HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 High End 2008 - Häng med på Munchen mässa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/28 :  09:17:43  Show Profile Send huzze a Private Message
Nu är det sid 2
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/28 :  09:18:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tack för bilder Stefan, kul att du delar med dig, verkar finnas mycket skoj!

ps. denna post borde bli först på sida 2 ds.

edit: typiskt huzze

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/04/28 09:19:41
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/28 :  09:22:27  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
För snart två veckor sedan bytte jag in en cd spelare som heter Ensemble Dirondo, kunden ville ha en rörbestyckad cd spelare och valet föll på AMR CD-77. Ensemble Dirondo var för mig helt okänd cd spelare men en snabb koll på nätet visade att den hade gott resumé och var dyr. Tänkte att den säkert går att sälja för eller senare.

I lördags då jag åt en lååång frukost innan jag skulle checka ut och lämna mässan fick jag syn på ett anslag i matsalen men en bild på en bekant cd spelare, Dirondo. Jag frågade servitören vad anslaget handlade om och han bad att få återkomma om en stund, han skulle kolla upp det. 10 minuter senare kom han tillbaks och berättade att det var något arrangemang i rum 160 i detta hotell. Jag drack upp mitt kaffe och skyndade mig dit.


www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2008/04/28 09:24:03
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/28 :  09:28:10  Show Profile Send huzze a Private Message
Låter spännande. Vilken teaser...
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/28 :  10:26:41  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Med denna oannonserade plats och mitt slumpmässiga sätt att finna demon i rum 160 grundar jag mitt uttalande om att jag gjort ett scoop. Det skulle förvåna mig om så många andra hittat hit. Denna demo verkar i första hand ha varit för inbjudna distributörer från hela världen och sådana träffade jag i detta rum.

Företaget Ensemble är Schweiziskt och har tillverkat hifi i drygt 20 år. Grundaren Urs Wagner är Dr i språk och filosofi och talar en massa olika språk. Han frågade snabb mig, are you from a scandinavian country?#8221;, jag svarade#8221;yes, i´m from Sweden#8221; och han bytte då språk och sade att #8221;jag talar lite svenska men det är många år sedan sist jag besökte Sverige så mitt ordförråd är inte så bra längre.#8221; Vi förde resten av samtalet på engelska.



Ensemble handbygger alla sina apparater i Schweiz och dom har ett otroligt sinne för detaljer. Dom har också som filosofi att inte byta modeller alltför ofta utan en Ensemble produkt är gjort för att stå sig länge.



Anläggningen som spelades på vad cd spelaren Dirondo, förstärkaren Fuoco, högtalarna Natura, nätlisten Powerlink, nätkablarna och högtalarkablarna Silinx Extrema och signalkablarna Dynaflux fsf.



Cd spelaren Dirondo är ett toppladdat historia med Philips Pro2M drive. Denna drive är monterad på ett block bestående av 14 lager olika material som skall ta bort oönskade vibrationer. Detta block i sig är monterad på dämpande fötter. Cd spelaren har ett hemligt DAC chip, men det är 24 bitar, 96 khz uppsampling. Det verkar som att skivan belyses med blå laser under avspelning, fasen går att vända 180 grader för att anpassas till inspelningsfasen. Man har jobbat mycket med vibrationsbekämpning internt i cd spelaren, man jobbar mycket med avskärmning mellan de olika sektionerna och om jag förstod saken rätt så gör man sina egna RCA kontakter i koppar med tjock guldplätering för bästa kontakt/ledningsförmåga.





www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/28 :  10:36:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Rejäl skivpuck/stabilisator. Me like.

Ser ut att vara väldigt skön känsla i reglagen.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/28 :  11:53:42  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Förstärkaren Fuoco är en hybridförstärkare med rör i ingångssteget och bipolära transistorer i utgångssteget. Urs Wagner har valt bipolära transistorer framför mosfet för att han anser att dom inte har samma färgning av ljudet som mosfetar. Han använder ECC81 rör istället för dom vanligare ECC82 och ECC83 med motiveringen att ECC81 presteras bättre i dom högre frekvenserna. Rören har Ensembles egna rördämpare i kevlar och koppar som också har en värmeavkännare. Effekten hos förstärkaren är 2*100 watt i 8 ohm



Högtalarna Natura är helt nya. Dom är byggda i sandwich med mdf och aluminium där dom invändigt inte har några parallella väggar. Den lilla Ensemble loggan på toppen fungerar även som en diffusor. Man väljer att göra en tvåvägare för att fler element skapar problem i integrationen, Urs Wagner anser att tvåvägare är den bästa konstruktionen av högtalare.



Högtalarna har ett frekvensomfång mellan 30 hz och 30 khz och en impedans som aldrig går under 6 ohm. Även med högtalarna jobbar man med vibrationsdämpning. Foten är tvådelad där högtalaren står avkopplad från bottenplattan.



Ensemble tror mycket på skärmning så deras högtalare är jordade och deras högtalarkablar har en jordledare som ansluts i både högtalare och förstärkare. Ensemble gör även egna banankontakter som är 6 mm istället för normala 4 mm, självklart i ren koppar med tjock guldplättering.

