HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilken skiva har kraftigaste lägsta frekvensen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/04/05 :  21:30:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Kom med förslag på den skivan som du känner till som du tror kan ha den kraftigaste och lägsta frekvensen. Mitt förslag är en skiva med argentinsk tango och skivan heter "Narcotango 1" med Carlos Libedinsky. Skivmärke Tademus T 012 inspelad i Argentina. Den första låten och några till har lägsta frekvens ner till minst 4Hz och med nära nog full nivå och huset skakar från grunden och upp till taket.

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/04/05 :  22:06:33  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag vet två skivor som gräver DJUPT.

Först en gammal Telarc klassiker - "Time Warp" med Erich Kunzel och Cincinatti pops. Star trek temat, låt nr 3, går väldigt väldigt lågt i början

Nästa är Saga's live "In Transit", en gammal kompis som förr arbetade som tekniker för ett större företag i ljudbranchen pratade om att något spår på skivan hade full utstyrning i basen ner till ca 16 hz.

Sedan har jag fler skivor från bl.a Telarc som går riktigt djupt, speciellt de med varningstext om just dynamik och frekvensomfång, men där har jag inte hört några siffror.

Förresten gcs, vilket instrument går så lågt som 4 hz?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/04/05 :  23:24:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Min spanska är inte vad den aldrig har varit, men när jag läser i konvolutet så står det Carlos Libedinsky: guitarra, teclados och programmering av en sampler. Vidare en som spelar bateria y percusion, alltså trummor. Naturligtvis spelas det på en bandoneon och på zurda som är en sorts lamaskinn klädd bastrumma. Det är svårt att säga vad det är för instrument som förmår de låga frekvenserna med en sådan energi.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/04/05 :  23:58:04  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
frekvens ner till minst 4Hz och med nära nog full nivå och huset skakar från grunden och upp till taket.

I surrender...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/06 :  00:49:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lustmord ska frekvenser där nere, under 15 hz men jag vet inte på vilka skivor eller spår. Telarcs 1812 flåsar på duktigt ner till 10 hz

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/04/06 :  01:10:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har båda 1812:orna från Telarc varav den från 1979 har frekvenser ner till 10Hz, dock ändå inte lika starkt som på den skivan som jag här annonserar.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/04/06 :  08:19:59  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag har oxå 1812 från 1979 (Telarc).

Ska man se till ljudkvaliten så föredrar jag faktiskt 1812 med Göteborgs symfonikerna och Neeme Järvi på DG.

En annan basfavorit är Telarc's "Chiller", oxå med E. Kunzel och Cincinatti Pops.

Och naturligtvis bägge "Ein Straussfest", samma bolag, samma ensemble.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/04/06 :  13:03:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Min fru bad mig att spela Narcotango lite lugnare för att våra glas i skåpen ute i köket börjat att vandra omkring på hyllorna. Jag bor i ett stenhus. Jag åker idag med skivan till Paradigm som också har en häftig subwoofer från JBL.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/04/06 :  18:40:30  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Tyvärr har hifi killarna inte koll på det tunga artilleriet så här kommer samma tips som vanligt: Sepultura "Roots". Hehe..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/04/06 :  19:22:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju inget som jag vill kalla för musik.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/04/06 :  20:33:18  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Tyvärr har hifi killarna inte koll på det tunga artilleriet så här kommer samma tips som vanligt: Sepultura "Roots". Hehe..

quote:
Det är ju inget som jag vill kalla för musik.

Trådrubriken frågar bara om vilken SKIVA, inte att det måste vara MUSIK

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/04/06 :  21:17:53  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Trådrubriken frågar bara om vilken SKIVA, inte att det måste vara MUSIK

Fel av mig, jag borde ha skrivit musik men det fick inte plats i rubriken. Det är väl ändå ingen som lyssnar enbart på effektljud. För då är det nog lätt att hitta riktigt låga frekvenser med mycket hög nivå. Det får ju vara effektljud men då ska det vara skrivet in i musiken i övrigt. En film kan innehålla ganska mycket LF-effekter men det är ju då inte musik. Men om det under musiken klampar in en tyrannosaurus då får man nog räkna det som ljuv musik.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/04/07 :  10:42:32  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
För ett stort antal miljoner världen runt är sepultura det största som finns, (fanns). Men, bara för att visa mig på mitt allra mest förlåtande humör så kan vi väl föreslå förlikning? Du ger mig ett bra förslag och jag förser dig med ett så tar vi ett par dagar och lyssnar så kan vi väl se om det inte finns någon gemensam musiknerv? Alltid öppen för nya förslag.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000