Author |
Topic  |
|
Fredrik
Member

248 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 16:40:26
|
Tänkte höra om era erfarenheter om att mala själva!
Efter förslag från min fru så funderar jag på att göra det.
Vad ska man tänka på vid köp av kvarn och vilken sort rekommenderar ni??
Så fram med alla tips om kaffemalning!!! |
!JBL |
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 16:55:15
|
God idé Nymalet till varje tillfälle kommer att bli ett lyft! Ska du bara göra grövre malningar såsom kok,bistro eller brygg så klarar du dig hyfsat med en kvarn runt 500-lappen.
Vill du däremot mala riktigt finmalet till ex. espresso måste du ha en betydligt bättre kvarn! Från ett par tusen och uppåt får du räkna med(nypris). DeMoka och Rancilio "Rocky" är bra budgetkvarnar för det finmalda.
Gå in på www.riktigtkaffe.se och sök bland trådarna på forumet Det finns även en köp/säljflik där. |
 |
|
Fredrik
Member

248 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 16:59:31
|
Glömde säga det men jag dricker perkulator kaffe. |
!JBL |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 18:21:25
|
Äger och använder flitigt en sådan här från K-A. Brygg- och presso-malet allt som oftast. Flera valbara malgrader och även trimbar för exakt malgrad. Lätt att plocka isär för rengöring. Snygg och användbar. Hade innan en sån där billig kaffekvarn som pulveriserade allt till brunt potatismjöl på två sekunder. K-A´n är lite dyr, men rekommenderar den ändå.

/M |
 |
|
Marc
Member

759 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 20:11:18
|
Om du inte behöver mala till espresso, kan jag inte nog rekommendera en sån här Zassenhaus:

Helt oslagbar känsla som gör det till en glädjeritual varje gång man ska göra kaffe!  
Fast numera använder jag, på gott och ont, istället en rejäl Rancilio MD40:

Den funkar grymt bra, men jag kommer på mig själv ibland med att sakna den nästan meditativa känslan och hantverksglädjen med den manuella kvarnen, som numera står i fönstret och samlar damm.
Det kan också vara värt att kolla på kvarnar utan doserare för att inte så mycket kaffe ska gå till spillo. Jag har själv monterat loss lite grejer i doseringshuset på min Rancilio och plockar numnera ut kaffet direkt efter malningen. Men skulle jag köpa en ny i dagsläget skulle jag välja en utan doseringsmekanism.
Lite att tänka på: * Koniska malskivor är bättre än platta. * Långsamt roterande malskivor är bättre än snabbt roterande. * Större malskivor är bättre än små. * Steglös inställning kan vara att föredra framför steginställning, om man sällan gör mer än finjusteringar. Däremot tvärtom ifall man ofta gör stora ändringar. * Doseringshus är bra vid stora mängder men knappast meningsfullt vid små. * För doseringslösa kvarnar skall så lite kaffe som möjligt fastna i utloppsröret. * För doseringslösa kvarnar skall dessutom så lite kaffe som möjligt stänka runt öppningen på doseringsröret. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
Edited by - Marc on 2008/03/09 20:24:28 |
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 11:51:02
|
Jag har en manuell liknande den som Marc visar ovan. Men jag använder min till espresso och bistro (men nästan bara espresso) och tycker att det fungerar bra. Det är dock viktigt att se till att man ställer in den till nära nog så finmalet som det går. Nackdelen är att man blir lite mör i armen om det är många som vill ha nymalt... |
comfortably numb |
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2008/03/11 : 08:24:02
|
Har använt Bodum Antigua, minst 3 av 7 dagar i veckan sen 6-7 år tillbaka, och den är still going strong. Man kan se lite slitage på skivorna, men det är inget som jag märkt påverkat malningen. Den har koniska malskivor med en matarskruv som drar ned bönorna med relativt jämn hastighet. I originalutförande så maler den lite väl grovt på espressoinställningen, men med lite moddning kan den mala riktigt fint. Instruktioner finns på nätet. Kostar mellan 700-1000 beroende på utförande. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
 |
|
rovis
Member

274 Posts |
Posted - 2008/03/11 : 09:42:13
|
Jag har spanat lite på en kvarn av märket Peugot, väldigt lik den Zassenhausen som är här ovan. Min undran är bara hur mycket jobb det blir, om man ska mala brygg- eller presskaffe åt fem-sex personer. Är det ohållbart? |
 |
|
Fredrik
Member

248 Posts |
Posted - 2008/03/11 : 13:01:08
|
rannagarden vart hittar man K-A??
Har sökt lite på nätet men hittar den inte.. |
!JBL |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2008/03/11 : 15:09:09
|
Kanske inte så lätt när den inte heter K-A utan Kitchen Aid
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2008/03/11 : 15:17:20
|
hos Werner o werner bland annat. Jag är sugen på att uppgradera till Kitchen-Aid.
Jag har kört med en Bosch med riktigt kvarnverk i en 6-7 år eller så. Den är bra o var väl det bästa man kunde köpa vid tiden i prisklassen 500 +- lite granna. Har använts till först brygg, sedan presso och de sista året uteslutande till Espresso. Funkar bra, men jag kör på det finaste korninställningen nu för esspresso. Skulle vilja ha möjligheten att testa ännu finare(mindre korn) malning, plus att K-An är snyggare. Kostar knappt 3000 har jag sett. |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2008/03/11 : 16:11:42
|
Kitechen Aid är snygg men för 3000:- finns det bättre kvarnar. Åtminstone om de ska användas till espresso.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Marc
Member

759 Posts |
Posted - 2008/03/11 : 22:27:10
|
quote: Jag har spanat lite på en kvarn av märket Peugot, väldigt lik den Zassenhausen som är här ovan. Min undran är bara hur mycket jobb det blir, om man ska mala brygg- eller presskaffe åt fem-sex personer. Är det ohållbart?
Jag kommer ihåg när jag fyllde år för ett par år sedan och vägrade köpa färdigtmalet, utan gav mig den på att mala manuellt till 10-12 pers. Det tog rätt lång tid men...nog tusan skulle jag göra det igen!  |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2008/03/11 : 22:53:24
|
Man kan hitta KitchenAid på Ebay något billigare. Införskaffade min för 1600kr inkl. frakt från tyskland. Sök på "KitchenAid Kaffeemühle" så borde det dyka upp nåt. Ibland billigare, ibland lite dyrare. Ofta en bit under 2kkr. Seriöst ebayfolk.
Inte den billigaste eller bästa, men en av de snyggare... Enkel, inget söl och dessutom fullt servicebar med en skruvmejsel. |
 |
|
|
Topic  |
|