Author |
Topic  |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 14:37:01
|
Kan någon reda ut begreppen kring TAG McLaren. Vad hände egentligen? Vem äger dem? Har de fortfarande support på produkterna?
Antar att detta är den nya hemsidan: http://www.iaguk.com/tag/
Men vad i hela världen är då detta?? http://www.gjh.com.sg/tagmclaren/index.html
Klickar man längst ned på "approved distributor" står det:
"Approved Distributor
Goh Joo Hin Pte Ltd (Audio Division)
showroom: #04-29 Shaw Centre No.1 Scotts Road Singapore 228208"
Jag fattar ingenting...
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 15:17:39
|
Tag McLaren finns inte mer så vitt jag vet, det började ju med att de köpte gamla audiolab, skapade tag mclaren från det. Sen gick Tag Mclaren dåligt, ur det uppstod audiolab igen. Så har jag fattat det.
Jag skulle passa mig för Tag Mclaren prylar idag, supporten är kanske knepig? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 16:36:09
|
Jag besvarar delvis min egen fråga. Från Audiolabs hemsida:
quote: Things changed for Audiolab in 1997, when the company was bought by the parent company of the Tag McLaren F1 racing team. Products were reborn as the Tag McLaren Audio F3 range, with new cosmetic design by Peter Stevens, who worked on the McLaren F1 road car, and internal improvements as a result of 2000 hours of listening tests.
A New Formula
TMA Chief Executive Dr. Udo Zucker announced, #8216;If Audiolab achieved 60 per cent of the potential of the technology, we#8217;ve now reached 95 per cent.#8217; The trade-off? The products were more expensive, which didn#8217;t sit well with critics. The company focused on producing AV processors, speakers and high-end DVD players.
Over its seven-year history, Tag McLaren Audio expanded into surround sound products aimed at the high-end home cinema market. A trio of AV processors appeared, along with a range of multi-channel power amplifiers, and the most recent of these, the AV30R and the 700:7R, now known as the 8000AV and the 8000X7, survive into the new Audiolab range.
Now the Audiolab brand has returned, under new ownership, with a state-of-the-art production facility, going back to its roots with a mix of user-convenience and excellent performance, all at affordable prices.
|
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/01/27 : 11:53:35
|
quote: Jag skulle passa mig för Tag Mclaren prylar idag, supporten är kanske knepig?
Ja jag förstår inte riktigt från audiolabs hemsida hur det står till med support. Någon som vet om de har någon support och släpper nya mjukvaruuppdateringar t.ex? Kommer de göra produkter under varumärket TAG McLaren? Och någon som fattar vad det där företaget i Singapore håller på med??
|
 |
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2008/01/27 : 12:11:33
|
Tror märket är helt dött. Kan inte tänka mig det skulle dyka upp uppdateringar. Gissar att det inte finns någon support kvar fast inte omöjligt någon annan står för den. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/01/27 : 13:26:56
|
Jag tror det kan vara så att det var företaget i Singapore som köpte upp det som var hifi/AV delen av Tag-Mclaren, jag är i alla fall tämligen säker på att det var ett asiatiskt företag. Dock har de nya ägarna naturligtvis inte rätt att använda varumärket Tac-Mclaren (som ju tillhör ägarna av F1 stallet) så då valde de -att som Claes_Ireland redan påpekat- återuppliva Audiolab som varumärke istället. Jag tror inte det är konstigare än så. Hur det är med supporten på äldre produkter vet jag inte, men det är nog inte omöjligt att det ex. fortfarande går att köpa reservdelar. Audiolab har väl släppt en del nya produkter rätt nyligen(?) och rimligen är produkterna i alla fall delvis baserade på äldre Tag-Mclaren apparater.
|
 |
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2008/01/27 : 14:29:59
|
Jag ser inget på den sidan ni pratar om som får mig att tro att märket skulle vara i liv än. När jag kollar på det så ser det mest ut som någon kvarglömd sida från tiden då märket var aktivt. Kollade det snabbt och såg att denna sida är runt 7 år gammal så det är inget företag som köpte upp TAG imed det såldes 2004. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/01/27 : 15:14:53
|
Att varumärket inte används för hifi är helt säkert. Det vore ju ganska dumt av Mclaren&co att låta någon annan tillverkare använda deras namn. Men som att sagt är jag rätt säker på att FÖRETAGET (allt förutom varumärket) köptes upp av ett asiatiskt företag och numera använder namnet Audiolab. Det fanns en artikel om detta i någon tidning för ett tag sedan (antagligen i samband med att Audiolab lanserade sin senaste serie förstärkare).
|
 |
|
Cyrus
Member

735 Posts |
Posted - 2008/01/27 : 21:26:34
|
När jag pratade med Reference Audio för nåt år sen så sa dom att Audiolab tog hand om service på TAG McLarens grejer. Vet dock inte om det handlade om ALLA tidigare produkter.
|
 |
|
|
Topic  |
|