Author |
Topic  |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 09:02:21
|
Vi har alla hört talas om Napster, Pirate bay och andra hemskingar som utnyttjar det av musikindustrin påtvingade digitala formatet att sprida musik olagligt. Men är inte en person som säljer av alla sina cd efter att ha rippat dom till hårddisken också en pirat? Kanske t o m ovetande om det... Såvitt jag förstår är det så här: a) man måste köpa en skiva (fysisk eller online) för att ha rätt att spela den b) man måste köpa en skiva (fysisk eller online) för att ha rätt att kopiera den till hårddisk (kassett, cd, dvd, minnespinne) c) man kan göra ett vettigt antal kopior till sig själv, till bilen, sommarstugan, mobilen eller jobbet, men man får inte spela mer än en kopia samtidigt (vill man spela två samtidigt måste man köpa en skiva till) d) om man säljer sina cd har man förverkat rätten att spela kopiorna e) man kan ladda ner en sk piratkopia av en skiva om man har originalet själv
Är det någon som kan mer om sådant? Är påståendena riktiga? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 09:47:12
|
OT? |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 10:56:14
|
Jag tror på att om man köpt skivorna har man rätt att behålla "backupen" dock om rätten ifrågasätts har man svårt att bevisa att man ägt skivorna innan. i övrigt håller jag på: E
man får endast ta 1 kopia av sin skiva. När backupskivan är icke läsbar tar man en ny kopia.
|
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 11:09:27
|
I Finland är det förbjudet att äga eller distribuera verktyg med vilket det blir möjligt att kopiera kopieringsskyddat material. Det är också förbjudet att kopiera kopieringsskyddade skivor, har jag förstått (alltså backup).
Martin |
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 12:45:56
|
Det här har inte mycket med musik att göra utan är en ren lagstiftningsfråga -> OffT. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 02:27:42
|
D är det som gäller för mig iallafall!
Mvh Magnus
|
 |
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 09:27:15
|
quote: I Finland är det förbjudet att äga eller distribuera verktyg med vilket det blir möjligt att kopiera kopieringsskyddat material.
Så datorer och kopieringsapparater är alltså förbjudna? Verkar snurrigt!
I övrigt ser jag inget hinder att kopiera fritt då vi ju ersätter bolagen enligt en modell (kassettavgiften) de har godkänt! |
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben

9059 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 15:07:44
|
quote: Nu är det inte ofta som jag laddar ned musik, men skulle jag det så får jag inte heller föra den vidare. Inget större problem för min del...
Beroende på fildelningsprogram,så kan vissa program dela med sig till andra även medans man laddar ner och efteråt,vill man inte det får man försöka se om det går att stänga av den funktionen.Och bli egoist..  |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
|
Topic  |
|