HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bra diskant med hög känslighet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/12/10 :  09:41:47  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Jag bygger ett högkänsligt system som ska kunnas drivas med små rörförstärkare och provar en 12" bredbandare för små pengar som jag tycker låter riktigt bra i öppen baffel. Känslighet på 97 dB men den faller av kraftigt vid ca 8 kHz. Jag tycker inte personligen att det behövs så mycket mer diskant än detta (lite rädd att förlora helheten) men jag är sugen på att testa en passande disktant för att se om det kan ge nåt mer.

Är det någon som känner till nån lättdriven diskant med över 97 dBs känslighet och hög impedans (gärna typ 16 Ohm) som inte kostar massor av pengar.

Jag kan givetvis använda tex Aurum Cantus stora band men jag tycker det är lite mycket pengar till detta projektet.

Läste en gammal bok från 50-talet om högtalare där de använde 3" diskant-element i papp. Nån som vet om såna typer tillverkas fortfarande? Gör Bosse Hansson nåt litet element med hög känsliget?

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.

Edited by - Transient Design on 2007/12/10 09:43:05

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/10 :  11:23:01  Show Profile Send Marc a Private Message
Jbl 2405?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/12/10 :  18:08:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jo, JBL 2405, även 2402 och 2404 är högkänsliga (105-110 dB) och finns i 16 ohm, men kostar drygt 4000/st. Men begagnat? KCaudio hade nog 075:or begagnade (2402). Vet inte hhur många slantar han skulle ha. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56969&SearchTerms=jbl

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/12/11 :  12:50:54  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
JBL är säkert mycket bra men det känns som lite väl mycket pengar till detta experiment. Hade nåt mer i denna stilen i åtanke: http://www.usspeaker.com/ciare%201.38tw-1.htm

För 55 USD så verkar den vara ett alternativ. 105 dBs känslighet. Visserligen 8 Ohm men kanske att det inte gör så mycket där uppe i diskanten om man driver det med en liten single ended rörförstärkare?

Nån som provat nåt annat liknande? Låter denna typ OK om man kör dem bara över 8 kHz? Eller är de skrikiga och s-iga?

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/11 :  13:21:32  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kanske en sån här?

Finns här med art.nr 200-312
http://www.theelectronicsshop.co.uk/Spares/tweeters%20info.htm
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:32:48  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Har ett par sådana här liggandes

Membranstorlek: 1 Tum
Membrantyp: Titanium
Impedans: 8 Ohm
Frekvensomfång: 2000-20000 Hz
Effekt: 120 W
Känslighet: 102 dB/SPL
Resonansfrekvens: --------
Vas: --------
Qts: --------
Rek. delningsfrekvens: >2000 Hz
Yttermått: Ø 100 mm
Monteringshål: Ø 71 mm
Vikt: 0.545 Kg

kan du få för 150 spänn + frakt om du vill. Låter schysst om man delar över 6 khz gärna med 12 db/oktav
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/12/12 :  11:34:08  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
MatsT: Jätteintressant förslag! Mycket rimliga pengar, 102 dB och 400 -20 kHz vilket gör det klart användbart. Törs vi hoppas på att den även låter ok?

emil: Du har PM.

Fick svar från Bo Hansson och han jobbar med en mera bredbandsbetonad 4" som låter ruskigt spännande. Det får blir nästa kul projekt när (om) detta blir klart!

Mvh Lasse

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/12 :  12:26:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kör man från 8kHz så behöver det strängt taget inte göra mer än låta! Distortionen blir i princip ohörbar men resonanser kan vara ett större problem.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/12/12 :  12:37:00  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu blev jag nyfiken...

Vad är det för bredbandare??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/12/13 :  10:48:02  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Tobbe_L: Den 12" som jag använder eller den 4" som Bo Hansson tillverkar?

Här är den jag använder:
http://www.eminence.com/proaudio_speaker_detail.asp?web_detail_link=BETA-12LTA&speaker_size=12&SUB_CAT_ID=2

Jag har försökt ta reda på om de går att få hem i 16 Ohm men inte fått nåt svar än. Då skulle det passa rörförstärkare ännu bättre.

Hemma hos mig så står de mitt i rummet (ca 26m2) och spelar i mina öron löjligt bra. På högre frekvenser så blir de klart riktningskänsliga men i en ca 70 cm bred öppen baffel får jag en helhetkänsla och dynamik som jag sällan hört tidigare. Lade duntäcken och filtar på baksidan för att minska höga frekvenser bakåt.

Fast jag insåg igår att om jag skulle göra nåt komersiellt av detta så blir det nog en Zu Druid... Och eftersom jag avskyr härmapor så tvingas jag nog lägga ner denna idé. Synd, för folk borde få höra hur bra det kan låta med små pengar. Fast smidiga är de definetift inte (min sambo avskyr dem!) och de passar ljumässigt inte till alla med sina lite ovanliga egenheter.

Min hjälte Thorsten på AMR skriver om detta element under "Afterburner Files" på sin gamla hemsida: http://thunderstoneaudio.nav.to/ Vi får se om jag provar att modda det lite efter hans ideer. Bra kan alltid bli bättre med rätt modd.

MatsT: Du har säkert rätt i detta. För jag tycker inte att det saknas nån diskant alls fast den ska rulla av vid 8-10 kHz... Så vad i musiken som ligger ovanför detta kan inte vara så mycket? Kanske finns det till om med fördelar med att den inte går mycket högre? S-ighet och skräniga inspelningar botas inte helt men blir fullt lyssningsbara.

Och fast denna 12" bas är helt okorrigerad i basen så tycket jag i lyssningsposition att det finns fullt tillräckligt med bas! Vid sidan av högtalaren så känns det lite tunnt (kortslutning) men både i köket och i sängen (lyssningsposition) finns det torr, snygg bas ner till ca 45 Hz. Vi får se om jag orkar bygga några riktiga lådor till dem och se hur basen blir men 200 liter känns inte så bra för mitt förhållande.

Kanske att jag istället kan sätta in en 15" undertill i samma baffel?
Synd bara att inte 12" och ev 15" var 16 Ohm då skulle man kunna köra dem parallellt. För jag vill helst inte använda filter i signalvägen till 12".

Mvh Lasse

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/12/13 :  10:55:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tackar

Det var 12" jag var nyfikn på

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000