HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lurigt delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2007/12/29 :  19:34:38  Show Profile Send subside a Private Message
Byggde ett par HATT-SE högtalare för ca 4 år sedan, om jag minns rätt. Och nu skulle jag behöva bygga ett par till :D

Problemet är att jag vet inte riktigt hur + och - ser ut på filtret, alltså vilket som ska till + till elementen och vilket som ska till - på elementet.

Och jag kan inte kolla hur jag kopplade på mina gamla högtalare, då deras filter är inbyggda i en låda innuti högtalarlådan och enda vägen att se in i dom, är att totalt förstöra hela lådorna :/

Så här ser filtret ut:

Länk till sidan

Sedan ska diskanten vara spegelvänt kopplad, dvs + till - och - till +. Ingen aning dock om man kan se det på filtret :/

Hur som helst, om någon kan tala om för mig hur det ska vara kopplat så skulle det vara toppen! :D


edit.
Har även en till fråga. När jag kollar värdena på spolarna man ska ha och jämför med dom de har på hifikit, så stämmer inte motståndsvärdena, t.ex så ska en spole ha värdena: 1.4mm 0.68mH 0.26ohm, enligt Tony Gee. Men kollar man på hifikits hemsida och deras 1.4mm spolar, så har den närmaste 0.75mH och 0.25ohm, dvs högre mH men mindre ohm :/
Ska man då gå efter ohm eller mH? Alltså ska man ta en lite längre spole så att ohm värdet stämmer överrens, eller ska man se till så att mH värdet stämmer?

Edited by - subside on 2007/12/30 04:11:41

subside
Member

101 Posts

Posted - 2007/12/30 :  03:57:34  Show Profile Send subside a Private Message
Err... tror jag är helt dum i huvudet :D Spelar väll egentligen ingen roll hur jag kopplar diskanten så länge den är motfas mot mellanregistret, doh :/

Men jag undrar fortfarande över det där med spolarna, vad är viktigast mH eller ohm? Trodde de två värdena alltid stämde överens :/ Alltså att vid samma mH så får man samma ohm, men det verkar ju inte stämma, eller kan man inte lita på dem värden som hifikit ger(då de förmodligen är generella fabriksvärden) och man måste mäta själv?

Edited by - subside on 2007/12/30 04:09:26
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/30 :  08:30:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ska man då gå efter ohm eller mH? Alltså ska man ta en lite längre spole så att ohm värdet stämmer överrens, eller ska man se till så att mH värdet stämmer?
Gå på mH. Ohmen beror på trådens grovlek och kan skilja mycket trots samma mH.

I schemat står uH men det bör rimligen vara mH som avses.
Ursäkta, det är naturligtvis uH! Fel av mig.

quote:
Spelar väll egentligen ingen roll hur jag kopplar diskanten så länge den är motfas mot mellanregistret
Nej, men se till att det blir lika på höger och vänster högtalare. Kopplar du fel så är du i gott sällskap. Bara att kasta om i fall fastestet blir felaktigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2007/12/30 08:35:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/30 :  08:36:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul med seriefilter förresten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2580 Posts

Posted - 2007/12/30 :  08:47:07  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare Subside!

Om du har vägarna förbi södra Stockholm så kan jag hjälpa till och linda av drosslarna till rätt värde och mäta in dom efter att dom är avlindade.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2007/12/30 :  09:58:37  Show Profile Send subside a Private Message
quote:
Kul med seriefilter förresten.

Jao, men stora blir dom, ungefär halva lådvolymen består av filter :D

quote:
Om du har vägarna förbi södra Stockholm så kan jag hjälpa till och linda av drosslarna till rätt värde och mäta in dom efter att dom är avlindade.

Hehe. Tror inte jag kommer vara i närheten av södra stockholm i år :D eller nästa år för den delen.. Men tackar som frågar :)

Har för mig att sist jag beställde från hifikit(4år sen) så kunde de faktiskt linda av drosslarna till rätt värde om jag minns rätt.. annars har man ju en teknikkunnig bror som förmodligen kan fixa till det.

Tackar så mycket för hjälpen!

Edited by - subside on 2007/12/30 09:59:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000