Jodå, alldeles riktigt. Men det stavas Iittala. Är less på det att nästan allting som är finskt stavas regelbundet fel. Luhta kläder stavas mestadels Lutha. Jag kan rada upp tiotals exempel på det.
Hakkapeliitta kan stavas som Hakke Pelitta etc. Hur kul som helst, eller hur? (Ordet kommer från stridsropet "hakkaa päälle (pohjan poika)"; ("hugg in (nordens söner)"). Wikipedia
quote:Jodå, alldeles riktigt. Men det stavas Iittala.
Jag vet att jag borde dubbelkollat det eftersom jag vet att finskan är lite klurig på stavning. Jag bara antog att det var ungefär så det stavades. Det var så länge sedan jag såg produktnamnet att jag inte mindes att det var med två 't'.
Ingen fara ... Det är inte det lättaste att stava på finska ord eller varumärken! Egentligen är det ju sak samma oavsett vilket land det gäller.
Just de här glasen är otroligt sköna att hålla i handen. Jag vet faktiskt inte om de tillverkas längre, men skulle inte bli förvånad alls om så vore fallet.
Du kanske kan mejla till de och fråga! Annars kan jag tänka mig att de finns i många privathem och second hand affärer.