SACD är väl så gott som omöjligt att hitta i butik överhuvudtaget? Möjligtvis med undantag av en del hifi-butiker som säljer "audiofil" skivor. Jag har aldrig sett en SACD skiva ens i de stora skivbutikerna i centrala London (det är iofa möjligt att de säljer omärkta hybrider).
I Sundsvall har jag sett SACD i nästan varje skivbutik som finns. Men tyvärr börjar det bli glest med sådana, alla fall vad gäller centrum. Något stort utbud har det dock aldrig funnits.
Och risken är överhängande att både DVD-Audio och SACD kommer att vara bara ett minne blott om några få år. Men jag hoppas att det ska finnas någon form av ersättning som till exempel Blu-ray Audio eller dylikt. Konstigt vore om inte så blir fallet, för i stort sett alla elektronikkedjor gör stor reklam för Blu-ray. På ett helt annat sätt än för de andra format.
Blu-Ray stöder som standard MLP som är DVD-A "kodningen", det är alltså inte nödvändigtvis så spelarna kan spela DVD-A skivor men stöd ska finnas för "mjukvaran"; så teoretiskt sett så bör det vara enkelt att föra över existerande DVD-A inspelningar till Blu-Ray. SACD är dock helt dött, inte ens Sony bryr sig om att försöka hålla skenet uppe längre.
Dessutom så finns ju HD formaten från både Dolby och DTS som i alla fall i teorin är bättre än DVD-A. De "värsta" formaten ska i princip kunna innehålla samma information som Master-tapen även för 6 kanaler. Dock är det få spelare/recievers som stödjer detta ännu.
Så potentialen finns, fast frågan är om det finns någon marknad?
Jo, men som sagt är det nog rätt osannolikt att du hittar några SACD i en vanlig skivbutik; och troligtvis vet inte heller de som jobbar där ens vad det är. SACD må ha varit mer framgångsrikt än DVD-A, men det blev ju aldrig riktigt populärt bland "vanligt folk".
Det måste bara bli någon form av hi rez för audio på Blu-ray också. Det vore oerhört dumt annars, tycker jag. Och om det skulle gå spela både SACD och DVD-Audio också, ännu bättre.
Blu-ray verkar varenda kotte veta vad det är! Inte alls lika dåligt som med de tidigare ljudformat. Och dessutom finns det Blu-ray-spelare att köpa som kostar bara runt 3000 kronor.