HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bygga om en batteriladdare, 24V-->12V???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/02/24 :  17:39:58  Show Profile Send mace a Private Message
Är det möjligt? Är det krångligt?

Jag hoppas precis som våra tonnårsbarn att det går att svara med ett enkelt JA eller NEJ

M

Självklart kan det läggas in mer info och bilder om frågan så kräver

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Edited by - mace on 2008/02/26 17:07:59

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/02/25 :  09:47:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
Annars kan du ju ladda två 12V-batterier åt gången med din 24V-laddare. Se till att batterierna är av samma typ och lika trötta, bara.

Vet inte hur komplicerad din laddare är, men i de flesta fall borde det funka med att konstlasta den med en serieresistans, typ en gammal bilradio eller nåt. Så slipper du öppna lådan, menar jag.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/02/25 :  13:14:24  Show Profile Send mace a Private Message
Det är en Transduktor 9203003 Den är som sagt på 24V och 5A,man kan välja på snabb och normal laddning.

Bättre med en bild på inkråmet kanske

M

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/25 :  13:54:51  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag skulle spontant ge upp iden. Två batterier i serie gör man bara om man inte bryr sig om att batterierna ska vara användbara och ändra utspänningen på laddaren är förmodligen relativt mödosamt.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/25 :  14:04:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det kräver nog ett kretschema för att förstå hur det ska göra. Typ måste du fråga så är det för svårt för dig :) Men någon annan kanske kan?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/02/25 :  14:15:47  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Är det möjligt?

- Ja !

quote:
Är det krångligt?

- Troligtvis!

Dessa laddare har vanligtvis en 24V (AC) trafo. (om det inte är en switchad modell!)

Det innebär i praktiken, enkelt uttryckt, att du får hitta på en lösning att "bränna bort" halva spänningen, 12V/5A innebär 60W att kyla bort m.m. m.m.!

Hade jag inte varit tvungen - hade jag skaffat en laddare avsedd för 12V istället för att bygga om!

Är det en switchad version, så kan det räcka med att du justerar om utspänningen internt (om denna möjlighet finns).

Vet inte om du blev så mycket klokare?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/02/26 :  17:03:04  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Vet inte om du blev så mycket klokare?

Det slutade hjärnan med för ett par år sedan, jag får bara felmedelande. "error! Memory overload, shutdown imminent"

Det var som jag anade...

skall man köpa en lastbil tro eller kanske använda den till något annat??

M

Mr 500!
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/02/26 :  20:20:08  Show Profile Send Magoo a Private Message
quote:
Två batterier i serie gör man bara om man inte bryr sig om att batterierna ska vara användbara

Varför kan man inte (bör man inte) seriekoppla 2st 12V batterier om man vill använda dom? Gör inte alla "lastbilsladdare" så?

comfortably numb
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000