Hörs då all denna omsorg för detaljer? Svaret är ett rungande JA!!!! Anläggningen kan se rätt intetsägande ut även om prislappen är väl tilltagen, totalt en bit över 200 000 kr. Av det jag hörde på mässan i år så var denna anläggning bland topp 3 och med detta i åtanke är priset helt ok.



Musikurvalet som spelades var blandat, klassisk pianomusik, en Norsk 1700-talsorgel med en sopransångerska, Fairfield Four, Rickie Lee Jones live, mm. Jag kände inte att det fanns några egentliga brister, något som var jobbigt eller påträngande, något som saknades. Urs Wagner hade fått till det otroligt bra med sina apparater och i den hotellsvit han demade i.



www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/28 :  15:37:19  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Glömde länken:

http://www.ensembleaudio.com/

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/04/28 :  21:02:11  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Imponerande bra Stefan!

Du har ett bra öga för att fånga intressanta produkter. Många saker som jag inte ens sett trots 2 dagars närvaro

Vilken mässa detta är!


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/29 :  05:45:34  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
En trend som håller i sig på mässor och som jag tycker börjar märkas i butiken är att vinylspelare är inne igen. En otrolig mängd stora och små tillverkare fanns på plats. Ett av dom större Tyska märkena är Acoustic Solid. www.acoustic-solid.de



Modellen Classic Wood är i mina ögon väldigt rimligt prissatt 1450 Euro utan arm. Då får man en motor med fråstående strömförsörjning, en tallrik som väger 7.5 kg, en spelare som står på tre justerbara ben och som har en totalvik på ca 20 kg. en rejäl pjäs med andra ord.



Och lägger men till 900 Euro så kommer man upp en viktklass. Då har man en totalvikt på 35 kg och en tallrik som bara i sig väger 13 kg. Mycket massa för stabil gång med andra ord.



Modellen Transparent Bambu är en ren prydnadsapparat, inte gjord för att spela på. Skulle annars kunna tilltala den asiatiska marknaden.



Acoustic Solid har som synes ett stort utbud med varierande utseende. Från hightech utseende i polerat stål till med retrolook i trä. Och för den som gillar plexiglas i olika färger så finns även det.



En konkurrent till Acoustic Solid är Tyska Transrotor. http://www.transrotor.de
Även Transrotor har ett enormt utbud och en prissättning som börjar på ungefär samma nivå. Modellen med läderklädsel är en av mina favoriter från mässan. Till och med armen har fått skinpaj.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2008/04/29 :  08:27:00  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Härligt reportage!
Tack Stefan,
åker nog till Munchen mässan jag med nästa år....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/29 :  09:14:50  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Tjeckiska ProJect hade en riktigt maffig skivspelare på plats. Är osäker på om det är ett produktionsex eller bara för utställning. Den verkar dock ha deras separata strömförsörjning inbyggd och den hade Ortofons nya 12 tums arm. En riktigt läcker skapelse.



I Tyskland finns ett hifimagasin med vinylavspelning i fokus, LP. Deras monter var lite miljöparti inspirerad.


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/29 :  10:07:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ja,,, intresset för VINYL har INTE avtagit Tyskland,,
Det bar ÖKAR,



Fullt med magasize som berör sånt där med stora svarta skivor.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/04/29 10:07:47
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/29 :  14:10:11  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Opera Audio eller Opera Consonance fanns på mässan även i år. www.operaudio.com

Företaget firar 15 år som hifi tillverkar i år och har en del jubileumsmodeller att visa upp, båda bland cd spelare, förstärkare och högtalare. Deras trätoppar på elektroniken går numera att få även i ett mörkare, valnötsliknande träslag.



I deras lyssningscontainer spelades det på hornhögtalarna M12 och M15 och detta då tillsammans med Droplet cd spelare eller skivspelare och Cyber 800 monoblocken.



Hornhögtaalrna M12 och M15 har nu kommit i en MkII utgåva. För M12 innebär det en lite mindre och slankare låda med 12 tums basen något infälld. Dom är nu oerhört eleganta och känns väldigt behändiga, passar i var mans hem. Prisuppgifterna varierade lite mellan 30 000 kr och 50 000 kr beroende på vem man pratade med. Om det är det lägre priset så vore det ett makalöst fynd.



Jag pratade länge med Opera Audios europachef och jag beklagade den utveckling Opera Audio haft i Sverige den senaste tiden. Opera Audios rörprodukter har ännu inte visats på någon mässa, i någon annons eller på annat sätt lyfts fram det senaste 1.5 året. Eftersom jag arbetat med Opera Audio under ett par års tid tycker jag detta är väldigt tråkigt.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/29 :  17:35:49  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
I Bayern spelas såklart oumpa oumpa musik av lädehausenklädda herrar. (för visst är det läderhausen dom har?). Någon har sagt att tysk hifi tuneas in för att passa just sådan här samt marchmusik, men jag vet inte om det bara är elakt förtal.



