HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 värdera vinylskivor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2008/04/22 :  21:29:25  Show Profile Send anteee a Private Message
hej har efter mycket övervägande bestämt mig för att sälja en del av min vinyl samling för att bekosta nya projekt, har ni tips på vart man kan hitta ungefärliga värden på skivorna eller tips på seriösa handlare så att man inte blir lurad,ca 1500skivor mest punk och hårdrock och annan 70 och tidigt 80tal både lp och singlar bla allt av ebba grön imperiet rymdimperiet thåström, singlar maxisinglar lp samlingar rubbet

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/04/22 :  21:36:01  Show Profile Send garmen a Private Message
gå till ett par olika handlare som säljer beg. så kommer du garanterat få ett riktvärde iallafall, sen säljer du dom på tradera så kommer du tjäna en slant till. annars går det ju att kika där. se ifall någon säljer dom platterna du har.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/04/22 :  21:49:15  Show Profile Send iroise a Private Message
Du kan lista upp vad du har och sedan fråga runt bland olika handlare. Låt dem lägga bud och tala inte om att du har listan ute hos flera. Det finns en del bra handlare i Sverige dock finns det även det motsatta och enligt mig är de sistnämnda flera!

Värderingar kan du göra via böcker Goldmine-USA-press, Record Collector-Engelsk press, progg.se talar om i kronor vad en skiva är värd, svenskpressade, stora popboken är bra på äldre musik.

Har du lista på skivorna skall jag ge dig ett hum om vad du kommer att få för bud ( samt vad du bör kunna få) om du säljer hos handlare och även vad du kan förvänta dig på tradera.

Jag kan även slussa dig till vettiga handlare dock endast handlare från eller mellan Malmö och Stockholm.

Vad det gäller punk så är det stor skillnad på 1977 och 1982 eller gruppen Rävjunk kontra Ebba G, det skiljer mer än en tusing.

Maxisinglar kan jag inte så mycket om. Hör av dig med frågor om du behöver det.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/04/22 :  22:57:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Som sagt, om du säljer skivorna på tex. Tradera så får du bättre betalt (för vissa skivor, andra kanske du inte blir av med alls), men många tycker ju att det är bökigt och jobbigt att hålla på med.

Jag kanske är intresserad av dina Hårdrocksplattor, skickar ett PM

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000