HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hornlitteratur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/22 :  04:00:56  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad finns det att läsa om horn, helst böcker och helst sådana med DIY-nytta.

Dinsdales bok verkar inte vara helt rumsren, ialla fall enligt Bruce Edgar, och de tre artiklarna kan man ladda ner på nätet.

Sedan finns ju boken av Olsen, någon som läst, lättläst, värd sitt pris?

Har farbror Geddes bok som har ett kapitel om horn, vilket jag hoppade över då jag läste boken.

Boken "Acoustics" av Beranek, är det bra, lättläst?

Övriga tips tas tacksamt emot

J. Ullberg

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/03/22 :  09:24:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tydligen har du missat tipsen och hänvisningarna i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67497

Strunta i litteratur(böcker), hämta istället hem AES-papers(Gå med i AES för 80USD så kostar varje paper 5USD) och patent(gratis på www.freepatentsonline.com). JBL harockså en hel del intressant bland sina Tech notes. Till slut har du en hel bok!

Keele och Leach har dock sina AES-papers fritt tillgängliga på sina respektive hemsidor.

Återigen: Salmon, Leach, Thuras, Keele, Plach är en bra start. Bruce Edgars artiklar på www.volvotreter.de innehåller också en hel del info som iofs hänvisar till tidigare nämnda gubbar, men de artiklarna har du redan hittat.

EDIT: Kom på en trevlig bok som jag har i min ägo: "Hautparleur" av Jean Hiraga. Förutsätter iofs grundläggande kunskaper i det franska språket.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/03/22 14:35:37
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/22 :  17:21:43  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tack för tipsen, min skolfranska är inte mkt att hurra för så här en 30 år sedan det begav sig, så jag kommer att hålla mig till dina andra tips. Det är förvånandsvärt vad mkt det finns på nätet om audio som PDF-filer. Jag har väl redan en 3-4 avhandlingar plus allt för mkt annat jag vill läsa. När vetgirighetsdjävulen- slår till räcker tiden inte till

J. Ullberg
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/03/22 :  19:48:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Här finns mycket skoj att läsa

http://www.lenardaudio.com/education/07_horns.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000