olika impedansnivåer. Enkelt att få en drossel att fungera vid låg impedans och kondensator vid hög. Så ser jag det i alla fall.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2823 Posts

Posted - 2007/12/07 :  22:16:26  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag har experimenterat med PF kopplingar och det är inte så blodigt vad man har för primär ipedans på utg trafon.
Slutröret lastas via en stor drossel istället för en SE trafo.
Jag har pratat lite med en av Lundahl's försäljnings agenter
och han tror på PF medans Lundahl tror inte på PF till slutsteg.
Till linje steg är PF helt ok enl Lundahl för då jobbar linje
steget mot en "konstant" last medans ett slutsteg som jobbar
mot ett högtalarelement har en mycket varierande last.

Jag har inte haft några problem med ringningar i mina experiment.
Min favorit är 6L6 triodkopplat och PF kopplat. Det krävs lite mer av nätdelen då en hel del spänning försvinner i PF drosseln om man
inte låtit linda den med tjockare tråd. Jag har provat drosslar
mellan 40H-75H. Det var inte så stor skillnad mellan drosslarna
som kondingen som blockar dc. Jag har även provat olika utg järn
och jag tyckte inte det var så stor skillnad mellan en dyr och billig
utg trafo i PF kppling. Det är större skillnad mellan olika PP
utg järn i en pp koppling.

Det går att köra PF och byta ut drosseln mot ett rör eller ett
stort motstånd som last för slutröret. Jag har inte själv labbat
med det.

Hur man än gör så blir det ett stort och dyrt bygge som med drossel-
matning har många fler komponenter än ett SE bygge.

Räkna på ett sådant bygge är inget kul. Man har 2 Induktanser och
en konding att ta med istället för att betala lite mer för
en färdig SE trafo som man vet funkar

Men det är väl värt ett försök irl..

Mvh....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts

Posted - 2007/12/08 :  09:56:42  Show Profile Send reVintage a Private Message
Imperial: Självklart är det viktigt vad man har primärimpedans(överreducering av sekundärlasten) på trafon. Den utgör definitivt lasten för röret. Men en 50H drossel motsvarar ca 6kohm vid 20Hz och 60kohm vid 200Hz etc.etc. Vid höga frekvenser utgör lindningskapacitansen begränsningen. Dessutom blir självklart mättnaden av kärnan en begränsning.

Vid de lägsta frekvenserna är lasten: Anoddrosseln//utg. trafons primärinduktans//den överreducerade lasten.

Därtill kommer påverkan av kondensatorn.

Lundahl har luftspalt även i sina PP-trafos men kan leverera dem i ett PPZ utförande som är helt utan luftgap, detta för att öka trafons primärinduktans.

För er som vill slippa gissa kan jag rekommendera:
http://www.siteswithstyle.com/VoltSecond/Parafeed_fun/Parafeed_fun.html

Lite längre ner på denna sida finns en Excel-applikation för dimensionering.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/08 :  11:10:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Bortsett från ett par stollar som tänker göra ett PP-steg med dubbla anoddrosslar och dubbla utgångstrafar matade i parafeed så är det väl i SE-lösningar som fördelarna med PF kan överväga bekymren.

Med låg belastningsimpedans går det rätt bra att göra fungerande SE-trafos (enligt dem som kan sånt här). Man kan rätt enkelt hitta en SE-trafo på 3k:8 som fungerar tillfredsställande, med 5k:8 så börjar det bli lite problem och med 10k:8 riktigt svårt. Det är väl ingen slump att PF-lösningar ofta ses ihop med rör som 845 och 211. Kondensatorn som tillkommer i PF vill ju också gärna se en hög impedans och den fungerar således bättre med högimpediva laster så skall man generalisera lite så är det väl mer och mer fördelaktigt med PF ju högre belastningsimpedans man vill ha i sin SE-förstärkare?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/08 :  15:51:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Skulle bara meddela att jag inte "trollar" utan suger i mig allt ni skriver.

Jag är själv pragmatiker och tycker å ena sidan att enkelt är bäst (SE), men det verkar finnas starka röster FÖR PF ute i vida världen.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts

Posted - 2007/12/08 :  17:16:36  Show Profile Send reVintage a Private Message
Roligt tema! Så här skulle en PF utan kopplingskondensator kunna se ut. Det blir nog dyrt eftersom en bifilärlindad 1:1 istf drossel inte är gratis: http://www.intactaudio.com/tran.html

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/12/15 :  12:26:44  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Länge sedan jag funderade i detta forum nu så lite yrvaket slänger
jag ur mig en undran om PF-principen kan bakas ihop med matrix-konceptet
och ge något fiffigt, komponentbesparande och spännande som resultat?

Matrix för dem som inte känner till det innebär ett komplett slutsteg med
endast två slutrör som arbetar i PP med L+R (monosignalen, bas t.ex.)
och PSE med L-R (den egentliga stereoinformationen). Man bygger två SE-slutsteg
och fasvänder det ena. Sedan kopplar man en PP-traf mellan slutrören och en
SE-traf till mittpunkten. Slutligen gäller det att matcha och mixa ihop sekundärerna
på något magiskt vis i lagom dos... (jag har inte provat men är sugen)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/12/15 :  13:35:55  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
JohnA: Såhär kan man krångla till det

Byt LL1664 mot vanliga anoddrosslar, kanske rent av funkar med en "push/pull-drossel", och LL9204 mot vanliga push/pull-utgångstrafos.

Be mig bara i nödfall försöka förklara hur det där funkar.
Hur det lät? Illa! Pentoder utan motkoppling.
Kanske skulle funka tillsammans med någon impedansspikrak bredbandare.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000