HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad göra åt nät/jordbrum??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/09 :  15:56:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
Håller på att koppla ihop hembion. Får ett kraftigt nät/jordbrum i center- och bakhögtalarna som förstärks av ett trekanalsslutsteg. Brummet försvinner när jag kopplar ifrån försteget, då är det knäpptyst. När försteget kopplas in (via analoga rca-kablar) brummar det - störigt mycket! Inget annat är inkopplat nu, bara nätkablar och rca-kablar. Nätkablarna sitter i samma grenuttag. Vad göra?? snälla hjälp önskas, snabbt!

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/09 :  16:33:41  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Har du digitalbox eller liknande kopplat till försteget?

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/09 :  16:38:41  Show Profile Send svanbo a Private Message
Absolut ingenting är kopplat till försteget, bara nätkabeln och analoga rca-kablar till slutsteget...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/03/09 :  17:23:57  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har råkat ut för liknande problem. Har du någon antennkabel kopplad till någon del av systemet? Det hade jag när det begav sig och det yttrade sig nätbrum när jag kopplade till helt annan del - kommer inte ihåg vilken i skrivande stund.

Jag löste problemet med att koppla ett filter på antenningångarna till TV och radio. Ett sånt här till exempel:


Bild från Kjell & Co


Finns i fler varianter på till exempel Elfa, Siba och Kjell & Co för i storleksordningen en hundralapp.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/09 :  17:45:44  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jo jag vet att antennkablar kan ge upphov till brum. Det är därför jag försökte vara så tydlig jag kunde med att: det BARA är för- och slutsteget som är ihopkopplade och INGENTING annat är inkopplat!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/03/09 :  17:54:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kan eventuellt vara så att försteget "brummar" pga du inte har något inkopplat på dess ingång, det kan vara värt att prova att koppla in ex. en cd-spelare (utan att koppla in nätsladden) eller ännu hellre ett par terminatorer (fast sådana har du knappast).

Hur mycket brummar det? En del kombinationer av elektronik brummar ju oavsett vad man gör, har man ex. ett försteg med hög utsignal till ett slutsteg med hög förstärkning så hörs ju allt brumm och brus väldigt tydligt.


Edited by - f95toli on 2008/03/09 17:55:58
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/09 :  22:35:02  Show Profile Send svanbo a Private Message
Nope, det verkar brumma även när det får en signal. Det brummar så pass mycket att jag stör mig på det när jag kollar på film. Det är ett billigt Yamaha-steg, nätkabeln är ojordad, det kanske är en bov i dramat... blir väl till att byta ut det
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/03/09 :  23:30:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Matas systemet från samma nätuttag?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/09 :  23:51:58  Show Profile Send svanbo a Private Message
Inte för att vara otrevlig, men läser man första inlägget noga kan man finna: "Nätkablarna sitter i samma grenuttag". Svaret på din fråga är således ja, Pac
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/03/10 :  00:10:46  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har en Yamaha DSP-A1 som matar pre-out frontarna till min Lavardin 2-kanalare. Hade brum. Jordade genom att koppla en sladd till jordskruven bak på DSP-A1 som sedan fick gå "parallellt" med vanliga ojordade nätkabeln till fördelardosan (i mitt fall en Nordost Thor). Om fördelardosan inte har någon jordskruv kan man köpa en vanlig lös jordad hankontakt på Clas Ohlsson tex och koppla sladden till jorden i denna och sedan ansluta till fördelardosan. (Man använder alltså inte fas eller nolla denna extra stickkontakt.)

Så gjorde jag. Brummet försvann. Kostade 15:- för en jordad kontakt + en lös sladd jag hade i garderoben..

Lycka till!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/10 :  09:08:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ingen dum idé! Tack ulfsan! Ska undersöka om det finns någon jordskruv...
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/10 :  09:12:48  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tyvärr verkar det inte finnas någon jordskruv på denna det är en Yamaha dsp-e492, här är manualen: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/english/am/DSP-E492.pdf

Andra idéer?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/10 :  09:27:18  Show Profile Send CC a Private Message
Kollat med andra signalkablar? Kan ju vara nåt galet där...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/10 :  09:42:05  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Kollat med andra signalkablar? Kan ju vara nåt galet där...


