Author |
Topic  |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 17:39:58
|
Är det möjligt? Är det krångligt?
Jag hoppas precis som våra tonnårsbarn att det går att svara med ett enkelt JA eller NEJ 
M
Självklart kan det läggas in mer info och bilder om frågan så kräver |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2008/02/26 17:07:59 |
|
ILLY
HiFitraktör

1325 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 09:47:17
|
Annars kan du ju ladda två 12V-batterier åt gången med din 24V-laddare. Se till att batterierna är av samma typ och lika trötta, bara.
Vet inte hur komplicerad din laddare är, men i de flesta fall borde det funka med att konstlasta den med en serieresistans, typ en gammal bilradio eller nåt. Så slipper du öppna lådan, menar jag. |
Militant cyklist. |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 13:14:24
|
Det är en Transduktor 9203003 Den är som sagt på 24V och 5A,man kan välja på snabb och normal laddning.
Bättre med en bild på inkråmet kanske 
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 13:54:51
|
Jag skulle spontant ge upp iden. Två batterier i serie gör man bara om man inte bryr sig om att batterierna ska vara användbara och ändra utspänningen på laddaren är förmodligen relativt mödosamt. |
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 14:04:52
|
Det kräver nog ett kretschema för att förstå hur det ska göra. Typ måste du fråga så är det för svårt för dig :) Men någon annan kanske kan? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
 |
|
McGyver
Member

1737 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 14:15:47
|
quote: Är det möjligt?
- Ja !
quote: Är det krångligt?
- Troligtvis!
Dessa laddare har vanligtvis en 24V (AC) trafo. (om det inte är en switchad modell!)
Det innebär i praktiken, enkelt uttryckt, att du får hitta på en lösning att "bränna bort" halva spänningen, 12V/5A innebär 60W att kyla bort m.m. m.m.!
Hade jag inte varit tvungen - hade jag skaffat en laddare avsedd för 12V istället för att bygga om!
Är det en switchad version, så kan det räcka med att du justerar om utspänningen internt (om denna möjlighet finns).
Vet inte om du blev så mycket klokare? 
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 17:03:04
|
quote: Vet inte om du blev så mycket klokare?
Det slutade hjärnan med för ett par år sedan, jag får bara felmedelande. "error! Memory overload, shutdown imminent"
Det var som jag anade...
skall man köpa en lastbil tro eller kanske använda den till något annat?? 
M |
Mr 500! |
 |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 20:20:08
|
quote: Två batterier i serie gör man bara om man inte bryr sig om att batterierna ska vara användbara
Varför kan man inte (bör man inte) seriekoppla 2st 12V batterier om man vill använda dom? Gör inte alla "lastbilsladdare" så? |
comfortably numb |
 |
|
|
Topic  |
|