HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Optiske kabler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/07 :  21:47:40  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei
Har endelig fått orden på harddiscoppsettet mitt:
Har avspillingsrekken Harddisc/Imac-Toslink-Monarchy DIP-AES/EBU balansert (Kimber Silver Streak)-EmmLabs Dac 6e Se.
Har hatt et h..ete med å få lyd i det, men nå funker det. Merker relativt stor forskjell i lyd fra harddisc i forhold til drev (EmmLabs cdsd), og har noen spørsmål i den forbindelse:
1) Fra imac har jeg en slags kombinert minijack/optisk ut, med overgang til vanlig toslink-kabel. Vet noen om det kan oppstå noen form for signaltap i denne overgangen?
2) Har noen noen erfaringer med fiberoptisk glasskabel vs. toslink plastkabel?
3) Det ser ut som om Monarchy DIP til tider har problemer med å "finne" det optiske signalet: (Det er også grunnen til at jeg har hatt et h..ete med å få lyd i dette oppsettet). Er det noen som vet om dette kan ha sammenheng med et evt. signaltap?
For ordens skyld: Jeg er klar over at EmmmLabs anbefaler sitt eget drev , og anbefaler at man bruker den optiske forbindelsen til dac, som også har separat forbindelse for klokkesignal. At lyden ikke blir like god ved bruk av AES/EBU er ikke nødvendivis noen overraskelse.
Og, for the record: Jeg ønsker IKKE å starte noen kabelkrangel.
Alle tips/innspill mottas med takk.
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/03/07 22:12:05

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/03/08 :  13:02:10  Show Profile Send TomasF a Private Message
Fråga 2). När jag bytte billig Toslink plastkabel mot billig Toslink glaskabel mellan drev och DAC upplevde jag en klar förbättring, men jag är inte säker på hur mycket som var inbildning. Jag bev iallafall nyfiken på vad det kunde bero på och läste i Toslink-specen: kontakterna och ledaren har enligt specen rätt att jittra mer än Redbook-specen säger att en DAC ska klara! (Har jag för mig.) Trots det låter det bra så antagligen är de flesta kablarna mycket bättre än Toslinkspecen kräver. / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2008/03/08 :  13:42:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kör själv med en Monarchy DIP, en äldre variant. Den har inga problem med toslink.
Själv förstår jag inte rekommendationen att använda toslink. Det har alltid låtit sämre hos mig. Den enda fördelen är att jordförbindelsen bryts men det är inget problem med DIP som innehåller galvaniska avskiljare.
När det gäller toslink använder jag det till min Airport Express som kopplas till min DIP. Jag bytte från standardkabel till en SUPRA toslinkkabel med specialslipning av fiberändor som skall minska ändreflexer. Det blev en markant skillnad med mer lyster i ljudet.
Även om DIP förbättrar ljudet så är det inte oväsentligt vad man ansluter den med. Den dämpar bara jitter. Skillnader minskar men försvinner inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/08 :  15:11:09  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei, takker for gode svar!
Jeg kommer helt sikkert til å skifte ut den optiske kabelen med en glasskabel. Muligen finnes det en optisk kabel med minijack i den ene enden, og toslink i den andre. Hvis noen har sett noe slikt, vennligst gi beskjed!
@Bjørn-Ola:
Det var ikke slik at jeg ønsket å bruke toslink og DIP-det var den eneste måten jeg fant for å få det digitale signalet fra Imac til dac. Dacen tar ikke toslink eller spdif, bare AES/EBU og optisk med st- terminering og separat klokkesignal....Jeg var glad for at jed hadde liggende den DIPen. Jeg prøvde også med en Trends usb- dac som overgang. Det gikk....sporadisk! Som regel fant ikke Imacen usb-dacen. Det har vært mye og inspirert bannskap å høre i det tkr-ske hjem i det siste.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/03/08 :  19:41:57  Show Profile Send TomasF a Private Message
Monster och Supra har kablar med T- och mini-T. Vet ej om de har glasledare eller ens om det behöver vara glasledare för att vara bra. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/08 :  21:42:27  Show Profile Send tkr a Private Message
@ TomasF:
Hei, og takker. Har googlet en del, hverken Supra eller Monster har lange nok kabler, bare 1 m lengder, og jeg trenger 6-8m..
Derimot har Ixos Cable iallfall 5 m lengder, og det kan være nok for mitt bruk.
Må bare få "smakspolitiets" tillatelse til å bygge litt om i stuen.
Heldigvis er hun dratt til Tyrkia med sin datter og blir borte i 14 dager, så jeg regner med å kunne presentere et fait accompli for henne.
Ellers fant jeg en 5m lengde med god fiberoptsk toslink i min utstyrskiste, og, ja, det låter bedre!
mvh


Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/03/08 21:42:58
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2008/03/09 :  12:57:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den Suprakabeln jag köpte var ZAC min tos.
ZAC finns i olika längder.
Den bättre varianten X-ZAC finns bara i 1m-längd. Den har jag inte testat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/09 :  19:27:01  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei, Bjørn- Ola,
Har nå googlet til øyet er stort og vått, og finner fremdeles ikke noe annet hos Supra enn Zac og X-Zac med passende terminering i annet enn standardlengder på 1 m. Har du fått spesialbestilt din?
mvh tkr

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2008/03/10 :  14:45:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag var inne och tittade på deras hemsida.
http://www.jenving.se/
Lite svårt att hitta, men det ligger under products/interconnects/optic

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/10 :  21:22:37  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei, Bjørn- Ola,
Takker igjen, men jeg tror at du har misforstått: Det jeg trenger er 6 m optisk kabel, terminert med Toslink i ene enden og Minijack (optisk) i den andre enden.
Det var noe slikt jeg fant på Supras nettsider, men bare i standardlengder på 1m.
Takk for linken, forresten, jeg tror at jeg rett og slett skal maile dem
mvh tkr

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/03/10 21:23:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000