HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Har nu provkört mina Neo8 Nu med mätningar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/05 :  21:43:38  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Fick äntligen liv i mina Neo8 jag köpte beg för 2 år sedan av en kille som hade en hel kartong verkade det som.
Jag har monterat dem i sluten låda 8,7 liter. Det bara blev så med lagom höjd o rätt bredd på lådan för att stå uppepå lådan med mina dynaudio 24w100.
Djupet bör vara minst 6" läste jag någonstans och mina är 16m djupa fyllda med dämpmaterial. Ju mera djup man har desto mindre reflekterad ljud på baksidan av elementet.

Första intrycket med ett enkelt 6db filter utan större injusteringar. (Har inte tid måste höra hur det låter)
WOW viss låter det väldigt detaljerat o luftigt. Verkar lovande.
Det tråkiga var att vänster elementet inte vill vara med riktigt, verkar vara lite glapp någonstans, för vrider jag på lite så hoppar det igång och spelar en stund sen slocknar det.
Nu ska jag mäta lite och fixa till filtren för lite mindre oseriös provlyssning. Ska nog köra 12db när jag har köpt lite nya spolar.

Denon Dali Supra.

Edited by - Rickard.v on 2008/01/13 11:40:40

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/05 :  23:47:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
för vrider jag på lite så hoppar det igång och spelar en stund sen slocknar det.


Hur gör du?

Jag hade liknade problem på mina neo3 men värmde upp de två lödpunkterna på + och - så försvann det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/06 :  11:57:02  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Jag bara ökar volymen till ganska högt o väntar några sekunder så hoppar den igång.

Ska prova ditt tips, men har även läst att man ska värma försiktigt.

Nu har mätt impedanz på den som inte glappar, då blev det 4,5-5ohm över hela skalan.
Det stämmer nog bättre om man tänker på vad man läser om dem.

Denon Dali Supra.

Edited by - Rickard.v on 2008/01/06 12:46:08
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/06 :  12:49:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ok jag hade vanligt glapp när man rörde gick den igång. Jag värmde upp polerna så att lodet flöt ut och sedan lite till på känsla och det fungerade.

Annars är det till att dela dem om det inte fungerar med lödning men gör det försiktigt efter att du har borrat väck popnitarna.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/06 :  21:05:41  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
JÄTTE MONSTER TACK till dig bubbel. Nu har jag värmt på kabelanslutningarna. På plus inte skillnad men efter värmning av minus så har det funkat 45 min nu!!!! Fan vad nöjd jag är.
Och nu börjar det låta bra med filter o nivå justeringar. Kör 6db 800hz. Neo8 dämpad 6db.
imorrn blir det nog 12db vid 800hz

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/06 :  21:38:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Gott att det funkar nu så slipper du det störande momentet vid lyssning.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/12 :  23:03:42  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Här kommer en bild som visar frekvensgången i 8,7L nästan sluten låda. Har inte tätat där kabeln går ut, men det spelar nog ingen roll eftersom lådan inte skall justera basåtergivning utan bara undvika bakåtstrålning och akustisk kortslutning uppåt i frekvens.

Och den nedre sträcket som visar med 12db 650Hz (42uf-1,5mH)



Denon Dali Supra.

Edited by - Rickard.v on 2008/01/12 23:07:28
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/13 :  00:20:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det finns de som har byggt tratt liknande lådor för Neo 8 och 3 med gott resultat pga en bättre utsläckning kanske något att prova. Jag har letat i bland mina bokmärken men hittar just nu inte sidan men jag tror att det var på diyaudiosom jag läste det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/13 :  11:35:22  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Bättre utsläckning?? menar du bättre dämpning av vågorna på baksidan av elementet i lådan. Så det inte studsar tillbaka på baksidan av elementet???
Jag tänkte göra lådan djupare från början men det blev inte så i detta första testversion. Tänkte även montera delad fyrkantstav i baksidan av lådan för att inget ljud ska kunna studsa rakt tillbaka, utan spridas åt sidorna. Hajjar du??

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/13 :  13:07:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Exakt, men jag hittar inte var jag har läst det på nätet men jag lägger till lite länkar som kanske är till hjälp. Det är mer än 3 år sedan jag höll på med neo elementen och en datorkrasch har gjort att jag hittar inte allt.

http://www.opus-harmonious.com/Misc audio stuff/line array/My Line Array Project.htm
http://www.diyspeakers.net/Projects/BG/jean.php

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/13 :  13:12:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Tänkte även montera delad fyrkantstav i baksidan av lådan för att inget ljud ska kunna studsa rakt tillbaka, utan spridas åt sidorna. Hajjar du??