I den strama Tyska designskolan passar dock Finite Elementes modulmodulo system perfekt.
Högtalarna heter Modul LS och är en aktiv högtalare med möjligheter till rumsanpassning. Den har två 10 tums element i basen, en 7 tummare i mellanregistret och en 1 tums diskant. Eftersom basarna är aktiva är frekvensomfånget imponerande 10 hz till 22 khz. Det går bra att driva högtalarna med en 10 wattsförstärkare om man vill. Kanske något att köra 300B SET förstärkare med. Synd bara att toppen inte är öppen som en dipol.



Högtalarna finns i ett antal olika fanerer och färger och personligen tycker jag det är riktigt snyggt på ett futuristiskt sätt. Speciellt ihop med dom dedikerade möblerna.
http://www.finite-elemente.de/



Elektroniken kommer från en annan tysk tillverkare, Trigon Audio.
http://www.trigon-audio.de/html/en/frm.htm

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/29 :  17:47:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja dom var läckra! Smart designspråk som tilltalar. Lite fundering kring fasintegrationen pga avståndet...men det har som nog löst!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/29 :  18:09:12  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Jag pratade länge med Opera Audios europachef och jag beklagade den utveckling Opera Audio haft i Sverige den senaste tiden. Opera Audios rörprodukter har ännu inte visats på någon mässa, i någon annons eller på annat sätt lyfts fram det senaste 1.5 året. Eftersom jag arbetat med Opera Audio under ett par års tid tycker jag detta är väldigt tråkigt.



Fick du något svar som du kan skriva här?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/04/30 :  07:43:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Riktiga Lederhosen ser man inte varje dag.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/30 :  07:51:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mest på film eller ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2008/04/30 :  10:35:56  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Med mina tyska rötter så kanske jag borde överraska lite och bära mina Lederhosen i Munchen nästa år Fast tror inte Stefan vill gå med mig då

Super reportage Stefan!!!

Kul att få se go-bitarna från mässan fastän jag var hemma och gjorde annat: http://www.transientdesign.se/Magen/Miranda.htm

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.

Edited by - Transient Design on 2008/04/30 10:37:35
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/30 :  10:53:49  Show Profile Send huzze a Private Message
Lederklädsel
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/30 :  11:27:10  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag gör en avstickare till den alternativa mässan, Hifi Deluxe, som var i ett hotell inne i Munchen. Här fanns några av helgens verkliga höjdpunkter.



Ursäkta bildkvalitén, men motljus, soligt ute, stora fönster, ja det blir såhär. Anläggningen i översta rummet bestod av Oracle cd spelare, Concensus Conspiracy högtalare och den alldeles nya Concensus 211 förstärkaren. Det spelade underbart, precis i min smak. Jag har märkt under mässan att jag verkligen uppskattar högtalare med Thiel & Partner/Accuton element, speciellt om dom kombineras med rörförstärkare. Det var stort, luftigt, öppet och samtidigt fylligt, engagerande, inget påträngande, ja detta är något jag gärna hade haft hemma.



Konstruktören bakom Consensus högtalarna har tidigare arbetat som konstruktör på Lumen White, högtalare som av många klassas som det bästa som gjorts. På bilden ser vi honom med högtalarmodellerna Lightning, Magma och Statement. Consensus högtalare är inte basreflex konstruktioner utan dom använder något som kallas Air Flow. Det innebär att lådorna är helt utan dämpmaterial och att det sitter avstämda luftslitsar på baksidan. Dessa slitsar bromsar luftflödet på ett sådana sätt att elementet dämpas och det därför inte finns något behov av dämpmaterial i lådan. Consensus högtalare har en verkningsgrad på mellan 91 och 92 dB och en impedans som inte understiger 5 ohm, dom är gjorda för att passa rörförstärkare. Finns det då någon nackdel? Möjligen priset, instegsmodellen kostar runt 120 000 kr.
http://www.consensusaudio.com



Förstärkaren är en helt nyutvecklat förstärkare med ett 211 effektrör på varje kanal, givetvis SET. Den levererar 2 * 18 watt och det räckte gott och väl till att spela både högt och dynamiskt. Den har fjärrkontroll och en väldigt elegant plexiglashuv som man kan skymta på den första bilden. Förstärkaren är konstruerad och tillverkad av en tysk firma som heter Roeder och jag satt länge och pratade med konstruktören Owe. Roeder har ett litet eget produktsortiment som dom är väldigt stolta över och som nu håller på att helt RoHs anpassas. Han berättade att nio företag i hifi branschen i Tyskland fått sluta med sin verksamhet eftersom dom inte levt upp till dom nya miljökraven.
Owe var särskilt stolt över ett försteg som dom tillverkar och som han gärna skickar till mig för ett par veckors provlyssning. Vi bestämde att vi skall hålla lite mailkontakt.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/30 :  12:06:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
sista bilden skulle må bra av att bli liiite mindre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/30 :  12:16:14  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag får fixa det ikväll, blev någon miss vid bildbehandlingen. Ni får njuta av dom suddiga detaljerna ett tag och så kan ni kosntatera att förstärkaren bara ger 15 watt, inte 18.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/30 :  13:02:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ja det rummet var läckert,,, Förutom att det STÄNDIGT snackades FÖR högt. Något som klart störde intrycken.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000