HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Isobarikdipolbasar????????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/12/11 :  18:48:14  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Kan det funka?

Kör just nu med två SLS 12:or/kanal tillsammans med ESL 63:orna, tyvärr bottnar 12:orna ibland, för ofta.............

Har tillgång till ytterligare fyra SLS tolvor så att det går att koppla fyra stycken per kanal.

Det jag är ute efter är inte djupare bas,
utan en renare bas-återgivning, eller är det bättre knyckla i hop fyra tolvor per sida i ren öppenbaffel?

Har letat på nätet men inte hittat något....



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/11 :  19:04:47  Show Profile Send MatsT a Private Message
Öka antalet och fortsätt med något så när plan baffel tycker jag är rätt i din tillämpning. Återstår bara problemet med hur elementen skall monteras!

En variant kan vara att bygga en baffel enligt: < och sätta 2 på höjden och 2 på bredden. Beroende på vinkeln blir baffeln mer eller mindre hög men mindre än 45 grader kan du nog inte ha så cirka 1.5 ggr så hög som din nuvarande måste den nog bli. Alternativet kan vara att bygga 4 på höjden och ställa bredvid högtalaren.
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/12/11 :  20:32:00  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Hej PG,

Dom behandlar precis det du undrar över (och "lite" till ) i denna mastodonttråd om OB (Open Baffle):
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=100392&perpage=25&pagenumber=1
Bl.a. har föreslagits att montera 2 basar horisontellt vid golvet och 2 basar vertikalt ovanför dessa. De får alla spela tillsammans i de lägsta registren, men ju högre upp i basregistret man kommer desto färre element samverkar, för att bara ha ett spelande element i det översta basregistret.

Vet inte om jag lyckades förklara så väldans bra, men om vi tar som exempel att basregistret spelar 3 oktaver från 40-320Hz, så spelar de 2 vid golvet i registret 40-80 (en oktav). Basen närmast ovanför spelar 40-160Hz (två oktaver) och den översta basen spelar 40-320Hz (tre oktaver).
I lägsta oktaven spelar alla element tillsammans, i nästa oktav spelar två element tillsammans och i översta oktaven spelar ett element.
Är elementen likadana så bör integrationen mellan dom inte ställa till några problem.
(Fast LP-delning vid 80Hz kommer att kräva feta drosslar )

Jag tycker det verkar vara en rätt klurig lösning, som också kan låta bra
/Benn

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/11 :  21:04:46  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det som BddB beskriver är ett sätt att göra en "akustisk dipolkorrigering" men det behöver inte PG eftersom han har en elektrisk sådan. Det är bara mer pumpkapacitet han vill ha.
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/12/11 :  21:37:58  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Helt riktigt Mats, men var behövs pumpkapaciteten om inte i lägsta basregistret. Där kommer 4 element att samverka, vilket bör minska konutslag och distorsion. "Dipolkorrigeringen" får man på köpet och slipper eq'a så mycket (vilket ytterligare påverkar konutslag och distorsion i positiv riktning ).
/Benn

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/12/11 :  22:52:17  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det jag är ute efter är att basarna ska matcha ESL-panelerna, och de gör de inte som det är nu.

Två SLS 12:or per sida, de hänger inte med helt enkelt, dist vid lite högre volym.

Det var därför jag kom att tänka på isobarik , har element så att jag kan testa.

Ska nog bygga en provbaffel på fredag...






Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/12/11 :  23:29:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
Men vänta nu....isobaric borde ju inte tillföra något nämnvärt om du behöver mer "slagvolym"? - för det är väl det som behövs?

Fler element och/eller större bafflar(heter det så i pluralis?) borde nog vara ett bättre recept.


Edit: Jag hade "för bråttom" när jag gjore detta inlägg. Såg att jag hade nämnt det andra hade skrivit långt tidigare...känner mig som ett eko


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/12/11 23:34:59
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/12/11 :  23:32:37  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Tjo PG,
Isoarik, eller push/pull om du vill, kommer inte att göra dina basar "snabbare" utan kompenserar för elementens olinjäritet i konutslagets ändlägen.
Du kanske kan prova att "tidskompensera" istället genom att ha basarna närmare. (Kan dock ställa till med fasproblem.)
Kanske du ska prova att spela bas i närfält (bakom soffan, bredvid lyssningsfåtölj eller liknande)? Då behövs inte så mycket effekt heller. Det kan ju vara så att SLS12 inte alls hänger med ESL, men det lär du märka rätt fort om du har dom bredvid dig. Hänger dom inte med då, så lär de aldrig göra det.
/Benn

Oooojdå, nu såg jag att det kanske inte var "snabbheten" du var ute efter, men tolkade det så när du skrev att de "inte hänger med".
Vad du troligen behöver är helt enkelt större yta som pumpar luft, alltså fler element.

http://bennspcb.se

Edited by - BddB on 2007/12/11 23:47:47
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/11 :  23:33:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Isobaric är väl tänkt för att lösa helt andra bekymmer. Jag tycker du ska följa Mats råd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/12/12 :  00:03:55  Show Profile Send esl a Private Message
Genom att serie/parallelkoppla 4 element elektriskt få du gynnsam impedans samt att du ökar verkningsgraden vilket faktiskt avlastar slutsteget, ytterligare en fördel är att distortionen sjuner markant!!

4 element är alltså mycket bättre ur alla avseenden än 2.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/12/12 :  11:35:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Anledningen att jag kom att tänka på isobarik var just det Benn nämde, bättre kontroll vid stora konutslag.

