Author |
Topic  |
|
kramer
Member

113 Posts |
Posted - 2008/04/13 : 17:57:45
|
Hej,
Har mer och mer blivit intresserad av klassisk musik och man har köpt lite skivor med de kända kompositörerna såsom Mozart, Beethoven, Tchaikovsky etc.
Men vad finns det för duktiga kompositörer som lever idag? Mycket verkar kretsa runt de som levde på 1700-1800-talet.
Är det ett utdött yrke? Inga som är lika bra som dåtidens kompositörer? |
Ljud är kul |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/04/13 : 21:25:25
|
Problemet -eller vad man nu ska kalla det- är väl att modern konstmusik (som är ett bättre begrepp än "klassisk", som ju normalt är synonymt med "gammal") ofta är ganska svårtillgänglig och har därför svårt att dra någon större publik. Det är väl egentligen inte så konstigt då det knappast är någon större poäng för en nutida kompositör att skapa något som låter som något från tidigt 1900-tal (den klassiska musiken tog väl "slut" runt 1920). Även väldigt kända 1900-tals kompositörer såsom Shostakovich, Prokofiev och Stravinsky är ju inte direkt lättsmälta om man säger så. Många av de mest kända(vilket iofs inte är detsamma som bästa) nutida kompositörerna skapar ju främst filmmusik: Ex. Michael Nyman och -naturligtvis- Ennio Morricone säljer ju en hel del skivor. Filmmusiken till "The Mission" är väl om jag inte minns fel en av de bäst säljande klassiska skivorna någonsin.
|
 |
|
kramer
Member

113 Posts |
Posted - 2008/04/14 : 22:22:22
|
Allright, tack för tipsen, de skall kollas upp.
Även filmmusiken ska jag ta en djupdykning i, här finns ju faktiskt mycket som är bra. |
Ljud är kul |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 08:13:39
|
Jag har faktiskt fallit för Paul McCartneys Standing Stone. Det är riktigt bra. Hans övriga försök inom klassisk musik är mindre roliga. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 13:24:24
|
Tycke du ska testa amerikanska kompositören Alan Hovhannes (1911-2000) som komponerat många vackra orkesterverk. Det finns t o m en hemsida att kolla in www.alanhovhannes.com
Jag är väldigt förtjust i engelsmannen Gavin Bryars (i allra högsta grad levande och aktiv). Mer åt det långsamma och minimalistiska hållet men väldigt spännande. Testa t ex Cadmans Requiem. Verk som är spännande att vidga cirklarna med är annars Berlioz symfoni Fantastique och Mussorgskys orkesterversion av Tavlor på en utställning - även om de inte är moderna kompositörer.
Vill du ha tips på lämpliga inspelningar är www.gramophone.co.uk en bra start.
hälsar gabe |
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 13:58:56
|
Jag gillar den här väldigt mycket: Steve Reich - Different Trains |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 14:39:23
|
Allan Petterson är ju död. Platsar han? Jag gillar verkligen hans 7:e symfoni. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Topic  |
|