HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 1" vs 2"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2008/04/30 :  20:52:24  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Funderar på att bygga något nytt. Jag har aldrigt byggt något med mellanregisterhorn, så det lockar.
Vad är för och nackdelar med 1 tums respektive 2 tums drivers?
Handlar det bara om effekttålighet, eller finns det andra skillnader?
Era erfarenheter (jag vet det finns mycket på forumet) Tack på forehand.
Led den blinde.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/05/01 :  09:41:57  Show Profile Send matsj a Private Message
Fördelen med 2" är att den kan delas lägre för tex 2 vägare. 1" kräver ett mellanregister i mellan.
Det finns ju 1,5" också som är grymma, typ JBl 2452h-sl med Aquaplasade membran. 500 Usd på Ebay. Dessa kan delas lågt då den har 4" membran.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/01 :  09:58:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Kan bara förtydliga att 1", 1,5", 2"-drivers refererar till hur
stort "utgångshålet" är på drivern. Kompressionsdriver syftar till
att luften kompirmeras innan den lämnar drivern.

Några vanliga exempel på komprimeringar är
2" membran -> 1" driver
3" membran -> 1,5" driver
3" membran -> 1,5" driver
4" membran -> 1,5" driver
3" membran -> 2" driver
4" membran -> 2" driver
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2008/05/01 :  17:55:56  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Tack för klarläggandena. 2-tummare kan delas lägre, men hur är det då med högfrekvensegenskaperna. Är dom lika bra som på dom mindre?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/05/01 :  18:21:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Här är ett par exempel på hur de vanligaste typernas (1" 1,4" 1,5" och 2") karaktärer kan se ut.

OBS detta är endast exempel från en tillverkare av många, jag har valt dessa exempel för att kanske kunna ilustrera hur de olika karaktärerna ser ut, detta är en grov generalisering.

Hur frekvensgången för en given driver ser ut är MKT beroende på vilket horn den kopplas till samt vart del delas, detta kan i vissa fall betyda mer än drivern i sig.

exempel på 1" driver (B&C DE250) :



exempel på 1,4" driver (B&C DE800) :



exempel på 1,5" driver (B&C DE1000) :



exempel på 2" driver (B&C DE750TN)



Om man ser till skillnaden mellan det första och det sista exemplet framgår det rätt väl att "2 går lägre och har högre känslighet men tappar i toppen.

2"s drivers används uteslutande för större och mer ljudtryckskrävande tillämpningar medans 1" gör sig bättre i mindre sammanhang med lägre krav på ljudtryck, sägas bör dock att vi oavsett vilken driver vi tittar på befinner oss långt över vad en domediskant klarar av att ge i form av ljudtryck.

Det kan även vara bra att ha sagt (för min egen del) att jag har hört 2" som låter bättre en 1" i nästan alla sammanhang, detta gör inte saken lättare men det beskriver att det finns många avvikelser mot genrella uppfattningen när det gäller drivers.

Hopaps detta ger något, det finns säkerligen många bättre exempel därute, jag använde mig av några jag känner till.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000