Nej det har jag ju inte gjort... men jag betvivlar att det är de det är fel på. Det är visserligen billiga kablar men av hyfsad grovlek och ordentligt skärmade (TROR jag iaf)... har haft dem ganska länge och aldrig haft problem förut...
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/03/10 :  10:03:52  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Det verkar stämma att jordskruv saknas. På min förstärkare sitter den högst upp till vänster där bak. Men skruven är egentligen bara ditsatt i själva plåten därbak. Så man kan ju borra ett hål ngn lämplig stans och sätta dit en plåtskruv... Alternativet om man vill vara försiktigare (och vill prova först) kan ju vara att klämma fast kabeln i någon plåtskarv. Man kan t ex ta av locket och sedan skruva på det igen med den avskalade sladden i kläm. Så gjorde jag vid ett tillfälle och det funkade också bra... Brummet försvann!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/10 :  10:16:42  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Det verkar stämma att jordskruv saknas. På min förstärkare sitter den högst upp till vänster där bak. Men skruven är egentligen bara ditsatt i själva plåten därbak. Så man kan ju borra ett hål ngn lämplig stans och sätta dit en plåtskruv... Alternativet om man vill vara försiktigare (och vill prova först) kan ju vara att klämma fast kabeln i någon plåtskarv. Man kan t ex ta av locket och sedan skruva på det igen med den avskalade sladden i kläm. Så gjorde jag vid ett tillfälle och det funkade också bra... Brummet försvann!


Det är värt ett försök, om inte annat! Har ingen jordad kontakt hemma som jag vill slakta; kan man inte bara dra kabeln till grenuttaget, jorden är väl den som sitter i "kanterna" på kontakten? Är inte så hemma på 220V
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/03/10 :  10:33:42  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jo visst GÅR det, men det låter lite farligt, särskilt när du skriver:
quote:
Är inte så hemma på 220V

Därför är det nog bättre att använda en särskild stickkontakt där bara jorden (och inte ledare/nolla) är kopplad....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/10 :  10:40:19  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Därför är det nog bättre att använda en särskild stickkontakt där bara jorden (och inte ledare/nolla) är kopplad....


Helt sant, problemet är bara att jag inte har vägarna förbi t.ex. Classe så ofta och är otålig...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/10 :  13:55:34  Show Profile Send CC a Private Message
Alternativt är att du kopplar en enkel kabeltråd mellan enheterna och testar så först? Verkar liiite säkrare än att du pillar med 220V uttag som du själv säger dig inte vara hemma på...

edit:Tanken är alltså att ditt försteg jordas via slutsteget.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2008/03/10 13:57:52
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/10 :  14:00:51  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ja det kanske är bättre. Kan jag bara dra en kabel mellan chassina då och klämma fast under en kant t.ex?

I det här fallet blir det nog slutsteget som jordas via försteget eftersom slutsteget verkar sakna jordning...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/03/10 :  14:02:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den här länken var väldigtbra. Kablar kan visst gör skillnad.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/10 :  14:04:23  Show Profile Send CC a Private Message
"dra en kabel mellan chassina då och klämma fast under en kant t.ex? "

- Visst! Bara så att du ser till att kabeln verkligen kommer i kontakt med plåten så att riktigt kontakt erhålls.


"slutsteget som jordas via försteget eftersom slutsteget verkar sakna jordning... "

- Då blir det så.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/10 :  14:07:07  Show Profile Send CC a Private Message
Vilken länk? Men visst gör kablar skillnad! Jag ställer mig först i kön där... Fast i detta fallet går det nog snabbare att lösa problemet med en separat jordledare mellan enheterna? Om inte annat som testsyfte...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/10 :  14:16:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kan jag inte, som ett första steg, bara HÅLLA en vanlig rca-kabel mot båda chassina och se om brummet försvinner??
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/03/10 :  14:44:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Sorry

http://www.jensen-transformers.com/an/an004.pdf

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/10 :  19:36:01  Show Profile Send svanbo a Private Message
Bra länk!!

Nu har jag testat att hålla en rca-kabel mellan förstets- och slutstegets chassin. Ingen förbättring. Det spelar väl ingen roll var på chassit jag håller den, nu höll jag typ mitt på på ovansidan?

Suck tack för alla råd och tips ändå!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000