Tror det är svårt att använda sig av en generell "regel" då olika högtalartillverkare har olika rekommendationer för avstånd mellan högtalare i förhållande till lyssningsavståndet. Magnepan tex rekommenderar att man börjar med ett avstånd på 50% av lyssningsavståndet mellan banddiskanterna för att sedan flytta panelerna utåt bit för bit. I en äldre broschyr rekommenderade man 60% av lyssningsavståndet mellan högtalarna center till center. Jonathan Valin i TAS har också förordat detta; "Do not place them too widely apart as this will weaken midbass impact and image focus"
Man kan teoretisera om det mesta och säkert finns det en viss given tonhöjdsföljd som ger den bästa musiken också!?
Jag tycker att man skall prova själv och det man trivs bäst med är bäst. Man skall heller inte glömma att föflyttning av högtalarna påverkar de rumsakustiska paramterarna. De flesta brukar trots allt hamna ganska nära en liksidig triangel men jag har hört bra resultat med avvikelser åt båda hållen från detta också. Hur inspelningen är gjord påverkar också väldigt mycket, jag får olika "optimala vinklar" med olika inspelningar men det är inte praktiskt att flytta högtalarna hela tiden.
Vad har ni för avstånd mellan högtalarna samt avstånd till lyssningsplatsen ? Jag har 2.60 mellan burkarna och ca 4 meter till soffan. Testade och drog fram soffan till ca 3 meter och blev förvånad hur bra ljudet blev.. uj vilken bas men tyvär ser det inte klokt ut med den plaseringen av soffa...
Kan du inte kompensera bastappet med att ställa högtalarna närmare sidväggarna? Det borde ju gå att balansera basen på det sättet, inbillar jag mej. Men det beror ju på hur rummet ser ut feståss.
/Strmbrg,
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
Japp . dom står på längden av rummet så åt ena hållet finns ingen sidovägg ,bara en trappa.. Men efter en del testande så är faktiskt inte 4 meter så dummt ialf eller rättare sagt ca 3.70 om jag drar fram soffan lite :) Basen blir fylligare på lägre volym vilket inte är fel.. vid 3 meter måste jag dra på mer för det ska bli riktigt kul i basen då.Det beror nog på mitt lite svåra rum. lite kul info kanske..6371 spelar bas tom i 20hz lite konstigt när inget annat jag haft gjort det innan gäller även subwoofers .. Känner mig rätt nöjd nu med placering hyffsat nära bakvägg "ca 80cm diskant--Bakvägg" samt en akustikskiva mellan högtalarna gör att ljubilden känns luftig och djup med en stabil bas. Mvh