HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ECM8000 till Laptop?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/01/11 :  17:25:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tänkte koppla en ECM8000 till min Laptop,tänkte först på mickingången men blev avrådd på annat forum.Kollade sedan på mätro och den preampen (med annan opamp då..)men micken kräver ju minst 15v fantom,samt att den är ballanserad,hur gå till väga?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2008/01/11 :  17:52:03  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
jag köpte ecm8000 och mixerbordet ub802. Finns flera gratis program på nätet. Sök på forum så finner du alla det var som du behöver.

En sak som är viktig är att din dator har Line In och inte bara mic in, om jag har förstått det rätt så på mic in på lägger datorn automatisk en försäkrning medan Line in endast tar inte signalen utan förstärkning.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/01/11 :  18:02:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Å jag kör med MobilePre externt ljudkort.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/01/11 :  18:26:46  Show Profile Send esl a Private Message
kör också med ub 802 som dock har strulat en del.
Satt och lödade häromkvällen då PAC påpekat att jag borde ta mig an och mäta upp mitt nya rum i basen.
Jag skall ta ett ryck och mäta tänkte jag..
Timdec kan du ladda ner gratis från SVANTES hemsida.
Hans program är grymma!
Bra om du kan lite innan om akustikmätningar... välja rätt fönster, sampling osv.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2008/01/11 :  18:37:00  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Om det är så att du bara har mic in på laptopen så skulle jag nog köpa det externa ljudkortet som Engelholm tipsar om. Det har phantom matning så då behöver du bara en mic, typ ecm8000. Kanske inte det abosult biligaste paketet men helt klart bekvämnt att slippa 3 små lådor som ska kopplas ihop och sedan ligga och ta plats i någon hylla.

http://www.m-audio.com/products/en_us/MobilePreUSB-main.html
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/01/11 :  19:18:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag har både mik in och line in,men en preamp men opamp kan jag ju koka ihop av delar jag har hemma.Jag mätte upp mik ingågen med RMAA och den verkar ju vara av samma kvalitet som line in,(dock med högre kännslighet.)Men frågan är då hur ECM8000 ska kopplas:
Phantom
ska "Cold" jordas och fantom (+)läggas på "hot" eller ska jag göra en summa förstärkare av opampen?

Edit:Ahh,fanns en UB502 oxå 5 kanaler drygt 300:-,två niovolts batterier kostar ju strax över 100:- får bli en UB502!
Och så innehåller den "state of the art" 4580 opampar mycket bättre än 4560. allt enligt Behringer..

Edited by - Ryssen on 2008/01/11 20:36:37
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/11 :  21:35:44  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Jag har använt en sådan här till min ecm8000.

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930874%20&cart_id=

Och det funkade bra, men nu har jag köpt en dubbel micförstärkare för att kunna köra 2micar.
Så om någon vill köpa min samson S-mix så är den till salu.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/11 :  21:41:32  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
På tal om inkoppling.
En XLR kontakt har oftast nr i plasten om ni tittar noga.
1: Jord
2: Signal
3: Phantom

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/01/12 :  15:59:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Case closed tack vare Rickard.v ( Samson S-mix )..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000