Bob Dylan storhet disskuteras i en annan tråd, vilka har gjort minnesvärda covers på låtar.
Vill minnas att den här disskutionen har varit uppe tidigare i mitt medvetande och att det fanns väldigt många riktigt bra covers, men kan inte hitta igen den tråden... Så därför startas en ny.
Emmylou Harris gör en riktig bra cover på "Every grain of sand" på skivan "Wrecking ball". Mikael Wiehe och Ebba Forsberg gör en version på svenska på samma låt som heter "Där anar jag din hand" på skivan "Dylan på svenska".
På 60-talet gjorde Johnny Cash bra versioner av "It Ain´t Me Babe" och "Don´t Think Twice". Manfred Mann gjorde "Just Like a Woman" och "Mighty Quinn". Joan Baez spelade in ett dubbelalbum "Any Day Now" som är mycket bra. Stevie Wonder gjorde "Blowin´In the Wind". Fairport Convention gjorde "If You Gotta Go, Go Now". Solomon Burke gjorde "Maggie´s Farm". Brian Eno "A Hard Rain´s Gonna Fall". The Band "I Shall Be Released" o "When I Paint My Masterpiece". Byrds "Mr.Tambourine Man" o "You Ain´t Going Nowhere". Rod Stewart "Only a Hobo". "All Along the Watchtower" med Jimi Hendrix förstås. "The Times They are a´changing" finns i ett otal versioner bl.a. Lester Flatt och Earl Scruggs. "Tomorrow Is a Long Time" med Judy Collins. Det där är några av mina favoriter från 60 och 70talet.
Fairport Convention har gjort flera utmärkta Dylan-covers, speciellt versionen av "I'll keep it with mine" från "What we did on our holidays", där Sandy Denny lyfter låten till helt andra höjder än Dylan själv gjorde. Även Heyday-versionen av "Percy's song" är finfin.
"I'll keep it with mine" görs också mycket bra av Rainy Day (med Susanna Hoffs från The Bangles på sång).
Neko Case gör en bra live-version av "Buckets of rain"