quote:Det textas väl knappast på svenska? Man bör nog känna till verket och vad dom sjunger om.
Det håller jag ju inte med om!!
Hur ofta är en opera i sverige textad på maskin?? Och vill man ens läsa en textmaskin när man "går på" opera??
Men det är en annan diskussion!
Vet att dom hade en dylik debatt på Metropolitan där chefsdirigent James Levine helt sonika hotade med avgång om man installerade en textmaskin!! Ledningen la ner idén!! Nåja!! Detta var säkert 10 år sen så man kan ju ha ändrat sig?
Det är klart att en textmaskin är väsentlig om man inte kan operan utan och innan. Göteborgsoperan textar alltid numera. Så var det inte tidigare. Jag har varit på operor jag inte varit bekant med och där det sjungits på svenska. Jag hörde inte ett ord och begrep inte ett smack om vad det handlade om.
Textning på engelska är bra! Då kan jag rekommendera ett besök.
Att inte Metropolitan passade på att göra sig av med en sådan snobb som James Levine när de nu hade chansen?
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
quote:Att inte Metropolitan passade på att göra sig av med en sådan snobb som James Levine när de nu hade chansen?
Det kan man ju tycka!!
Kul det där med dirigentmakt!! När Herbert Von Karajan var på besök i NY med Berliner Philharmoniker på turné repade dom Strauss Alpsymfoni. Men Maestro Karajan stördes av något bi-ljud som ingen annan hörde förståss!!
quote:"Jag hade inte klagat om det åtminstonde var i rätt tonart"
hade han klagat.
Efter mycket huvudbry, möda och undersökningar insåg man att det var tunnelbanan UNDER Metropolitan som skapade vibrationer!! Så då var frågan om man tillfälligt kunde stänga ner tunnelbanan!!
Det gjorde man INTE i detta fallet!!
Hemma i Österrike hade man dock gjort det!! Så stor makt hade denne vithårige man på den tiden..
Finns nog många sånna historier..
Som den om Toscanini som skrämde så mycket slag på orkestrarna i italien att det man som orkestermusiker fruktade mest var att Herr Toscanini skulle hålla upp två fingar i luften mot dig!! Det betöd att du hade två timmar på dig att packa dina saker och dra!!