| Author |
Topic  |
|
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2008/03/04 : 19:45:51
|
Har nämnt det i andra trådar (hoppas jag inte är tjatig..)men jag tycker att musik från tonårstiden har en alldeles speciell magi. Jag var tonåring på 80-talet och musik från den tiden väcker mycket minnen och känslor. Genesis, Alan Parsons Project, Flash and The Pan, Rupert Hine, eller Kim Wild`s "Kids in America" snurrade i min Sony Walkman. På stranden i bergssprängaren var det Bob Marley, Roxy Music...Känner ni också så, och vad väcker minnen hos dej som växte upp på t.ex. 90-talet, Suede? Nirvana? Edit; Glömde: Duran Duran, Simple Minds, Yazoo, Depech Mode. |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2008/03/05 01:31:26 |
|
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2008/03/04 : 23:08:43
|
Nittiotalet: Pearl Jam, Nirvana, Guns N Roses, Metallica, Suede, Pulp, Primus, Tool, Tindersticks, Tori Amos, Doktor Kosmos, En liten SKA-våg (massor av band) där någon gång också. Oj, listan blir lång, och den ger nostalgi. Har inte släppt den tiden än och det lär man kanske inte göra riktigt.
Oj! höll på o glömma. Bob Hund! |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
Edited by - vemsom on 2008/03/04 23:10:50 |
 |
|
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2008/03/04 : 23:40:46
|
Med risk för att också jag verka tjatig så berörde jag lite av denna trådens ämne i tråden om Iron Maiden... Minnena är rätt starka och också rätt starkt kopplade till musik under de tidiga tonåren ända upp till gymnasiet.
Detta var i förra tråden: quote: Jag kommer ihåg att jag skulle köpa min första skiva för "egna" pengar när jag var 11 år, innan dess fick man ju någon skiva då och då till födelsedagar och dyl. Men det var ju "harmlösa" artister och ännu längre tillbaka barnskivor med Tintin och Smurfarna osv...
Nåväl. Med mina sparade veckopengsslantar bar det iväg till Eric Nilsson musikhandel i Eskilstuna. Där fanns den nyutkomna "Piece of Mind" som köptes på rot då jag hört någon låt på "roliga timmen" som jag tyckte var tuff . MIn första skiva...
... lika glad var dock inte morsan när hon såg det monsterprydda omslaget och jag började spela musiken hemma.. Minns väl att detta var 1983 och bara något år sedan skulle det bli stor debatt på TV om den "hemska hårdrocken" med WASP som slängde kött på publiken och om obscena texter... För att inte tala om musikfundamentalismen hos då existerande moralväktare som Hem och Skola..
Allt detta ter sig ganska harmlöst retrospektivt... men det fanns onekligen en tid där hårdrocken kändes "farlig" i samhället. Hur "hårda" eller farliga känns Iron Maiden idag
Sedan började jakten på roliga svarta Iron Maiden tröjor med Eddie-tryck och små runda knappar att sätta på skolväskan. Det var tider det....
Sedan följde i gymnasieåren en känsla av att hårdrock var hopplöst ute och sökandet efter något "annat", svaret blev i mitt fall Imperiet, U2 och engelsk indie....
Det roliga är ju att idag så lyssnar jag på det mesta från alla mina perioder...
Är det så för er också? eller känns ungdomens musik hopplöst långt borta? |
Min anläggningstråd |
 |
|
|
j3n5
Member

58 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 09:36:50
|
Tidigt 80-tal, Från Kiss till Venom. (mellanstadiet)Från 87 till tidigt 90-tal PUBLIC ENEMY (högstadiet). Sedan en våg av Grunge/Hard Core med Nirvana, Primus, Bad Brains och svenska Starmarket mm. Gick dock snabbt över till förmån för Manchester och "Indie". Wannadies och Hardy Nilsson som svenska favvos. Boo Radleys, Primal Scream, Happy Mondays, Stina Nordenstam, Pulp, Saint Etienne, Stereolab, Tindersticks, My bloody valentine, Mazzy Star, One Dove, Suede mm. Äldre artister som Beatles, Beach Boys, Bowie, Blondie och Roxy mm. har alltid funnits med..
