Author |
Topic  |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 11:06:35
|
Har köpt en sodastreammaskin, mest för att göra "bubbelvatten".
Men givetvis vill vi prova lite smaksatta versioner också.
Vilka är era favoriter? |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 11:20:34
|
Blanda i Bobs Mixx blandsaftsmak "melon-päron", i väldigt svag koncentration så ger det utmärkt bubbelvatten, sockerhalten blir ytterst låg i så svaga koncentrationer. Likaså fungerar Rose's Lime utmärkt tycker jag. Ica-handlarna har en god saftdryck som heter "smultron-granatäpple", fungerar också väldigt bra.
Som sagt blanda väldigt svagt för bubbelvatten, annars blir det läsk.
En rövare... pröva med att låta en påse citronté dra väldigt svagt, spetsa med lite extra koncentrerad citronsaft - kolsyra.... |
Min anläggningstråd |
 |
|
Micke65
Member

471 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 14:55:01
|
Finns en smak som tror heter Lemon Fresh, den enda riktigt bra i min mening. Cola, Tonic, Pink Grape och Lemon-Lime är ok men inte mer. En pressad citron och två matskedar fruktsocker till en liter bubbel är också bra. /Micke |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 15:41:01
|
quote: Finns en smak som tror heter Lemon Fresh,
Låter som en toastolsrengörare i mina öron 
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 17:47:53
|
Intressant! Ös på med mer förslag! Själv har jag också testat med Bobs Mixx, men med någon typ av päronsmak och aprikos/apelsin. Rätt OK. Köp bara inte, jag säger INTE, Hemläsks "Ginger Ale". Har inte testat den officiella Ginger Alen, någon som har gjort det och kan säga nåt om den? |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 19:12:20
|
Borde inte kolsyran i vattnet vara destruktivt för tänder, pH värde, etc?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 19:28:24
|
Det sägs iaaf så, om det sen är en skröna eller ej vet jag inte (Och orkar inte googla på det heller) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Micke65
Member

471 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 23:21:57
|
quote:
Låter som en toastolsrengörare i mina öron
Tvi, det kommer jag tänka på i fortsättningen.  /Micke |
 |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 15:24:44
|
En tandläkare frun var ikontakt med hade gjort en mätning på lite olika sorters mineralvatten från affären med avseende på ph. Nu kan jag inte komma ihåg vilka värden han mätte fram, men det var inte fråga om att det skulle vara skadligt för tänderna. Det var dessutom ganska liten skillnad mellan olika sorter. Alla mineralvatten var mycket närmare ph7 än Coca-cola. Jag ska kolla om frun minns vilka ph-värden tandläkaren kom fram till. |
comfortably numb |
 |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 16:31:54
|
Efter att ha smakat igenom Sodastreams "orginal" essenser kan jag konstatera att dom smakar s#%@! Dessutom innehåller dom aspartam, Men smaken är som baken.
DOCK finns det en annan tillverkare av essenser som är riktigt bra. Finns på ww.sonjo.se.
Kan vara lite svåra att hitta, men är väl värt mödan.
Hittade bla Champis original essens -mmm.
|
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 18:58:50
|
Magoo - intressant! Hoppas du hinner med att återkomma!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 19:05:18
|
quote: Hittade bla Champis original essens -mmm.
wow! Drickornas dricka! bra nyheter! |
Min anläggningstråd |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 22:10:55
|
Jag är lite skeptisk till att det skulle vara original champis. Jag kan givetvis ha fel. |
 |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 07:30:32
|
Jag citerar etiketten:
Champis Koncentrat Tappat med tillstånd av Roberts.
Samma hemliga recept sedan 1918 Serveras väl kyld Kolsyrad läskedryck
Nog är det originalet alltid.
Sidonot. Roberts tillverkar koncentrat och gör bl.a. all julmust i Sverige.
Från hemsidan: www.roberts.se
"Roberts tillverkar och säljer extrakter och aromer till alla stora dryckestillverkare i Sverige. I samarbete med dem utvecklar vi ständigt nya smaker. Många har blivit stora framgångar, till exempel extraktet till Champis. Men ingen har ännu blivit så populär som den dryck som består av humle, malt och en hemlig kryddblandning. Musten, en unik produkt med en unik smak."
www.roberts.se |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 11:29:30
|
Coolt  |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 11:54:44
|
Jepp, finns bara ett original... Lite isbitar en varm sommardag i champisen och det finns inget somrigare eller mer läskande. Coca co... Fant.. vad? Kommer inte på fråga! Här pratar vi kulturdryck!  |
 |
|
|
Topic  |
|