Inte riktigt menjag fyllde mina med dämpmatrial när jag höll på med dem och det funkade bra jag tror att jag hade ett djup på ca 30mm till neo3.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/13 :  15:48:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag anvander mina i en tillrackligt stor oppen baffel, upplever att
de beter sig "annu mer luftigt" osv...nagot for dig att prova kanske?
en bit spanskiva med hal i racker som testbaffel...

Kul att se matningar ma elementet, hur har du tankt att angripa 12500 Hz?
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/13 :  18:39:25  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Bubbel, djupet i mina lådor är 18cm djupa och fyllda med dämpmaterial, endast 2cm utrymme precis bakom elementet sedan resten dämpmaterial.
Dela fyrkantstaven hörn till hörn så får du en triangel sett från kortsidan. Limmar den långa sidan av triangeln mot bakre väggen ståendes. Då får jag 2ytor som är vinklade 45gr, där ljudet studsar till höger eller vänster sett från elementet. Äh svårt att förklara.

PP, jo det blir kanska mera luft med öppen baffel men samtidigt inte samma precision i ljudbilden när musikerna målas upp i luften mellan högtalarna, tycker det blir rörigt + att mitt nya musik rum är litet så det passar inte.
12,5K tänkte jag angripa med den rekomenderade kretsen. Men har lyssnat en hel del och tycker inte jag hör något fel, men skall prova få se om jag tycker det blir bättre.
Men närmaste dagarna skall jag bygga låda till 6,5" istället för 8". Blir för bumligt i mitt lilla rum.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/14 :  00:51:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Okej, tack for svaret, 8" kan ha kommit ifran att vid 836 Hz
motsvarar halva vaglangen djupet pa ladan. Troligtvis ska da NEO-
8:an delas over 836 Hz. I ditt fall, med delning vid 650 Hz, blir det
rekomenderade minimidjupet 26.2 cm (10.3").

Prova garna med bade en kort och lang lada och beratta for oss om
du upplevde nagon skillnad...
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/14 :  20:07:55  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Vadå 8" vad menar du? Med 8" menar jag min bas som skall bytas mot jbl 6½".
Djupet i baslådan är kanske 24-26cm.
Tillverkaren säger ju att man kan dela neo8 från 220hz.

Ja jag ska provbygga en djup som du säger, ungefär som basen runt 25 kanske 30cm djup.
HAr ju hört folk här på HF som bara har haft några cm bakom och tyckt det har låtit kanon.
Mitt lilla musik rum är 2,9x4,2meter med lite snedtak.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/15 :  03:17:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Citat fran oversta posten:

"Jag har monterat dem i sluten låda 8,7 liter. Det bara blev så med
lagom höjd o rätt bredd på lådan för att stå uppepå lådan med mina
dynaudio 24w100. Djupet bör vara minst 6" läste jag någonstans och
mina är 16m djupa fyllda med dämpmaterial. Ju mera djup man har
desto mindre reflekterad ljud på baksidan av elementet."

Och sedan hade jag det i bakhuvudet da jag laste ditt senaste inlagg,
sa det blev kanske ett missforstand, hur som helst skadar det
aldrig att bygga en testlada Nyfiken om du hor nagon skillnad!


Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/01/17 :  13:33:40  Show Profile Send linnar a Private Message
Ljud är inget medium som kommer farande, vi uppfattar luftens tryckhöj-
och trycksänkningar som ljud. Alltså luften hastiga tryckvariationer är
det vi kallar ljud. Tryckvariationerna fortplantar sig med ca 340m/s (i luft).
Det fortplantar sig alltså, de rör inte på sig dock. Fortplantingen sker cirkulärt.
Detta sker även om tryckvågen "träffar" en plan yta.
När tryckvågorna fortplantar sig i en låda kommer dom förr eller senare att
träffa på membranytan på elementet oavsett om man föröker rikta ljudet åt
sidorna. Bandelement är oerhört känsliga för tryckvariationer, dvs att
bandelement med en sluten låda baktill kommer att läcka ut ljud genom
membranet på så vis att membranet börjar vibrera i takt med baksidans
tryckvariationer. Dessa påtvingade vibrationer kommer också att interferera
med det ljud som skall produceras framåt.

Det bästa sätt att komma ifrån läckljud genom membranet är att inte använda
en vanlig låda eller att inte använda någon låda alls.

