HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Macro mickel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2008/03/03 :  20:26:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har ett Tamron 70-300mm med macro,om jag skaffar ett ytterligare men macro t.e.x mellan 18-50mm antagligen kommer jag väl närmare objektet då,men,vad är nyttan att ha macro på ett 70-300.Kommer jag lika nära med original som är 18-55mm.Lost in the jungle.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2008/03/03 :  21:30:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Köp ett riktigt fast makroobjektiv istället, om det nu är själva makrofunktionen du är ute efter.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2008/03/03 :  21:46:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ute och ute..ett 18-55 med macro hadde ju varit bra.Är inte så insatt än.Men dessa ringar man sätter mellan bra/inte bra?

Learning by burning..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/03/03 :  22:01:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns inga 18-55 med äkta makro. Tyvärr har en del tillverkare börjat använda ordet "macro" i namnet på objektiv med hygglig närgräns; men det är inga äkta makroobjektiv med zoom på markanden idag. Vad jag vet så har det bara funnits ett äkta zoom-makro, och det var (om jag minns rätt) ett extremt dyrt objektiv från Nikon som tydligen fanns för ett antal år sedan.

Om det är mellanringar du menar så fungerar de bra, de ska helst användas med objektiv med lite längre brännvid; men å andra sidan så kostar de inte så mycket och de fungerar ju med ex. 50mm också.

Det bör kanske påpekas att man rent allmänt oftast behöver rätt hygglig brännvidd när man fotograferar makro, mindre än 50mm är inte lätt att fotografera typiska "makrobilder" med. Jag har ett fast 100mm och då har jag ända oftast bara ett arbetsavstånd på ca 1m. Ex. insekter vore nog extremt svårt med något så kort som ett 50mm (många använder ett 70-200mm med 2x telekonverter för sånt).

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/03 :  23:01:05  Show Profile Send edison a Private Message
Äkta Makro = när objektet man fotar blir i 'realstorlek' på sensorn.

Allmänt används ordet makro numera lite 'när som' tillverkare vill betona att deras objektiv har lite bättre närgräns än "vad som är/varit vanligt".

Längre brännvidd ger dels större avstånd till motivet rent fysiskt oavsett avbildningsstorlek; gör det lättare fota objekt som annars flyger iväg om man är för nära typ insekter.
Dels får man större chans få till oskarp bakgrund; de flesta Digitala SLR ger ju pga en liten sensor ett större skärpedjup än vad de analoga "filkamerorna" gjorde.

Sen kan det med lång brännvidd vara lättare få motivet i rätt belysning pga att kameran inte skuggar av det.

Ställer ju visst krav på stabilt stativ med tex ett 70-300 som ju som regel saknar eget stativfäste.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2008/03/03 :  23:16:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Äkta Makro = när objektet man fotar blir i 'realstorlek' på sensorn.

Är väl det som kallas 1:1 antar jag.På mitt står 1:2.

quote:
Allmänt används ordet makro numera lite 'när som' tillverkare vill betona att deras objektiv har lite bättre närgräns än "vad som är/varit vanligt".

Har misstänkt det..

quote:
Om det är mellanringar du menar så fungerar de bra, de ska helst användas med objektiv med lite längre brännvid; men å andra sidan så kostar de inte så mycket och de fungerar ju med ex. 50mm också.

Ja,blir till att prova nån sån,bör ju se upp med att (om man kikar på begagnat)att hitta nån som klarar autofocus oxå.

Learning by burning..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/03/03 :  23:46:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har ett set från Jessops (stor kejda, ung. brittiska motsvarigheten till Expert). Betydligt billigare än "märkesringarna" och AF fungerar utan problem på min 350D. I och med att det bara är ringar som ger ökat avstånd (ingen optik) så är ju den optiska kvalitén densamma oavsett märke.

