Author |
Topic  |
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
|
marran
Member

540 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 11:44:23
|
Med den budgeten skulle jag byggt Dahlbergband i diskant/mellan, seas excel 8" eller 10" i mellanbasen och peerless xls i subbasen, det finns några som har liknande system så det är nog lätt att få konstruktionstips, och jag tror det är bland det bästa som går att få tag i! |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
 |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 11:46:01
|
Ett inte helt obekant DIY-bygge borde vara Orion. Finns ju en del här med erfarenhet av dom. Dom behöver iof minst 3st stereoslutsteg, men med din budget så... |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
Edited by - Larsen on 2007/01/27 11:53:43 |
 |
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 14:30:47
|
Om du inte har bråttom kanske något av bidragen i Faktiskt.se högtalarbyggartävling vara intressant? |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 14:45:49
|
marran: Jo det skulle vara intressant. Vet ej om jag fixar ihop banddiskanterna men det kanske går att få bra hjälp där om det bli aktuellt.
Larsen: Orion vet jag mycket väl om, de är intressant också men de behöver en massa slutsteg. Det är nackdelen, med bra slutsteg så räcker inte budget och byta ut det jag har nu hade jag väl inte tänkt. Inte helt borta ialla fall.
Kaffekoppen: Jo, ev. Det är mycke konstiga lösningar där bara Har inte bråttom då bygget kommer starta under våren/sommaren. Vill bara ha in bra tips så mankan planera redan nu.
Jag är ingen högtalarkonstruktör,även om jag arbetar som konstruktör och kan CAD:a upp en del intressanta konstruktioner. Men saknar teoretisk kunskap om högtalare, samt tekniska hjälpmedel i form av mätutrustning mm. Därav vill jag ha mer eller mindre färdiga koncept att gå efter. Hade gärna konstuerat en själv om jag kunnat, och då det rör sig om dessa summor är det troligen dumt börja med något från scratch utan bättre följa en bra konstuktion.
De byggen jag hitills gjort är följande:

|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 15:23:05
|
Är du inte helt nöjd med ljudet från de högtalare du redan har byggt, eller bara lite snickarsugen? |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 16:30:58
|
quote: Är du inte helt nöjd med ljudet från de högtalare du redan har byggt, eller bara lite snickarsugen?
Ronnie: Rent ljudmässigt finns det inga anledningar att bygga något nytt då jag är väldigt nöjd med mina nuvarande EALS. De låter så pass bra att jag gott och väl kunde fortsätta vara nöjd.
Men det bästa med DIY är ändå att bygga, och varje gång jag byggt något nytt har jag satsat lite mer därför tänkte jag denna gång gå upp mot en byggkostnad av ca. 25kkr och se vad man får. EALS hade väl drygt halva den budgeten men låter otroligt bra. Kan jag bygga en ännu bättre? Sen är det som sagt tidsfördriv, och jag har gjort 1 bygge varje år senaste åren.
Milestones (eller soup) högtalaren är ju en klon av en Avalon högtalare som väl går på 2-300 000:- Den har jag varit ganska säker på att bygga, men då jag lyssnar mycket mer på rock än Jazz så är jag osäker på om den passar mig. Har för mig att T&P högtalare är med Jazz högtalare än rock? |
|
Edited by - mangew on 2007/01/27 16:35:06 |
 |
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 16:43:10
|
Mina dipoler jag byggde och är väldigt nöjd med har jag från mer än ett håll hört slår ett par högtalare för 79.000kr av svensk tillverkning som jag inte vill namnge(dessa låter väldigt bra, och jag vill absolut inte svärta märket på ngt sätt). De har B&G NEO 8 från 1400hz och upp, seas P17RCY(funderar på att byta dessa mot seas excel) mellan 1400 och 292hz och sist men inte minst(ha ha ha), en Dayton IB15" från 292hz ner till 20hz ganska rakt skulle jag tro, men jag har inte mätt. Jag delar passivt med första ordningen i topparna o aktivt med dipolkomp. från 55hz i basarna. Dessa kostade mig inte mkt att bygga, ca 8000kr kanske med aktivt filter. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 17:15:38
|
quote: Har för mig att T&P högtalare är mer Jazz högtalare än rock?
Åt minstonde kan jag tycka att mångas resultat blir just som du skriver - man voice'ar en T&P högtalare mer åt jazz och "fin hifi" än åt rock 'n roll.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 17:17:35
|
Mm. Det kan vara riktigt kul å bygga.
Min erfarenhet säger att någonting mycket gosigt händer med basåtergivningen när basen får sträcka ut sig lite mellan golv och tak. Åtminstone i mitt rum. Något med höga lådor och 3-4 baselement per kanal är mitt lilla tips -allra helst med möjlighet att placera baskanalerna fritt (a la Marten Design Coltrane Supreme)
Undrar om det finns något färdigt koncept som passar beskrivningen?  |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 17:29:41
|
quote: Åt minstonde kan jag tycka att mångas resultat blir just som du skriver - man voice'ar en T&P högtalare mer åt jazz och "fin hifi" än åt rock 'n roll.
EA - Du har väl bra erfarenhet av T&P, går det att få T&P låta rock då?
Sen har jag alltid tyckt att Scan Speak högtalare låtit bra.
Ett koncept liknande QRS supernova:

