|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 13:04:34
|
Ibland slösurfar man och snubblar över nya band som man inte hade hade hört talas om tidigare, som man blir direkt förtjust i, och som finns att köpa BILLIGT i handeln... 
Bandet i Fråga heter Tenebre och är vad jag förstår svenskt och brukar genremässigt benämnas som "goth-rock" - något som jag tycker stämmer på deras senaste album, men som bara delvis som beskrivning matchar deras två tidigare. Här är de tre alster med dem som jag mycket snabbt införskaffade:
Mark ov the beast (2000)

Electric hellfire kiss (2002)

Heart's blood (2005)

De två första skivorna tycker jag liknar varandra en del och går väl enligt min mening att likna vid den typ av röjrock som förknippas med Mustasch, Turbonegro, stänk av Sabbath och en del Sisters of Mercy. Riffigt och röjigt, opolerat och "rakt på". Inte musik för intellektuella stunder och smutta chardonnay direkt, men fram med en stor stark och rökt ölkorv så... De brukar också ofta jämföras med gruppen 69 eyes (finland?)
Den sista skivan har en lite annan ljudbild och hamnar närmast den uppenbara förebilden Sisters of Mercy genremässigt. Här är ljudbilden mer polerad och melodierna mer framträdande. Den är stundtals nästan vacker i sin form. En recensent menade tex att den skivan var ett perfekt soundtrack till att åka bil på natten, håller med om det. Provsmak från Heart's Blood finns på myspace Lyssna gärna på "blue" och "pray", mkt bra  Lite info på allmusic Youtube: Mistress of the night (Heart's blood) och Descend from heaven (Electric hellfire kiss)
Som sagt mig föll Tenebre på läppen direkt, och det bästa av allt var att Mark ov the beast fanns för 10 :- (!) på Ginza, Electric hellfire kiss för 29:- och Heart's blood för 5$ på amazon.com (dollarkursen är för oss svenskar numer, minst sagt, fördelaktig )
Håll till godo och glada påskhälsningar med rockiga förtecken! |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2008/03/20 13:13:22 |
|