Konstigt nog lyssnar jag nu på allt av detta, förrutom hårdrock, som jag inte kan hitta tillbaka till. Nästan all annan musik går bra..? |
Aurum Cantus M-102, Nuprime, Audeze. |
 |
|
|
short_cuts
Member

560 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 11:19:55
|
80-talet Happy Days  Kommer speciellt ihåg: Kim Wilde - Touch Me (Trust me - I would have...) Nitzer Ebb - Violent playground FRONT 242 - Quite Unusual KLINIK - Black Leather Fields Of The Nephilim - Dawnrazor Sisters Of Mercy - allt!!!  Mission, Depeche, Ghostdance, Frontline Assembly, Project Pitchfork, Sator etc etc
PLUS alla (bekymmers)lösa relationer whaaa - saknar.... |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 12:20:12
|
80-talet: Allehanda "vanlig" hårdrock, Whitesnake, WASP, White Lion, Kingdom Come, Alice Cooper. Mycket nostalgi 1989. Sedan hårdare, Metallica, Anthrax, Slayer. 90-talet: Hårdare och hårdare, grunge med Nirvana, Alice in chains, Soundgarden och hårdare, Pantera och hårdare, Dödsmetall, Entombed, Carcass, Death 00-talet: Lugnare igen, Progressivt, progressivt, progressivt
EDIT: Tonåring var jag inte i tre decennier utan slutet 80- början 90-talet. |
Edited by - huzze on 2008/03/07 08:27:09 |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 00:02:26
|
Scort_cuts: Menar du inte Touch Me med Samantha Fox? Kim Wilde har väl ändå inte gjort någon sådan låt. Hennes stora hittar var ju sådana som Cambodia, Kids in America, 2-6-5-8-0 mm
Annars kan jag bara hålla med dig och rolnor och såklart infoga Kraftwerk, Lustans Lakejer, Ratata och Reeperbahn.
M |
Halmstad |
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 01:42:58
|
70-talet...
Fleetwood Mac, Eagles, QUEEN, Styx, Earth Wind & Fire, Elton John, TOTO..(gulp)...Jerusalem, Larry Norman...Alan Parsons Project, just det, nån påminde om 10CC också...
Men köpte mest skivor/år under året 1980, då jag bodde i Estockholmo, hittade några av skivbörsarna där...och inte längre var tonårig...
Klassiskt? USA-västkust? Singer/songwriter? Soul-Pop?...hmmm....var nog inte förrän under på 80-talet det.Massa Jackson Browne började det årtiondet med. Jazz kom nog mest under sena 90-talet å hit... Punk/grunge/tungmetall? Hamnade inte in my skivhylla då ;-) Har överlevt ändå  Konstaterar att de få hårdrockplattor jag har är köpta ganska "nyss" hehe...
Kul se så många olika tonårsmusik-stilar poppa upp i tråden...
Edit: Lite tillägg etc efter lite mer tänk |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2008/03/09 22:50:52 |
 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben

9099 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 02:23:45
|
De flesta av de gammla hårdrockarna,Van Halen,Black sabbath,whitesnake,Nazareth,Rush,OZZY ja dom som e gammla gubbar nu.. Sex Pistols.. I 20års åldern kom en period med Sam Fox,Tone Norum Lena PH.. Dom gammla hårdrockarna hänger med fortfarande. 
Tog bort clownen bakom tjejerna.. |
Edited by - Ryssen on 2008/03/07 18:36:56 |
 |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 08:09:04
|
Hela min tonårstid inföll under 70-talet: Naturligtvis en del som edison redan nämnt: Fleetwood Mac, Eagles, QUEEN, Earth Wind & Fire, Elton John, TOTO..(gulp)
Dessutom: mycket Chicago, Pink Floyd, David Bowie, Stones, 10cc samt Nationalteatern förstås!
Några udda gulpnedslag: Boney M, Dr Hook och Smokie... (Jag skrev faktiskt att det var båda udda och gulp)
80-talet - då var tonårstiden redan förbi - tillkom Eurytmics och Ulf Lundell som jag kommer ihåg nu.