Finns att beställa från dem via nätet och jag tror de levererar till Sverige.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/03/04 :  01:09:27  Show Profile Send lennartj a Private Message
Canon-ägare som vill ha rejäl förstoring och är beredda att betala en slant bör kolla http://www.novoflex.de/html_d/co_ma.php
Jag kör själv helmanuellt med omvända fasta vidvinklar, men man hamnar ganska nära och kan få problem med ljussättningen och skärpedjupet är minimalt vid 10 ggr förstoring.
T.ex. blommors könsorgan är bra motiv att testa på.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2008/03/04 :  01:31:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
På könsorg...jasså på blommor..

Kollat på några st t.e.x denna
Jessops
Men där står "inte kompitabel med EFS lins,som är original lins (18-55) på min EOS,samma på flera stycken på ebay i varierande prisklass.Hmmm.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2008/03/04 01:33:26
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/04 :  10:21:44  Show Profile Send edison a Private Message
En teleconverter tillför ju en optisk försämring som iaf inte alla gånger gör ett billigt objektiv till bästa "partnern", men det finns ju både bättre och sämre såna.

Hade själv under min Nikontid en 7-linsig Kenko (samma bolag som Tokina) med manuellt utdragbar snäcka, och utan AF.
Dvs den var både en telekonverter och en justerbar "makro-adapter".

Tog en del kul bilder med den och ett Sigma 24mm som i sin tur hade 18 cm närgräns.Skitkul kombo...men ytterkanterna blev ju inte nålskarpa...

En "ren" mellanring är nog bästa köpet för pengarna, och i synnerhet bra om man vill börja testa sina makro-känslor innan man skaffar ett makroobjektiv.

Bla kan man ju testa med olika brännvidder, så blir det lättare avgöra vilken evt makroglugg man sen kan tänkas skaffa sej, ifall man fastnar i "makroträsket".

Ännu billigare, men som regel sämre optiskt, är ju att köra med försättslinser.
Iaf om man mest är ute efter att prova på närbilsfotandet...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/03/04 10:23:52
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2008/03/04 :  14:14:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ännu billigare, men som regel sämre optiskt, är ju att köra med försättslinser.

Jo,såg nån sån oxå,men tänkte,det kan väl inte va nåt.
Men har sett 2X telekonverters med optik,till vilken nytta?
Makroträsket ja..

Learning by burning..
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/05 :  09:46:04  Show Profile Send edison a Private Message
Ryssen:
Ehhh, en telekonverter MÅSTE ha optik, annars är det ju rimligen en mellanring...

Den 7-linsiga jag snackade om var en lite ovanlig typ där i tillägg tuben var rörlig så man kunde ändra/justera graden av förstoring, (= idetta fall, graden av närgräns) förutom dess tele-egenskap (pga den hade glas, alltså optik)

Edited by - edison on 2008/03/05 09:47:39
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2008/03/05 :  15:00:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ehhh, en telekonverter MÅSTE ha optik, annars är det ju rimligen en mellanring...

Hehh,ja de e klart..
Så en sån justerbar,men tyvärr passar den inte min.
Men pirat teleconverar är inte så dyra på ebay,jag menar blir man inte nöjd är det ju bara att sälja igen.
Men jag har inte hittat nån mellanring som passar EOS.

Learning by burning..
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/03/05 :  17:22:13  Show Profile Send lennartj a Private Message
Scrolla ner lite på den här sidan http://www.electricstuff.co.uk/extube.html och läs hur du kan modifiera Canons äldre mellanringar, som troligen är lättare att hitta begagnade, så att de passar nyare optik.
En ny Canon original är inte billig http://www.cyberphoto.se/info.php?article=keme25eos

/lennartj

Edited by - lennartj on 2008/03/05 17:30:21
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2008/03/05 :  18:28:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja då förstår jag varför EF-S objektivet inte passar.
Detta skulle Iofs kunna göras med en pirat teleconverter (som kostar hälften av en original) om man opererar bort optiken.
Men får söka och se vad jag finner.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/03/05 :  20:43:31  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har hela tiden trott att macro var till för att man ska komma riktigt nära objektet man fotar. Att bara dra på en telekonverter borde ju ha motsatt effekt. Perpektivet förändras ju beroende på hur nära objektet man är. Vill man bara ha en fluga över hela bilden kan man förstora på. Men vill man att den ska se nära ut, måste man komma fysiskt nära den för att få perspektivet rätt.

