HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bob Dylan vs. Covers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/04/05 :  17:50:16  Show Profile Send n0p a Private Message
Bob Dylan storhet disskuteras i en annan tråd, vilka har gjort minnesvärda covers på låtar.

Vill minnas att den här disskutionen har varit uppe tidigare i mitt medvetande och att det fanns väldigt många riktigt bra covers, men kan inte hitta igen den tråden... Så därför startas en ny.

Jag börjar med - Guns n#180; Roses - live - Knockin#180; on heavens door - http://www.youtube.com/watch?v=rhCM88LhoW0

Exit Planet Dust

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/04/05 :  18:23:42  Show Profile Send hal a Private Message
Emmylou Harris gör en riktig bra cover på "Every grain of sand" på skivan "Wrecking ball".
Mikael Wiehe och Ebba Forsberg gör en version på svenska på samma låt som heter "Där anar jag din hand" på skivan "Dylan på svenska".

Många bra covers på sistnämnda skiva.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/05 :  18:45:00  Show Profile Send Eref a Private Message
På 60-talet gjorde Johnny Cash bra versioner av "It Ain´t Me Babe" och "Don´t Think Twice". Manfred Mann gjorde "Just Like a Woman" och "Mighty Quinn". Joan Baez spelade in ett dubbelalbum "Any Day Now" som är mycket bra. Stevie Wonder gjorde "Blowin´In the Wind".
Fairport Convention gjorde "If You Gotta Go, Go Now". Solomon Burke gjorde "Maggie´s Farm". Brian Eno "A Hard Rain´s Gonna Fall". The Band "I Shall Be Released" o "When I Paint My Masterpiece". Byrds "Mr.Tambourine Man" o "You Ain´t Going Nowhere". Rod Stewart "Only a Hobo". "All Along the Watchtower" med Jimi Hendrix förstås.
"The Times They are a´changing" finns i ett otal versioner bl.a. Lester Flatt och Earl Scruggs. "Tomorrow Is a Long Time" med Judy Collins.
Det där är några av mina favoriter från 60 och 70talet.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2008/04/06 :  09:40:37  Show Profile Send H-S a Private Message
Fairport Convention har gjort flera utmärkta Dylan-covers, speciellt versionen av "I'll keep it with mine" från "What we did on our holidays", där Sandy Denny lyfter låten till helt andra höjder än Dylan själv gjorde. Även Heyday-versionen av "Percy's song" är finfin.

"I'll keep it with mine" görs också mycket bra av Rainy Day (med Susanna Hoffs från The Bangles på sång).

Neko Case gör en bra live-version av "Buckets of rain"

Edited by - H-S on 2008/04/06 09:50:06
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/04/06 :  10:10:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Joan Osborne-The man in the long black coat

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/04/06 :  11:36:53  Show Profile Send n0p a Private Message
En uppmaning: Finns det ni tipsar om på youtube eller dylikt, posta en länk!

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/04/06 :  11:42:24  Show Profile Send svejk a Private Message
Finns mycket tribute plattor med blandade artister och enskilda tex Bryan Ferry Maria o Muldar.

Byrds Mr Tamburine Man är en favorit hos mig med skönt ringande Rickenbacker tolvor.

http://www.youtube.com/watch?v=uydNU5HQkmI

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2008/04/07 :  09:56:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bästa covern: Lay Lady Lay med Ministry

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/07 :  10:38:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Gillar normalt inte dylan.
Dock så är Bryan Ferry - Dylanesque en skön platta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000