Author |
Topic  |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
palm
Member

371 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 17:08:28
|
Ja det var inte lätt att svara på men det ligger nog i enkelheten i melodierna och fenomenala texter. Dessutom har jag alltid tyckt att Oh Mercy har varit den bästa plattan och så släpper han Modern times och Love and theft som är superbra det verkar som om det inte finns något stopp i skrivandet. |
Palm |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

9059 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 17:18:04
|
quote: Det verkar som om det inte finns något stopp i skrivandet.
Energidryck kanske? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
govinda
Med nytt namn

2290 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 17:42:56
|
Han har aldrig stannat i sin utveckling, Med sitt unika folksinger-sound bemästrar han dom flesta Amerikanska musikstilar, Han har likt Madonna omgett sig med duktigt folk som passar hans stil.
Gillar hans röst. Den handlar inte om sångröst eller inte utan om att kommunicera förmedla känslor tankar och att få åldras med värdighet även som artist. Det finns ingen som är perfekt. Har man väl förstått att värdeomdömet ligger i betraktarens öga kan man luta sig tillbaka och njuta tillfullo av hans sång.
Han är en av dom absolut största låtskrivarna, Är glad att fått uppleva honom på konsert.
Mvh Anders.s |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 18:01:14
|
Någonstans i botten på Dylan finns ett moraliskt patos tror jag (även om han själv inte vill kännas vid det längre). Det finns också glödande kärlek i det mesta han skriver. Han visar respekt för sina rötter på ett ovanligt sätt. Han vågade visa sin kärlek till countrymusiken när det var totalt inopportunt t.ex. Han har varit öppen för förändringar i sin konst och har aldrig lurats att stelna. Sen är hans musikalitet underskattad. Han är totalt originell både som sångare och munspelare. För mig är Dylan en av vår tids absolut största genier både som textförfattare och rockartist. De flesta skulle blivit berömda om de bara skrivit en av hans många klassiker.
|
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 18:08:58
|
Står inte ut med karln!
*duckar*  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
jari
RödaTråden vinnare

4522 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 18:46:53
|
Han har under mitt "musikliv" hela tiden funnits lite i bakgrunden, det han har gjort har alltid varit bra. För några år sedan såg jag honom live för första gången. Jag har vid det här laget sett honom 4 ggr live. När han kommer nästa gång,kommer jag hänga på låset. När han på en av konserterna släppte loss "Al along the watchtower" med ett enormt tryck och botten,ngt av det bästa jag någonsin hört. Karln måste vara den mest produktiva,han har gjort hur mkt som helst. Jag kan bara instämma i tidigare superlativer,han är ett geni.
|
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel med KLEI Classic Harmony rca-kontakter,Diy silver sexfläta utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 18:50:56
|
Har aldrig gillat dylan.
|
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 18:55:25
|
Han har gjort otroligt många bra och klassiska plattor, bland andra Highway 61 revisited, The freewheelin´ Bob Dylan, Another side of Bob Dylan, Blood on the tracks, Oh Mercy, Blonde on Blonde etc. Jag gillar både hans röst, texter och musiken. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 19:17:30
|
Kul med respons i tråden. För mig tror jag att det är Dylans oerhörda timing som gör honom så braaa/unik. Vem förutom Dylan kan blåsa 2 falska toner i munspelet och få det bara så rätt, så svängigt. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
govinda
Med nytt namn

