Author |
Topic  |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2008/03/28 : 16:20:00
|
Jag tror dom flesta som spelar CD har råkat ut för komprimerat och/eller klippt ljud. Till den grad att vissa skivor inte ens går att lyssna på. Har ni nångång kontaktat skivbolaget som släppt skivan och klagat? Vad fick ni för svar isåfall?
Jag har bara gjort det en gång, till ett Svenskt skivbolag, och svaret var ungefär som att kommunicera med en 5-åring. Sedan dess har jag inte försökt igen. Men ska man fortsätta klaga, har det nån betydelse tror du? |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
iroise
Member

1753 Posts |
Posted - 2008/03/28 : 16:45:14
|
Jag har inte klagat. Däremot tror jag att de bättrar sig om vi som konsumenter på något sätt kan visa på vårt behov av både bra musik/ljud samt att vi då också hostar upp pengarna. Det här med musik/ljud hänger inte alltid samman speciellt kanske för dig då jag tror mig minnas att du gillar tex äldre Psych!? Denna finns i många fall återutgiven på cd men många gånger med kass tunnt ljud dvs den återutges endast för att musiken är mycket svår att få tag på LP och dessutom förbannat dyr! |
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2008/03/28 : 17:11:04
|
Jo, men hur ska man visa det? Om det inte finns rena audiofil utgåvor så köper jag ju blint, vilket är, alltid.
Jag gillar en del gammal psych, och ibland är inte alltid ljudet det bästa, men jag är i allra högst grad i stort behov av bra ljud. Det finns även gamla plattor som har väldigt bra ljud. Speciellt efter 1970 verkade det bli drastiska förbättringar ljudkvalitén när det gäller just den här musiken.
Det är bara acceptera läget om plattan inte är väl inspelad. Men när det gäller slakt i mastringen är så är det en helt annan sak. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
Edited by - Silversurfaren on 2008/03/28 17:12:25 |
 |
|
iroise
Member

1753 Posts |
Posted - 2008/03/28 : 17:19:48
|
Jag vet inte hur man skall visa det. Kanske genom att försäljning av audiofil-skivor funkar bättre o bättre. Tyvärr är det ju så då att denna musik ofta är medioker! Jodå 70-talet innehåller defenetivt bättre ljud tex är de flesta vertigo-grupperna-pressningarna helt okey såockså med Neon dvs rca. |
 |
|
miaber
Member

1345 Posts |
Posted - 2008/03/29 : 10:55:43
|
Jag tror att skivbolagen inte bryr sig så mycket om vår skara. Troligtvis går 90 % av försäljningen till lyssningsgrupper som inte bryr sig, eller snarare föredrar det komprimerade ljudet, som funkar i bil och ipod. Vill man ha 90 eller 10 % av väljarna? Tyvärr. Jag blir bara deprimerad när jag tänker på det.  |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2008/03/29 : 14:11:24
|
Jag klagar jämt. Ibland svarar skivbolaget också. Trägen vinner. Ibland köper jag LP:n och hoppas att den är bättre mastrad. Ofta är diskanten överdriven iallafall...tyvärr. Livet e skit, sen dör man... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2008/03/29 : 15:57:52
|
Hörde på radion att Madonna släpper sina senaste alster till nån mobiloperatör före själva det allmäna skivsläppet. Nu drar ju jag lite snabba slutsatser här men kanske det säger väl en del om vilken marknad som råder. Sorg... |
 |
|
|
Topic  |
|