Jag har ett par nya högtalare på gång, med ganska hög känslighet, runt 92db, och snäll 8ohm impedanskurva. Därför tänkte jag att det kan vara kul att prova rörförstärkare som radikalt alternativ till det Rotel rb-991 steg jag har nu. Jag tänkte låta en kompis far bygga något isåfall, då han har tid och är duktig på elektronik. Jag sonderar därför lite vad det finns för DIY-ritningar ute på nätet som kan vara ett lämpligt projekt. Gärna en integrerad, men slutsteg/monoblock är också intressant. Har ni några förslag på erkänt bra konstruktioner? budgeten kan kanske hamna på uppåt 5000kr
Moskido och liknande är populära just nu, om du kan acceptera FET:ar i slutsteget. Du kan kolla på tubecad.com och andra ställen efter den. Och det finns en tråd här på DIY med en länk till artikel om en kombo av Nelson Pass och Aikido.
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Detta är mitt förslaghttp://www.audiodesignguide.com/my/pp3.html Håll utkik efter lite beg.prylar så kan du vara i närheten med din budget. Beg. socklar några beg rör och lite komponenter kan du få av mej! Det börjar lacka mot jul