Author |
Topic  |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 13:41:53
|
Så här i tider med bokrean, hur många är det som känner igen sig i att man köper upp böcker som man är genuint intresserad av men som man aldrig kommer till skott med att börja läsa?
För egen del så måste jag nästan avsätta tid för att sätta mig ner och då känns det mer som ett straff och jag blir väldigt fort disträ och tankarna vandrar iväg. Trots att jag anser mig som hyfsat normalbegåvad... så läser jag fantastiskt långsamt, får börja om på stycken söka efter sammanhang.
Idealiseras böckerna för mycket, är det en helig ko, såkallad "fin kultur"?
Är böcker 2008 ett hopplöst format som tar för lång tid?
Med ovanstående sagt, gör inte misstaget och tro att jag är ointresserad av böcker...
Jag tycker till exempel:
* Att nobelpriset i litteratur är mycket spännande att följa och att se tillbaka på och jag är av den åsikten att alla som har chansen ialla fall ska bläddra i en bok av årets vinnare eller på annat sätt försöka ta del av den upplevelse/information som juryn förmedlar.
* Även så uppskattar jag mycket att se på långa intervjuer med författare och recensioner. Bokklubbar verkar vara något mycket sympatiskt och intressant. Kulturprogram som reflekterar över böcker som dom har läst, även det en favorit.
Alltså... Jag tycker om böcker, men har bara så förtvivlat svårt att läsa dom...
Det här är skrivet först för ett annat forum, så orkar inte redigera helt från början, men man kan även säga att det här sträcker sig till mitt hifi-intresse. Kanske inte rakt av, men vissa symptom finns helt klart med.
Tilläggas bör är väl att jag har en tids arbetslöshet och haft mycket tid över och tillfällen att läsa. Så för min del handlar det inte om brist av tid.
Känner ni andra igen er, vad ska man göra åt det, ska man göra något åt det? |
Exit Planet Dust |
Edited by - n0p on 2008/03/14 13:43:47 |
|
rovis
Member

274 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 14:42:11
|
Är böcker ett hopplöst format år 2008? Nja, som ren databärare (för t.ex. statistiskt råmaterial och annat som brukade fylla bokhyllorna innan datoriseringen) är väl böcker i hög utsträckning hopplösa sedan tjugo-trettio år tillbaka.
Vad skönlittertur anbelangar, läser man huvudsakligen för att det roar en. Om det inte roar en att läsa, får man såklart inte ut så mycket av böcker. Graden av kulturell sofistikation har nog inget med saken att göra, det finns en livstid av god läsning, oavsett var man lägger ribban intellektuellt. |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 14:58:28
|
Böcker är fantastiskt och har gett mig mycket: Underhållning, språkligt och kunskapsmässigt. Att handskas med "böcker" är härligt. Tyngd, omslag, pappret och det tryckta ordet. Nu för tiden spisas det dessvärre (mer av bekvämlighet och hektisk tillvaro än av att jag inte vill) böcker via talbok.
Faktiskt min dyslektiske hifipolare som ledde mig in på den vägen. |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 15:00:52
|
Rovis: När jag skrev om ett hopplöst format så tänkte jag lite mera i banorna att senaste åren så har tekniken kommit långt.
Ta till exempel Harry Potter (jag har inte läst böckerna...) även fast böckerna återger de mest fantastiska miljöer, fantasifigurer och så vidare så lyckas filmskaparna ta efter och återskapa miljöerna och karaktärerna.
Finns det samma motivation för kidsen att läsa böckerna när filmerna är såpass trogna orginalen?
Samma som du är inne på med funktionen som databärare, ta rollspel hur många sitter idag som man gjorde för 10 år sedan och slår i böcker skapar karakäter, letar efter tärningar etc. när det finns world of warcraft. |
Exit Planet Dust |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 15:11:07
|
Hörde på sr p1 kropp & själ i veckan och de hade ett program angående löpning hur man kom igång, och bland det viktigaste enligt dom var att "gör det till en vana och ta det lugnt".
Lite samma tanke som jag har kring böcker, även om det är tillfredsställande att läsa, så tror jag inte att belöningen är direkt eller omedelbar, utan något man måste lägga ner energi, fokus och eftertanke på.
|
Exit Planet Dust |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 15:19:10
|
quote: Ta till exempel Harry Potter (jag har inte läst böckerna...) även fast böckerna återger de mest fantastiska miljöer, fantasifigurer och så vidare så lyckas filmskaparna ta efter och återskapa miljöerna och karaktärerna.
Mjae, de återskapar sin tolkning av den beskrivning författaren gjort. Det är inte helt otroligt att denna skiljer sig från den som den som tittar på filmen gjort om denne läst boken utan att ha sett filmen. En välskriven bok ger ett helt annat utrymme för fantasin jämfört med en film där hjärnan snarast ställs inför ett fullbordat faktum. Nu kan såklart böcker variera kraftigt i på vilket sätt och i vilken omfattning de sätter igång fantasin.
Att se en film och att läsa en bok är enligt mig inte två jämförbara storheter utan två skilda ting. Nu avser jag skönlitteratur av olika sorter och inte rena faktaböcker, sådan information kan ju insupas på vilket sätt som helst för den är ju densamma oavsett. Då handlar det mer om vad som passar personer ifråga bäst, det är inte givet att samma informationsbärare passar alla lika bra. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
henrickpettersson
Member

359 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 01:07:04
|
quote: Är böcker 2008 ett hopplöst format som tar för lång tid?
Nej det tycker inte jag. Fredrik Lindström beskrev ett fenomen som jag tycker förklarar varför det skrivna ordet i bokform inte känns gammalt och mossigt.
I hans serie Vad är en människa? tog han upp att han hört en kille säga att Hassan sketcherna var roliga, men var ännu roligare att återberätta eller höra någon återberätta sketchen. Anledningen till detta ansåg han vara, vilket jag håller med honom i är att det inte finns en specialeffekt i en film i världen som slår hjärnas förmåga att skapa sig en inre bild för hur situationen såg ut.
Jag tillhör nämligen en av alla dessa som alltid säger att boken var bättre än filmen.
|
Edited by - henrickpettersson on 2008/03/15 01:08:16 |
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
Marc
Member

759 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 12:40:24
|
n0p, jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Jag har massor med bra böcker hemma som jag egentligen vill läsa men gör det nästan aldrig. Så var det inte för några år sedan, då läste jag mycket.
Nuförtiden blir jag stressad av hur långsamt det går att läsa en bok, samtidigt som Internet har blivit mitt dagliga medium med extremt snabb informationsinhämtning.
Ibland (ofta?) kan jag känna att min lilla hjärna egentligen skulle behöva varva ner genom att exempelvis läsa en gammal hederlig roman, men jag har då svårt att hålla uppe koncentrationen och tålamodet. Inbillar mig att det finns någon slags likhet med dagens sockerberoende. Kroppen har vant sig vid och kräver ständigt högvarv. Samtidigt som det i längden är tärande och skadligt. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|