Inte nödvändigtvis exakt det utseendet men med delad låda med topp och dubbla 8:or är också intresant. |
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 18:08:53
|
quote: EA - Du har väl bra erfarenhet av T&P, går det att få T&P låta rock då?
Javisst!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
christopher
Member

561 Posts |
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 10:55:29
|
hmmm.. Känns som att Linkwitz Orion bör nämnas.. Alldeles, alldeles i dagarna släpptes uppdateringar till Orion++ www.linkwitzlab.com
Mvh Magnus Jonsson
edit: såg just att Larsen var ganska snabb med å posta Orion... husrsomhelst, det finns nu en "uppdaterad" version... |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
Edited by - jonsson on 2007/01/29 10:59:16 |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 10:57:27
|
Jonsson: Orion har redan nämnts i tråden och en högtalare jag varit intresserad av under flera år. Nackdelar, många slutsteg.
+ att jag egentligen inte vill köpa ett färdigt kit med allt på en gång. Vill hellre sprida och köpa delar där det är bra priser och sprida ut det efter behov. |
|
Edited by - mangew on 2007/01/29 11:00:52 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 11:10:11
|
Alltså, jag är egentligen diskvalificerad éftersom jag inte bygger själv men JAG skulle titta mycket noga på det som classe håller på att bygga. Slutresultatet kommer bli på en nivå som få kommer att nå upp till men konventionella byggstener. Mycket kul snickarutmaningar som du är så duktig på.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 12:32:37
|
Micke Y: Vet inte vad Classe bygger, och om han delar med sig av det!? men ska kolla närmare på det iaf. Antar att det kan ha med horn eller dipolbasar att göra? Sånt är absolut intressant. |
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 12:36:24
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55415
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 02:24:53
|
quote: Med den budgeten skulle jag byggt Dahlbergband i diskant/mellan, seas excel 8" eller 10" i mellanbasen och peerless xls i subbasen, det finns några som har liknande system så det är nog lätt att få konstruktionstips, och jag tror det är bland det bästa som går att få tag i!
Jag kan varmt rekommendera både Dahlbergband och Seas Excel. Jag kör mina excel i öppen baffel och de fungerar bra med banden, man kan hålla excelerna nere i frekvens på det område där de låter bäst. (Delar vid ca 550 Hz.) I basen stöttar jag med ett antal Peerless SLS 12" i dipol fast det är rätt svårt att få till en bra integrering.
Linkwitz Orion hör till de bästa högtalare jag hört. Många slutsteg blir det men också ett underbart ljud. Det är en färdig lösning designad av Linkwitz, som är en mästare på delningsfilter. Basen i Orion är superb.
Men vill du ha mer realistisk dynamik så gå på Classes linje. Horn spelar i en högre division på den parametern, där har vanliga lådor inte en suck. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
christopher
Member

561 Posts |
|
mattiasa
Member

584 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 19:12:48
|
Jøsses! Ser riktigt fræckt ut.... |
 |
|
marran
Member

540 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 20:19:10
|
vilket bygge... |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
 |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 23:24:16
|
Uj uj uj... |
 |
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 13:47:28
|
mangew: Slutstegen går ju inte å komma ifrån... 8 kanaler helst + eventuella THOR subbar.... men visst kan du ju sprida inköpen!!! Jag köper mina element från Holland, slutsteg från tyskland, RITNINGAR från Linkwitz, Filter har jag inte bestämt om jag ska göra själv... men isf kanske från Holland eller nån svensk leverantör...dont know... Träjobbet gör du ju själv GIVETVIS!!!!
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
hifi_harri
Member

201 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 15:14:33
|
Det finns liten hype med PHY-HP elementer i Finland. Många som har lyssnat på dessa säger att de hör till de bästä elementen oavsett priset (speciellt i baffel).. Har dock själv inte hört på dem:)
http://www.phy-hp.com/English/Products/Products.html |
Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio |
 |
|
mattiasa
Member

584 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 15:29:45
|
Jonsson, vartifrån køper du dina element? Hur ligger priset om man jæmfør med Madisound i USA? |
 |
|
Topic  |
|