Author |
Topic  |
|
guffaw
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2007/12/19 : 13:23:41
|
Tjena! Jag undrar om det finns något att vinna på genom att terminera de t par oanvända högtalarutgångar jag har på min integrerade förstärkare? Eller blir det mest förlust (blixtrande kortslutning)? Frågan uppstod efter att jag mindes hur högtalare kapabla till bi-wiring/bi-amping ju har ett par terminaler "ihopkopplade" så länge man kör single-wire?
mvh, Magnus |
Cambridge Azur 640v2 cd, Cambridge Azur 640 amp, Gale 3045 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2007/12/19 : 13:28:35
|
quote: jag mindes hur högtalare kapabla till bi-wiring/bi-amping ju har ett par terminaler "ihopkopplade" så länge man kör single-wire?
Blir ju svårt att få både diskanten och basen att spela samtidigt annars. 
Högtalarterminalerna på förstärkaren är däremot normalt sett ändå parellellkopplade på insidan, antingen direkt eller genom ett relä för att kunna slå av/på respektive högtalarutgång. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
guffaw
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2007/12/20 : 01:42:59
|
Tack för ditt svar.Kanske en korkad fråga,men jag,i mitt jobb, ser hellre att folk ställer en dum fråga och därmed visar lite intresse,än att bara lalla runt.
Jag riktigt ser framför mig hur du kastade dig mot tangentbordet,i bästa Matrix-stil,med ett "Nooooooooooooooooo!!!" :)
Okej,då har jag röjt undan ett -lätt- tweak.Ska man vara extrem är det till att gå in under locket och helt enkelt knipsa av/fin-löda stopp på/terminera det man inte behöver.
Efter att ha prövat de RCA-terminatorer som Svalander säljer,emailade jag honom och frågade "om man kunde terminera hörlursutgången?"
"Nej! Jag tvivlar på att du skulle höra någon skillnad." Som jag flabbade :) Att ett enda "!" kan göra en sån skillnad. :)
mvh, Magnus |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8905 Posts |
Posted - 2007/12/20 : 02:13:57
|
Tänkte på detta häromdan när jag såg RCA termineringar 75ohm,om det sitter drivsteg (opamp/transistor)innaför RCA´n,får inte dom jobba hårdare då..jag menardet borde ju dra mer från nätagget då.(ja lite i alla fall.Vad ska det vara bra för? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
|
Topic  |
|