Har ett par Vintage (custom?) DynAudio-högtalare som behöver nya skumkanter. Mätte lite på högtalaren men blir inte klok på det. Måttbandet var besvärligt att använda så tänk +/- någon millimeter hit eller dit.
Innersta måttet.....: ca 140mm Kon-diametern.......: ca 155mm Inre chassi-diameter: ca 182mm Yttre skumkant diameter: 195mm
När jag knappar in kon-diametern i miniräknaren får jag ca 6 tum. Men när jag tar ett 8-tums element jag har liggandes och lägger kon mot kon så passar det. Det går inte ihop... Var blir det fel? Har jag inte mätt rätt? Använder jag inte miniräknaren rätt? Har jag blivit pålurad en 6.5tums-element märkt som 8-tum?
Är det någon som har skumkanter som kan passa, och vill sälja dem till mig? Behöver två st.
Har för mig att angiven diameter brukar vara yttre skumkant <-> yttre skumkant. Dvs. den inre korgkantens diameter. Beroende på hur bred skumkanten är så blir ju konen mindre eller större.
Det har allmänt gått lite inflation i storleksangivelser, tycker jag.
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Elementens "tum"-mått anger totala yttermåttet på elementchassit. Elementens "tum"-mått är alltså glädjemått.
Normalt har ett 8tum's element en kon på runt 6 tum. När elementets storlek ökar ökar också skillnaden mellan yttermått och konmått. Ex.vis har ett 15 tum's element en kon på runt 10-11 tum.