HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Datorn startar inte efter minnsebyte...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/03/01 :  15:55:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Så var det dags med datorstrul igen. Och ånyo rådfrågar jag HiFi Forums samlade datorkompetens - det brukar ofta leda mig på rätt väg genom djungeln

Jag skulle byta minne i en bärbar Dell Latitude D610 från 512 till 1024 MB. En åtgärd jag tidigare gjort på ett tiotal datorer av olika slag och fabrikat utan några som helst problem.

Kollade upp minnessökare både på Dells support/tillbehörssidor och där jag köpte minnena, Dustin. Båda platserna pekade ut samma minnen att inhandla - Kingston KTD-INSP6000A/512. Köpte dem och - i alla fall enligt vad som står på dem - fick de minnen jag beställde.

Installerade de nya minnena och startar datorn. Den går igång i cirka 10 sekunder utan att hårddisken startar varefter den stänger av sig helt. Bildskärmen förblir hela tiden svart. Symbolen/dioden för markering av att Caps-lock är aktiverad, blinkar hela tiden under de tio sekunderna. Misstänker att det är något felmeddelande.

När jag byter tillbaka till de gamla minnena fungerar återigen datorn som vanligt.

Har snurrat lite på Dells supportsidor utan att finna någon innebörd av den blinkade caps-lock symbolen. Är nu lite vill över hur jag ska gå vidare i min felsökning. Jag kan ju alltid slänga iväg ett meddelande till Dell, men de brukar inte alltid vara så pigga på att hjälpa till i dylika situationer. Och så kankse jag får snabbare svar här...

Frågan är alltså vad ni tycker jag ska gå vidare med för att klara ut

1) Vad som är knas - de nya minnena eller datorn?

2) Eventuell åtgärd för att få dator och nya minnen att lira ihop

mvh /Jörgen G

PS
Ett svar på en fråga som jag tror kommer - Jodå, jag köpte ett par likadana nya minnen och installerade dem i varsin minnesslot. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/03/01 15:59:16

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2008/03/01 :  17:24:38  Show Profile Send CC a Private Message
1. testa en ny modul åt gången (om du inte redan gjort det)
2. testa en ny modul tillsammans med en gammal
3. Har du kollat om det finns någon update för BIOS?

OM du får igång datorn med en minnesmodul tillsammans med en gammal, så finns det väldans braiga minnestestprogram för å se om det är fel på de nya modulerna...

Problem med kompatibiliteten mellan dator å nya minnen är inte något nytt under solen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/03/01 :  23:23:16  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har en bärbar Compaq Presario 2173EA köpt som hem-PC för 4 år sedan (med WinXP) och gjorde samma sak. Provade uppgradera minne och "kollade in allt". Originalvarianten från Compaq kostade 1500:- för 2x512MB!!! Så jag provade ett "likvärdigt par" för halva priset..

Funkade INTE. Fick reda på att Compaq lagt in en "specialare" hårdvarumässigt i minnet för att förhindra att uppgradering skedde med andra än deras egna minnen. Som tur var gick butiken med på retur och uppgraderingen får bero... 1500:- är ju en tredjedel av priset för en ny bärbar dator med bättre prestanda...

Kan det vara samma sak i ditt fall?

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2008/03/01 :  23:39:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ulfsan - borde inte vara det eftersom jag på Dells hemsida får fram exakt samma minne som på Dustin - till samma pris till och med. Har dessutom köpt minnen till Dell-datorer från samma tillverkare och leverantör utan att det varit några problem. Till och med samtidigt som de aktuella i denna tråd - och de gick att slänga in i den andra datorn. Dell brukar inte krångla i detta avseende vilket ju Compaq är ökända för. Men man vet ju aldrig...

CC - ska kolla igenom testvarianterna du föreslår. Men det får bli en annan dag.

Tack båda förresten!
/Jörgen G

Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2008/03/01 :  23:45:42  Show Profile Send CC a Private Message
"Compaq är ökända för."

- Intygas även av mig! Compaq, om någon (bortsett från MAC då), har mycket special för sig!!! DELL brukar inte vara allt för kinkiga, därav min misstanke att det kan vara något fel på modulerna...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/03/02 :  20:00:07  Show Profile Send ulfsan a Private Message
OK, nästa bärbara får bli ngt annat än en Compaq....

...fast å andra sidan krånglar det ju med andra märken också ...

Den samlade erfarenheten blir väl att "framtidssäkra datorer" inte finns. Man kan nog uppgradera minnet eller annan hårdvara inom 1-2 år efter köp, men sen blir det mer osäkert (och olönsamt).

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2008/03/02 :  22:47:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Om jag inte beställt datorn med extra mycket minne - vilket jag normalt inte gör eftersom det i regel kostar en hel del i samband med datorköpet - brukar jag uppgradera minnet efter sisådär den tiden - ja. Då har de minnen man önskar ofta fått ett rimligare pris.

Att man aldrig kan vara säker på hur något fungerar som man stoppar in i en dator verkar vara en evig sanning. Jag har till och med råkat ut för att ett vanligt simpelt USB-minne lyckas ge alla USB-portarna i datorn spelet. Det minnet är numera kasserat...

Har för övrigt inte gjort något åt ämnet för tråden under dagen.

Go kväll!
/Jörgen G

Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2008/03/06 :  16:18:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Att man aldrig lär sig att se upp - misstänker starkt att problemen beror på att jag köpt 533Mhz-minnen när jag skulle haft 400Mhz...

/Jörgen G

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2008/03/06 :  16:27:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ska inte spela nån roll,värre om det var tvärtom.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2008/03/06 :  16:37:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Aj då...

/Jörgen G

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/03/08 :  10:00:00  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ring supporten.
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2008/03/09 :  01:51:23  Show Profile Send CC a Private Message
Inte helt osannorlikt att de kommer rekommendera att först börja med min rekommendation... ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/03/09 :  09:12:51  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Alltså jag jobbar på en skola som tekniker och jag har på de senaste 2mån byat ramminne i alla datorer, pga minne är så billigt och det är en bilig uppgradering. Jag har gått efter Dustins minnen konf på alla våra modeller, och de andra teknikerna på skolorna kör samma. Jag struntade senast i minne konf och tog en billigare modell med sama prestanda, det funkad det med. Så detta hörs skumt. Ja vi har mycket Dell. =)

Men det är klart, mman skall aldrig förvåna sig när det gäller datorer, tro mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000