Men vad vet jag? Jag tar inte mer än ett eller två foton i snitt per år, och med min sunkiga Ericsson K700i.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2008/03/05 :  21:09:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag tar inte mer än ett eller två foton i snitt per år

ja,det kanske blir så när man tröttnat.

quote:
Men vill man att den ska se nära ut, måste man komma fysiskt nära den för att få perspektivet rätt.

Med mitt 70-300 kommer jag ganska nära,det blir ju en närgränns på ca 90cm,så får jag justera avståndet (mig själv)för bästa skärpa,har inte fotat nån insekt än,men väl nån konding och annat skräp..

Learning by burning..
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/03/05 :  23:14:43  Show Profile Send lennartj a Private Message
Gaffa, macro handlar egentligen inte om att komma nära objektet utan att ett litet objekt avbildas som stort på filmen eller bildsensorn. Med en teleförlängare bibehålls det använda objektivets närgräns t.ex. 0,5 m. Om bildsensorn fylls av ett objekt som är 10 x 15 cm utan förlängare, så fylls den av ett objekt som är 5 x 7,5 cm med en 2x teleförlängare.
I det klassiska småbildsformatet 24x36 mm betraktas avbildningsskala 2:1 till cirka 1:10 (48x72 till 2,4-3,6 mm) som äkta macro. Mer än 10 gångers förstoring brukar kallas micro.
Bland digitalkameror med varierande sensorstorlekar råder uppenbar begreppsförvirring om vad som är macro, verklig och skenbar avbildningsskala mm.
Att gå nära ett objekt med ett mycket vidvinkligt objektiv för att få ett förvrängt perspektiv och gärna med kraftig nedbländning för skärpa både på objektet i förgrunden och ända bort till oändligheten är i princip inte macrofotografering.

/lennartj
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/03/05 :  23:30:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gaffa: Nja, ordet "makro" betecknade ursprungligenn 1:1 objektiv, dvs att ett 5mm motiv också "avbildas" 5mm på sensorn (eller snarare filmen som det var då). Numera har det väl blivit synonymt med tekniker för att avbilda "små" föremål och där är användadet av ett makroobjektiv bara en av många möjliga tekniker (det finns MASSOR av utrustning för makrofoto).
En 1.4x eller 2.0x konverter på ett tele ger möjligheter till närbilder på ex. insekter på ett vettigt arbetsavstånd. Ett 70-200/2.8 med 2x konverter är faktiskt riktigt användbart (men tungt!) för makro.

Man kan ju också använda en konverter på ett objektiv som redan har bra närgräns och då kan man ju få 2x "förstoringseffekt" vilket ger en hel del roliga möjligheter; nackdelen är att skärpedjupet blir extremt litet och det är tekniskt knepigt att få till bra bilder.
Jag använder då och då samma 2x konverter på ett 100mm Tokina makro (med en eller flera mellanringar), arbetsavståndet är då bara några enstaka cm och allt som oftast får man använda bländare 22 och mindre, fast det stora problemet är att få till ett bra ljus eftersom objektivet skuggar motivet. Att "vända" på objektiv är en annan teknik som jag också provat men det är ännu knepigare.

Jag har en bra bok av Robert Thomson, "Close-up and Macro" som ger många vettiga tips och dessutom innehåller många fina bilder. Rekommenderas.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2008/03/05 :  23:56:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Beställde en pirat telekonverter och 3st försättslinser,linserna kostade under 100:- och allt fanns på samma ebaystore.Annars lär det ju gå att "modda" konvertern till mellanring,ahh kostade så lite så..

Länk:Macro-Fotosidan

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2008/03/06 02:43:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000