vad är det som händer när jag slår på förstärkaren och ett slutrör, i detta fall JJ 6L6GC, börjar låta som om man kör en katt genom en mangel(fast jag har aldrig försökt) och samtidigt kommer det blåa blixtar från röret. Nu är det andra gången det händer med 1.5 år gamla rör. Så 2 av 4 rör har pajat på detta vis. Byter jag ut det blixtrande röret så fungerar allt normalt.
Det är tyvärr ingen förstärkare som jag känner till. Hur som helst så bör inte skärmgallerspänningen på en 6L6 överstiga 350 volt. Butiken som sålt den borde väl kunna upplysa hur det är i ditt fall.
den går att köra på kt88, el34, 6650 och har använt KT88 utan blå blixtar men däremot ett ploppande ljud och så minskar förstärkningen i det ploppande röret, vad klarar KT88 av för skärmgallerspänning? Fast jag gillar ljudet från JJ 6L6GC jämfört med orginal KT88
6550 och KT 88 klarar normalt 500 volt på skärmgallret, är inte förstärkaren avsedd att användas med dessa rör? Att den ploppar är ett tecken på att förstärkaren är instabil och självsvänger.
den ploppar bara med KT88, jag hade mina tvivel om orginalrörens kvalite inget plopp efter byte till 6L6GC men kanske inte KT88 rörens fel då?? ploppandet var mera som ett eller två plopp och sedan konstant mycket lägre nivå på den kanalen, inget synligt fel på röret