Om man absolut inte vill ha bakåtriktat ljud av någon anledning kan man
låta bandet's bakljud ledas i en lång dämpad avsmalnande tunnel som slutar
med en liten öppning. Tunneln kan veckas inne i en trälåda där man direkt bakom
elementet börjar med en längre raksträcka på minst 10-15cm. Därefter kan tunneln
vika av till vänster och höger för att gå tillbaka till baffeln och därefter böja av
och gå bakåt igen. Början av tunneln bör vara 2 x mebranytan och slutet runt 10-20%
av membranytan. Tunnelns läng bör vara mellan 20-40cm.


Puckeln vid 12,5khz, som för övrigt är typisk för detta element, kanske
inte hörs just därför att man inte hör den. 12,5khz är ungeföär den
högsta ton mågga, medvetet, kan höra. Men man kan däremot omedvetet
höra den tonen genmom att den skapar undertoner som iof ligger lägre
i nivå med kringligande frekvenser och alltså inte syns på mätningar.
Dessa undertoner är en distortion som förändrar klangen något.
med hjälp av mätinstrument kan man bygga en antiresonator bakom
membranet som kortsluter toppen alternativt bygga ett filter som
sänker toppen.


Edited by - linnar on 2008/01/17 13:41:58
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/19 :  00:28:48  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Mycket intressant du säger linnar. Tunneln låter nästan som en transmission line, vet att ett märke använder sluten tl till sina mellan register. Är det samma tanke som du menar. jag ska prova din ide, 35-40cm rakt bakåt avsmalnande. Hmm vad hette de nu, de bygger stora högtalare med morel element (är jag ganska säker på).
Finns väl ingen uppgift på SD på neo8 men det behöver väl inte vara så exakt utan bara i princip du menar. Tunneln kan ju vara ungefär som elementet i början, 8x20cm = 160cm2 eftersom jag monterar det på insidan, hmm blir svårt i detta fall men snyggare. Vad säger du om en öppning på 1cm i slutet med 20cm höjd=20cm2
Det måste vara samma tanke med struten bakom diskanten på finare B&W högtalare.

Tanken med att få ljudvågorna att studsa åt sidan är att skapa en längre väg till baksidan av elementet så att ljudet dämpas mera att dämpmaterialet. Hela lådan är ju fylld förutom 2cm precis bakom elementet.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/01/19 :  23:08:37  Show Profile Send linnar a Private Message
Rickard.v:

Du tänker helt rätt!
Det är en TL men här använder man dämpningsprincipen till att dämpa
bort allt ljud så att det inte finns något kvar vid myningen. Det är viktigt
att man inte dämpar för hårt. Man kan limma filt på väggarna och plcera lite
fluffig ull i resten. Det skall vara så man nästan kan se igenom. Öppningen
ser till att inget ljud går tillbaka.

Det finns flera märken som använde principen att dämpa ut allt ljud baktill
som slutar med en liten öppning på mellanregisterelement.

Du har rätt med B&W. Det är exakt samma princip.

"Tanken med att få ljudvågorna att studsa åt sidan är att skapa en längre väg till baksidan av elementet så att ljudet dämpas mera att dämpmaterialet. Hela lådan är ju fylld förutom 2cm precis bakom elementet."
Jo, jag förtår din tanke. Men det skulle faktiskt räcka med dämpmaterialet bakom. För att
få ljudet att stråla åt ett bestämt håll i en sluten låda måste lådan ändra tvärsnittsarea eller
vara lång med liten tvärsnittsarea. Däremot förhindrar man stående vågor i lådan om man placerar
skivor så att det inte finns några paralella ytor i lådan.


Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/20 :  18:55:09  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Mkt intressant linnar. jag skall prova även om det dröjer 1 vecka eller 2.

Högtalarna jag tänkte på heter www.egglestonworks.com

Om värstingen skriver de:
These drivers are run full-range in four independently tuned transmission lines. Each transmission line contains three drivers in a pressure driven design, mounted front to back. The rear drivers reduce backpressure on the baffle-mounted drivers, simulating a free air resonance while simultaneously increasing linearity and power handling.

Jag skulle vilja se en ritning på hur de gjort. O visst ser det ut som morel element!!!!???

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/02/08 :  20:17:25  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Jäklar mina Neo8 har börjat glappa igen, Bara den ena precis som tidigare. Det började precis när jag skulle provlyssna min nya stärkare vincent 233.
Vad göra? Är det bara värma igen o ha på lite lod?

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000