HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kamera köp - tips önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/02/25 :  20:55:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har sålt några klockar och tänkte köpa en riktig kamera för pengarna men det är ju ett tag sedan jag körde med systemkamera så tips mottages tacksamt. Jag är uppvuxen med ett helt gäng Nikon kameror på den gamla analoga tiden så en D80 ligger nära till hands. Men sedan har det ju kommit fram fina kameror men från lite osexiga tillverkare som Pentax K10D med 16-45 ED Zoom och dess motsvarande Samsung variant. Ytterligare alternativ är väl en Sony A200 som dessutom är betydligt billigare.

Canon är uteslutet tror jag utan ett enda fakta bakom, det bara känns inte rätt.

Några kommentarer??

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:22:48  Show Profile Send Marc a Private Message
Om Canon nu är uteslutet skulle jag definitivt välja Nikon. Inte för att de nödvändigtvis skulle vara bättre än Pentax eller Samsung (fast nog inte mycket sämre heller), utan för att det finns ett STORT utbud av optik och tillbehör, nytt och begagnat, över hela världen så det är lätt att pröva sig fram genom att köpa begagnade gluggar och sälja de man inte gillar utan att förlora något på det.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:28:55  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag håller med Marc, Nikon om du har avskrivit Canon.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:42:45  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Om det gäller att återfinna känslan av att hantera en klassisk systemkamera, vill jag rekommendera Olympus E-510. Den är skön att hålla i och den ser ut som analoga kameror gjorde också.
Sedan är det fritt fram att välja till en rejäl normalzoom som 14-54, eller kanske rent av flong nya 12-60 (!), istället för den lite plastigare standardnormalen 14-42.
Olympus har inte samma stora sortiment av objektiv som Nikon och Canon, men grejerna är justa.
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:45:34  Show Profile Send hogga a Private Message
Jag håller i princip med pojkarna ovanför, men tycker nog att man skall titta även på andra märken. De kan ju ha något som du fastnar för. På MediaMarkt har de en massa kameror man kan känna på.
Själv kommer jag att köpa Canon eftersom jag har ett gäng objektiv sedan tidigare.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/25 :  22:02:37  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag köpte en Pentax K10D. Det är ett grymt bra hus som växer med bättre objektiv. Huset är dessutom väderskyddat och har inbyggd antiskak och "självrengörande" sensor. Dessutom fungerar alla äldre och framtida objektiv, naturligtvis med antiskak då detta sitter i huset. Köpte den i USA till det facila priset av 4500:- inkl 18-55mm objektiv. Otroligt mycket kamera för pengarna!

Ta rekommendationen med en nypa salt då jag inte testat den än, hämtar den om två veckor! Kan dock inte se nåt fel med den till det priset om man ska tro de tester och omdömen som finns...

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/02/25 22:12:29
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/02/25 :  22:18:46  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jag skulle rekommendera en begagnad Nikon D200 plus ett Sigma 18-50 2.8 eller Tamron 17-50 2.8 att börja med. Då har du riktigt fina grejjor. Nikon pga deras enorma utbud, framför allt på beg. marknaden.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/02/25 :  22:23:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Jag köpte en Pentax K10D. Det är ett grymt bra hus som växer med bättre objektiv. Huset är dessutom väderskyddat och har inbyggd antiskak och "självrengörande" sensor. Dessutom fungerar alla äldre och framtida objektiv, naturligtvis med antiskak då detta sitter i huset. Köpte den i USA till det facila priset av 4500:- inkl 18-55mm objektiv. Otroligt mycket kamera för pengarna!



Håller med, köpte ett par äldre telezoomar på tradera för en femhundring, funkar utmärkt till K10D .

Har aldrig gillat Nikon, vet inte varför........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/02/26 :  01:08:50  Show Profile Send edison a Private Message
Exakt "rätt" kamera är så mkt mer än specar / testomdömen och även mer än tillbehörssortimentet.

Känslan att hantera ("leva med") en viss kamera väger ganska högt skulle jag säga, så länge de personligen önskade egenskaperna finns förstås!

Att finna bra optik är ju mkt viktigt, men de flesta krav kan generellt sett tillfredställas i de flesta systemen.
Har man vissa speciella krav: Bara kolla upp isåfall, och så välja/utesluta de system man finner ger/missar vad man önskar sej!

Är kameran inte "go´" att hantera är det i mina ögon bara att gå vidare till "nästa".
Kan kanske bli till att, om så krävs, kunna kompromissa med nån viss finess och man finner inte alltid "guldet" "mitt på torget" så att säga...allt handlar inte om "Canon vs Nikon!"

Köpte själv min EOS 350D pga pris/redan skaffade objektiv...alltså redan inne i systemet, och för min del var/är det för dyrt byta allt. Hade kanske gjort ett annat val om jag idag stod med "noll" grejer i väskan...långt ifrån givet, men iaf fullt möjligt.

En sak är iaf säker...nu finns MKT godis att leta bland, mycket mer riktigt bra grejor (även i "låga" budgetsammanhang) mot för bara 3 år sen...och det är ju KUL





Om bara AF´en funkar på aktuell kamera*** är Sigma 18-50/2,8 EX GRYM!
(jag har den 'gamla' med 67mm frontgänga)

Urskarp, i mitten på 2,8 ned till runt 11, över hela bilden mellan 5,6-11 är den MKT skarp.
Är inte så värst plastig heller som de billiga kitzoomarna ofta är..

"FOTO" använder den till test av kamerors upplösning...säger "ganska mkt", (men inte allt).

Såg i senaste numret den var bättre på en D300 (bländare 5,6) än en Nikon 50/1,4 på en D2X (bländare 8)...båda kamerorna med 12 megapixel, mätta i bildens mitt, och med samma sensorstorlek (om än inte exakt samma sensor)

***På min EOS 350D tex, är AF inte 100% perfekt med detta objektivet...inte uselt, men inte heller tip-top.

(Har provat kollegans nyköpta Tamron 18-50/2,8, och den är mkt bra den med, allmänt sett...men tappar lite grann i kanterna mot Sigma EX´en.

AF på Tamronen är på hans Komica-Minolta 5D inte heller klockren...verkar vara vanligt med Af-strul även på "fiiina" "pirat"gluggar...
Kollegan har provat med Sigma 18-50/2,8 EX (nya modellen) på sin KM 5D, den var lika skarp som min, men AF funkade inte bra.
Man kan ha bättre lycka än jag och kollegan haft, och orkar man fixa med att skicka grejorna för kalibrering kan det ofta bli mkt bra...)

>>>>Ang dessa objektiven är det mina egna erfarenheter förutom referensen till FOTO.

Ett bra 'objektiv-test-ställe' på nätet är detta:
www.photozone.de (engelskspråkig tysk sajt)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/02/26 01:39:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000