Author |
Topic  |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2007/12/17 : 20:38:44
|
Jag har en "kit" hembyggd hörlursförstärkare. Rörbestyckad sak.
Tänkte att när jag ändå är där så kan jag ju handla lite grejer att modda med.
I alla fall, det sitter BYV96D liktriktardioder i den, på ett forum är det poppis att byta dem till hexfreds? Någon som kan peka på något hos Elfa som är bra?
Lytarna i psun, är 470 uF, 450 volt. Något som Elfa har som är bra?
En pseduoshunt mod är poppis med ett 47k motstånd, några bra motstånd hos elfa?
Andra saker att ge sig på en rörstärkare? Inte rulla rör nu, utan komponenter jag kan köpa på elfa och löda dit.
Det finns kopplingskondningar med, några bra typer att ersätta med?
Har inget schema på webben tyvärr.
|
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2007/12/17 : 20:50:50
|
Jodå, hittade ett "schema" på webben. http://wduk.worldomain.net/acatalog/hd83.pdf och på sista sidan, 3 alltså, finns det ett schema, så om någon vill kika på det så går det.
Skulle vara kul om de går att göra relativt enkla ingrepp och få ut något av det. |
|
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2007/12/17 : 21:29:55
|
Kondingar över Elektrolyterna i nätdelen hjälper ofta upp ljudet. 65-477-49 över 470uF och motsvarande 65-476-24 över 100uF. Även kondingar över likriktardioderna brukar användas. Kommer inte ihåg hur man beräknar just nu. Kolla i Denvertrådarna har jag för mig. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2007/12/17 : 23:06:45
|
BYV96 är ju avalanchedioder, soft-recovery. Det är väl inget fel på dem, egentligen. Inte för att du ska lyssna nåt särskilt på mig, men personligen skulle jag nog snarare välja parallellkoppling med kondingar, som Boergars beskriver, än att byta diodtyp om jag hade BYV96 i nätdelen och ville modda. En annan smart lösning för rörnätdelar, som du kan hitta lite varstans på hemsidor, är att ersätta två av sand-dioderna med rördioder, som i "Hybrid Graetz bridge" - du kan hitta ett exempel på den på lundahls sidor: http://www.lundahl.se/hybrid_pow.html
|
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2007/12/17 23:07:37 |
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2007/12/18 : 02:12:02
|
Ok, kondningar parallelt med de existerande nätlytarna kan vara en ide.
Det är många på hifi worlds forum som hävdar att det blir bättre med andra likriktare, även om de dioder som sitter där inte är dåliga. Hexfred är vad de använder, var kan jag hitta såna? |
|
 |
|
Hjelm
Member

553 Posts |
Posted - 2007/12/18 : 20:54:50
|
Om nu BYV96 är soft recovery så är det det man vill ha med hexfreds så jag skulle lägga pengar på annat,
|
Hjelm |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2007/12/18 : 21:47:04
|
jag hade huttat in två drosslar i nätdelen En på + o en på - direkt efter första kondingen..
Fast då kommer du att få räkna om nätdelen så att du får rätt spänningar... |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2007/12/20 : 16:51:40
|
Ok. så då kommer frågan, var sätter jag kondningarna då? Jag kan sätta dem parallellt med de två 470 uF lytarna, men tänkte så här, jag sätter en så nära "rail" spänningen som det går, innan den delar sig ut till flera komponenter, i det här fallet direkt på rörsockeln, en för varje kanal. Är det att föredra för att sätta en parallet med ena 470 uF och en parallelt med den andra 470 uF lyten?
Jag gissar att det är "bra" att ha de så nära det går? Vad sägs? |
|
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2007/12/20 : 17:45:03
|
Nu när jag tänker till så ser jag ju att det är en spänningsdelning mellan lytarna så då måste jag nog sätta dem parallellt, annars förskjuter jag ju spänningarna. Då var ju det löst. |
|
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2007/12/20 : 19:40:37
|
Ok, kondningarna är i, nu är det bara att lira på. Kanske blir lite fler modds så småningom. Kan ge lite intryck om ett tag. |
|
 |
|
|
Topic  |
|