HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 delningsfilter som eq
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/05/02 :  19:23:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej på er

jag har laborerat runt lite med delningsfilter kurvor och träffat på något som kanske är lite underligt.

Jag har i en låda en 10" som agerar mellanregister samt en 2"driver som tar hand om resten uppåt.

Mellanregistret har en frekvensgång i lådan som sluttar uppåt från ca 50Hz upp till 1kHz relativt jämt, och drivern faller med liknande karaktär från ca 3kHz och uppåt.

Så vad gör man ?

Jo man riggar upp mätmicken, knäpper igång delningsfiltret och börjar laborera.

Vad jag fann var smått galet, men ett filter som ser helt sjukt ut gör eq'n överflödig, rätt eller fel strunt samma för denna gång.

Men föreställ er ett LP filter för mellanregistret/basen som angriper redan vid 136,3 Hz med 6dB/Okt samt ett HP filter för drivern och hornet som angriper redan vid 15,102 kHz med samma 6dB/Okt.

För att avlasta 10" neråt lägger jag ett HP filter i botten vid 37,2 Hz 12dB/Okt, gainmatchningen är icke exisiterande, samma för båda banden med andra ord.

Sjukt eller, så här skall inte filter få se ut, men det funkar enligt RTA grafen, inom 6dB från 20kHz ner till 40Hz.

Såhär gör man givetvis inte om man är seriös, men jag kunde inte låta bli att delge mina äventyr.

Alltid lär man sig något :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/05/02 :  21:22:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Va f-n, låter det bra får ett filter se ut hur sjukt som helst, för mig!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2008/05/02 :  23:39:09  Show Profile Send Larsen a Private Message
Såklart du är seriös
Kul att laborera med bra aktiva filter!

Kom på något som påminner om det du beskrev... funderade och hittade vad det var, men det var ändå inte likt. Jaja...nu har jag sökt upp det och kan fylla forumet med ett till O.T-inlägg Det är ett diy-hemmabygge av en stativhögtalare, Seas Excel och Fokal, som har denna frekvensgång med sitt passiva delningsfilter:


Kanske inget som skulle låta "balanserat"
Detta kompenseras sedan med passiva komponenter i signalledet, tex före slutsteg. Tanken var enligt "skaparen" att inte behöva kompensera så hårt för baffelkomp och diskantnivå efter slutsteget.
Finns väl ett o annat att diskutera om detta, men det är en möjlig väg iaf :-)

Håller med Magils totalt i hans kommentar ovan
F.ö. gillar jag med skarpt B&C:s prylar. Bra saker till relativt vettig peng.

Såg förresten att bygget inte var helt nytt... från 1997.
http://www.speakerbuilding.com/content/1020/index.php

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000