Men det är nog mer att vinna på Mats förslag, <, visserligen kommer panelerna ca 15-20 cm högre upp.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/12 :  11:43:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du kan ju klona min sub, så har jag iaf en anledning att öppna o se hur 17 dom har kopplat ihop det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/12/12 :  17:34:35  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
PG: Du har ju haft dipolsubbar med fler sls-element tidigare, tror du att dom skulle ha funkat med panelerna ?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/12/12 :  19:12:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
PG: Du har ju haft dipolsubbar med fler sls-element tidigare, tror du att dom skulle ha funkat med panelerna ?


Jo, men åtta SLS per kanal var för mycket , plus att jag har ett mycket bättre aktivt filter nu...

Håller på att skissa på MatsT och esl's goda råd .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/12/15 :  12:15:16  Show Profile Send esl a Private Message
Studera distortions/amplitudkurvor alltså distortionens nivå i förhållande till ineffekten så ser man att om man spelar hyffsat högt med ett par 12" element så genom att koppla in 2 st extra = halvera effekten per element, så sänker man distortionen med upp till 10 (tio) ggr !!
Så 4 element kommer att låta bra!'
Den distortionen som man får från elementen vid höga amplituder är inte bara av uddatonskaraktär det finns även en stor del av icke harmonisk distortion.
Bi-ljud från och resonanser i konmaterial osv.. det hörs!!
Andratonen som man släcker ut genom att vända några element baklänges vinner man kanske inte så mycket på rent ljudkvalitets mässigt, i alla fal inte om man delar vid 100 Hz.
Om man delar vid högre frekvenser 200 Hz ex vis då kan det bli integrationsproblem ljudmässigt mot ESL63 eftersom Quaddarna har så otroligt liten distortion.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2007/12/21 22:56:47
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/12/17 :  09:24:20  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Vad finns det att vinna/ förlora med att vika baffeln som ett "<" och på så sätt kunna få in fler element på mindre bredd? Dvs blir det bättre med större bredd eller är det bara total konarea som är det viktiga under 100Hz?

På tiden jag jobbade i butik så fanns det kunder som försökte få in mesta möjliga antal stora basar i en bil och allehanda lösningar uppvisades.

Det finns även en lösning som kallas Karlson http://home.planet.nl/~ulfman/theory.htm kan det vara nåt som är applicerbart i detta fallet?

Dvs med öppen baffel sätta "flödesresistans" bakom (eller framför) elementen. Såg en prototyp på en högtalare i danmark för några år sedan som hade dubbla 15" (eller kanske det var 12") i en bred låda som bara var ca 15 cm djup. Bakom basarna så var det liksom ett stort "klöver" där båda basarna spelade ut. Jag minns detta eftersom jag aldrig tidigare sett detta och eftersom jag minns att basen var så ovanligt bra.

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2007/12/17 :  23:24:51  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Skulle gärna vilja lyssna och titta på Karlsonbasar. Eller nåt av den typ som Lasse bekriver här ovanför. Nån här på forumet som har, eller känner nån som har?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2007/12/20 :  19:59:50  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Är inte sls fel basar att välja för öppen baffel. De har ju ett högt qts då vill de ju ha en slutet låda för att dämpa resonanser i konstruktionen, här blir det tvärtom, fladdra fritt typ. Ingen sluten luftvolym som håller fast konen vid stora utslag.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/20 :  20:22:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Högt Qts är trevligt tillsammans med sluten låda eller för den delen öppen baffel.

Att basar inte hänger med topphögtalarna kan självklart ha att göra med basarna i sig, delningsfiltret men inte att förglömma - rummet och ev stående basvågor. Ett designmässigt och tekniskt intressant element är nya från Tymphany, LAT500!


Membran som en 10'a men kräver endast ca 15 cm's baffel (vilken man självklart "viker" vid ÖB). Ett förhållandevis högt Qts gör rätt många möjligheter...

Mer info:
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=141


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/12/20 20:24:55
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/12/20 :  21:36:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag tror på yta och bra magnetsystem.
2 st B&C 18TBX100 med lite eq borde göra sitt.
http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=1&id_descrizione=2&prodotto=15

Eller 2 st extra SLS. Har du redan SLSerna så borde de ju vara givna, förutom att de kan vara lite trötta i jämförelse med electrostater.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/12/21 :  19:48:28  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Eller 2 st extra SLS. Har du redan SLSerna så borde de ju vara givna, förutom att de kan vara lite trötta i jämförelse med electrostater.


Jag har SLS:er så det räcker .

Bafflar byggda, fyra tolvor per sida i OB.

Ska bara fixa finish.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/12/21 :  23:00:58  Show Profile Send esl a Private Message
Det kommer bli bra PG!
Det är viktigt att inte avstånden mellan elementen och lyssningsplatsen är samma som mellan Quaddarna och lyssningsplatsen.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/12/21 :  23:28:16  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Är väl så PG har kört så här långt (typ Gradient). Utveckla gärna resonemanget ESL
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/12/25 :  00:40:41  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Var ute och kollade i verkstan, tomten hade målat bafflarna .....

Svarta.....

Så nästa vecka ska de stå här under ESL-63:orna och leverera bastoner..

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/25 :  07:27:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det är viktigt att inte avstånden mellan elementen och lyssningsplatsen är samma som mellan Quaddarna och lyssningsplatsen.
Hur ska det vara då då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/12/25 :  09:07:42  Show Profile Send Lassel a Private Message
Humm var den där rutiga slut?

Nåja blir nog fint med bara svart oxå


jo, jag såg på kalle ankas jul... praktisk färg den där rutiga de använder där.

Lasse
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000