Mest udda kanske - och som alltjämt är N:o 1 när jag ombeds välja bästa musikstycke, skiva eller dylikt - upptäckt under tonårstiden: Keith Jarretts The Köln Concert.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2008/03/07 08:15:15 |
 |
|
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 11:48:32
|
quote: Scort_cuts: Menar du inte Touch Me med Samantha Fox? Kim Wilde har väl ändå inte gjort någon sådan låt. Hennes stora hittar var ju sådana som Cambodia, Kids in America, 2-6-5-8-0 mm
Melker och Short cuts... är det inte Kim Wildes låt "The touch" som åsyftas här?
Det som är verkligt läskigt i sammanhanget är att jag kommer ihåg dylika låtar   |
Min anläggningstråd |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 12:25:33
|
Jag började som barn att lyssna på farsans skivor, Beatles, ABBA, Yes, Rush, Tages, Status Quo, Led Zeppelin...
När jag i nio-tioårsåldern (ca. 1982-83) började utforska musikvärlden på egen hand så blev det Iron Maiden, Kiss, Dio, Van Halen... Detta fortsatte genom tonåren (ca. 1986-92) och fler Hårdrocksband tillkom bland favoriterna, Scorpions, Mötley Crue, Ozzy Osbourne, Magnum, AC/DC, Black Sabbath, Helloween, Metallica...
Sedan hände något, Hårdrocken gick in i en kris och Grungen erövrade Rockscenen. Jag lyssnade inte lika mycket på musik längre, men när jag gjorde det så blev det för mig nya bekantskaper som Strebers och Bob Marley, och en liten del gammal Hårdrock. Den nya Hårdrocken med å ena sidan band som Faith No More och Alice In Chains roade mig måttligt och å andra sidan band som Entombed och Darkthrone som jag både avskydde och hånade.
Sedan ca. tio-tolv år så har åter Hårdrocken kommit att dominera mitt musikinresse, jag har upptäkt band som, Kamelot, Mastodon, Opeth, Katatonia, Therion mfl... Men jag lyssnar fortfarande på Rush, Tages, ABBA, Bob Marley, Strebers och jag gillar Nirvana och Alice In Chains mer nu än då det begav sig. Jag har nu även lärt mig att uppskatta Black & Death Metal.
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2008/03/07 15:18:20 |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
|
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 13:50:38
|
Har undrat hur Kim Wildes kropp ser ut, när det begav sej så hade hon ju typ kávaj och jeans, som inte avslöjade så mycket. Nu har ju hon ett så vackert ansikte att det räckte och blev över ändå. Jag hittade denna video och det ser ju rätt lovande ut resten också...
http://www.youtube.com/watch?v=13GxQcPsBkM&NR=1 OT, gubbsjukt etc. sorry. |
rolnor |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
|
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 19:15:40
|
quote: Stilig ung dam
Men hon sjunger inget vidare live???! Kanske dålig medhörning... |
rolnor |
 |
|
|
myskankan
Member

177 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 23:37:22
|
Det känns inte som att det var länge sen jag fyllde 13.
Ol#180;Dirty Bastard - Return To The 36 Chambers, Goodie Mob - Soul Food och Das EFX - Hold It Down är skivor sammanfattar början på mina tonår väldigt bra. Hip Hop var det som gällde på mitten av 90-talet. Sen blandades det med Psytrance. Hallucinogen - Twisted, MFG - The Prophecy och Chakra & Edi Mis - The Promised Land t.ex. Det är fortfarande den musikstilen jag lyssnar mest på. På slutet fick jag upp öronen för ytterligare mer musik. Mycket tack vare dessa 3 låtar: Ministry - Hizbollah, Front 242 - Neurobashing och Skinny Puppy - Deep Down Trauma Hounds.
Nu är det bara en stor röra av musik som jag lyssnar på =)) |
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8517 Posts |
Posted - 2008/03/08 : 17:19:10
|
Blev mycket 60-70-talsflum under (tidiga) tonåren, typ Doors , Velvet Underground och Deep Purple. Innan dess var det mest klassisk heavy metal som gällde och från sena tonåren och framåt har musiksmaken spretat iväg åt alla håll, från folkmusik och jazz via rockabilly och country till stenhård metal. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|