2290 Posts |
|
iroise
Member

1753 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 20:08:53
|
Otroligt bra låtskrivare! Har det mesta med honom, han har varit med hela mitt musikliv. |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 22:44:20
|
Enig, en utrolig god låtskriver! Synes at det er rart at ingen har nevnt "Blonde on Blonde" ennå. Dessuten har han skrevet min personlige all time favorite:"Like a Rolling Stone". mvh
|
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/03/02 22:44:46 |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 07:46:28
|
quote: Highway 61 revisited, The freewheelin´ Bob Dylan, Another side of Bob Dylan, Blood on the tracks, Oh Mercy, Blonde on Blonde
tkr: Du missade att jag nämnde mästerverket Blonde on Blonde ovan!  |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 07:57:26
|
Jag hoppas att det beror på hans enstående texter, för något annat kan jag inote förstå. (Ställer med bredvid Ayn) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 08:08:49
|
Ställer mig bakom Zalve |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 09:23:43
|
Texterna är väldigt bra, visst, men musiken, melodierna och hans röst är minst lika vassa. Ok, hans röst kanske inte är jättebra rent tekniskt, men känslan och personligheten i rösten väger upp det med råge. |
|
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 09:38:27
|
@Matte76: Au, ser det nå! Jeg må begynne å lese litt saktere, så jeg får med meg alt. mvh |
Musica, dona vobis pacem |
 |
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/03/04 : 03:03:00
|
Är en av mina absoluta favoriter, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som är så bra ...
|
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/03/27 : 09:52:27
|
Han är en av rockmusikens allra största och mest betydelsefulla människor, helt klart. Men jag opponerar mig mot den otroliga hypen så många hyser för honom.
Det är INTE precis varenda skiva som han har gett ut som är ett oerhört mästerverk, fast det finns några som är det. Jag är så innerligt trött att varenda album prisas till skyarna och att man bortser helt hans okunskap att sjunga. Viss betydelse har ändå sångrösten enligt mig.
Och att det finns för många samlingar och best of skivor etc. Bara för att mjölka de sista dropparna av pengaflödet. Jag har ganska många LP av Mr. Zimmerman, men det är ytterst sällan jag spelar dem. Om någon musik, så vill jag programmera in vilka låtar får ljuda när det gäller hans musik. Orkar inte lyssna på vartenda spår utan vill plocka fram bara de låtar som jag gillar.
Några av hans bästa skivor, enligt mig, är tillsammans med The Band. Before The Flood och The Basement Tapes. Samarbetet med Grateful Dead har jag inte hört, men den verkar inte tillhöra hans toppar. |
Edited by - pick-me-up on 2008/03/27 10:01:53 |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/04/01 : 09:34:01
|
... fast jag är inte sämre än att jag hämtade i går en försändelse från posten som innehöll också två CD från Dylan. Love and Theft och Modern Times. Ganska personlig röst på den förra skivan, men det är inget större fel med musiken! |
 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2008/04/01 : 09:47:33
|
Jag har aldrig begripit mig på karln. Sällar mig således till Ayn, Zalve och huzze och tar beteckning...
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
 |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2008/04/01 : 09:52:06
|
Blonde on Blonde har jag mest för att den är "obligatorisk". Spelar den dock ibland. Oh Mercy däremot gillar jag mycket och den spelas regelbundet. Jag har märkt att med åren har jag haft större tolerans för sångare med större toleranser och frihet vad gäller tonprickning. Jag kan för varje år som går lättare se igenom detta och uppskatta känslan. Det sägs att Dylan är en mycket teknisk och träffsäjer sångare...när han själv vill. Moden Times har jag spelat två gånger och inte någon av dessa gåner, stod jag ut hela skivan igenom. Jag upplever den som någonstans mellan honkeytonk, folkmusik och skämtmusik. Kanske jag fortfarande tar mitt musiklyssnande på för stort allvar?? |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 21:25:32
|
Jag är glad att jag köpte Moden Times! Den är en mycket bra skiva. (Enligt mig själv alltså.) Och tydligen är jag inte ensam att tycka så, trots motsatta åsikter här på forumet. |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/04/08 : 16:27:07
|
"Varför är Bob Dylan så braaa?"
Ja, inte vet jag. Trodde i min enfaldighet att jag var inte särskilt förtjust i hans musik. Men det visade sig vara fel *ler* (Som så mycket annat under resans gång.) Det kan sluta så att jag måste skaffa alla hans album, eller alla fall väldigt många!
För Modern Times är så otroligt bra! Jag är ingen Dylan-expert men jag ger den 10,5 i betyg av 10 möjliga. Det är en av dessa sällsynta plattor man inte tröttnar på att lyssna. Och jag har inte ens brytt om att lyssna på texterna ännu! För jag är inte så himla duktig på det.
Förbaskad svejk! *s* Du visste vad du skrev!!! Men jag har sett redan tiotals gånger vilken oerhört bra musiksmak du har.  |
Edited by - pick-me-up on 2008/04/08 16:29:01 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2008/04/11 : 23:28:51
|
Hej, är ny på forumet och satt och tittade på lite trådar.
Titeln "varför är Bob Dylan så braaa?" gjorde mig intresserad.
Jag undrar hur pop-rock o s v hade låtit/utvecklats om inte Dylan funnits? Det får vi aldrig veta, men jag anser nog att han bidragit till att det finns så många artister idag som forfarande inspireras av hans texter och musik.
Att han är braaa! det skriver jag under på.
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
|
Topic  |
|