Author |
Topic  |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 13:07:24
|
Hejsan alla fotokunniga
Jag hittade ett optik-filter till vår Minolta kamera (SLR). Jag vet dock inte vad det skall användas till Jag har letat på www men inte blivit mycket klokare
Filtret är härligt mörblått och min bästa gissning är att det används när man fotar under strålkastarljus "flood light"!? När jag tar ett foto med blixt så blir bilden blåaktig, men utan blixt så blir den normal...
Vad sayeth Nimen??
M
Ändrat pga. hjärnsläp(p) |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2008/02/24 17:10:55 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 18:28:28
|
Är du säker på att det helt enkelt inte är ett effektfilter? Dvs, helt enkelt ett filter som gör saker och ting blåa. Numera görs sånt i Photoshop och liknande program men för film så finns det massor av effektfilter av denna typ.
Att det blir skillnad med blix beror helt enkelt på att kameran då använder dagsljusbalanderad färgbalans, på "auto" utan blixt kommer kameran automatiskt kompensera bort den blå färgtonen.
Prova att manuellt ställa om kameran till ex. dagsljus så kommer det bli blått även utan blixt.
|
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 08:53:31
|
Ja, Mace, du har högst troligt rätt. "Flood" är om jag inte är helt ute i terängen nu, en förkortad beteckning på fotostrålkastare, "Floodlights", så ett filter som gör "strålkastarljus" (vilka antagligen ger vad som närmast är att se som glödlampsljus, "tungsten") till korrekt temperatur för vanlig dagsljusanpassad färgfilm.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2008/03/01 08:56:29 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 13:20:49
|
Det handlar säkerligen om ett Kodak Wratten filter typ 80A som är ett blåfilter som ska användas när man fotograferar med vanligt lampljus 3200K. Jag kommer inte exakt ihåg K-värdet men ett 80A filter kräver 4X förlängning av exponeringen. Det här var aktuellt när man förr fotograferade med vanlig dia/neg färgfilm men idag finns allt detta inbyggt i en vanlig digitalkamera. Tyvärr tycker jag som varit med från förr och inser att mina kunskaper i detta och mycket annat är en förlegad teknik idag. Möjligen är mina kunskaper i stor & mellanformat fotografering fortfarande användbara. |
 |
|
|
Topic  |
|