Author |
Topic  |
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 10:01:33
|
Hej på er!
Jag var igår på en liten julfest hos min Hifi-handlare och fick lyssna på passiva Espek tillsammans med CD12, 2xKlimax Solo, det nya försteget Klimax Kontrol samt det nya stereoslutsteget 2250.
Tankarna var många när jag vandrade hem i den kalla vinternatten, det må jag säga!
Klimax Kontrol först och främst är det absolut bästa i förstegsväg som jag _nånsin_ hört. Det krävdes inte många jämförelser mot andra (visserligen billigare) försteg, Kontrol var bäst på allt. Den spelade oerhört avslappnat, och gav en ruskig känsla av att inte finnas i signalvägen, musiken bara gled förbi obehindrat... Jag är lyrisk! Att den dessutom är ohyggligt ofantligt snygg gör ju inte saken sämre. Jag rekommenderar alla att provlyssna den (oavsett era åsikter om Linn). En liten varning bara: ni kan sluta 98k fattigare :)
Linns 2250 är ju onekligen intressant, den "ersätter" förra slutsteget Linn Klout, som är ett ohyggligt bra begagnatkap för ~15k. Jag jämförde den mot två Klimax Solo monoblock som tillsammans hamnar på 180,000:-. 2250 kostar 30,000, men hör och häpna: den gjorde inte bort sig, tvärtom... Två Klimax Solo ÄR mycket bättre, musiken är lättare att följa (särskilt eftersom man verkligen slutar att tänka när man lyssnar på Klimax Solo), men den spontana känslan är att 2250 låter roligare... Det kan till stor del bero på att den är betydligt vildare i basområdet. När man lyssnat ytterligare ett tag inser man att det är kontroll som saknas i jämförelse med Klimax, och när man går över till Klimax känns det direkt "rätt" och "äkta". Dock bör det sägas att jag defentivt föredrar 2250 framför LK85, LK140 och kanske även Klout, även om 2250 påminner mycket om de senare Kloutarna... För sina 30,000 tycker jag utan tvekan att 2250 är det absolut bästa i slutstegsväg att få tag på idag (om man ska handla nytt). Jag bara väntar på att få låna hem den och testa med mina Ninka...
Jag hörde förresten Ninka passivt med CD12, två Klimax Solo och Klimax Kontrol och jag säger bara en sak: MUMMA! :-)
Lev väl! |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 10:12:10
|
98k för ett försteg..... Vilka försteg jämförde ni den mot? Är elektroniken balanserad eller inte? |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 10:36:07
|
CD12, Klimax Solo och Klimax Kontrol kan alla köras balanserat, men vi körde obalanserat, vilket faktiskt var bättre. Jag har jämfört Klimax Kontrol mot Wakonda, Kairn och Linns AV-försteg. Sen har jämförelser gjorts mot Arcams dyrare integrerade förstärkare samt ett försteg från Classé. |
 |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 13:43:07
|
Det är sant att Linn har balanserade ingångar/utgångar på många grejer. Men själva elektroniken är ofta inte balanserad och därför så låter de bäst om hela kedjan körs obalanserad. Annars blir det massa onödiga omvandlingar från balanserat till icke balanserat och tvärt om.
Classe har dock balanserad elektronik och den passar därför bäst i en helt balanserad kedja. |
Edited by - Rebo on 2002/12/19 13:43:34 |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 13:51:16
|
Vad är det lägsta priset för en CD-12 som går att få? Har handlarna lite marginaler att ta ifrån? Man är ju lite sugen på att testa en.. undra hur den står sig mot andra tunga cd spelare som Accuphase DP-85 (iof SACD + CD) eller Audio Research CD-3. Den kostar ju ruskigt mycket...
|
 |
|
daggen
Member

70 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 13:58:32
|
varför ha så dyra grejer och inte ens köra aktivt?? jamenar...det är ju inte så svårt att slänga in aktiva kort...är man dessutom handlare så borde det ju inte vara några problem, men iofs..om han bara hade 2 solo så går det ju inte...men ändååå =) |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 14:36:07
|
Så nu finns det en hel line med cd12 och rubbet i samma design. Perfa. Försteget är superviktigt. Hur pass överlägsen Kairn är Kontrol egentligen? |
Hifiarkeologen |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 15:23:13
|
quote: Originally posted by brumel
Så nu finns det en hel line med cd12 och rubbet i samma design. Perfa. Försteget är superviktigt. Hur pass överlägsen Kairn är Kontrol egentligen?
Den piskar Kairn med bakbundna armar, skillnaden är helt enorm. Jag blev nästan tårögd när jag jämförde första gången! Just nu känns det som om jag är kär! :-)
Det är svårt att förklara men Klimax Kontrol är det mest fantastiska jag hört i förstegsväg NÅGONSIN. Det är ju tyvärr för mycket pengar, i alla fall i dagsläget. Men den är helt klart värd varenda kosing. Den är nästan så bra att den inte kan värderas med pengar...
Jag är mycket allvarlig. |
 |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 15:25:33
|
quote: Originally posted by Neodynium
Vad är det lägsta priset för en CD-12 som går att få? Har handlarna lite marginaler att ta ifrån? Man är ju lite sugen på att testa en.. undra hur den står sig mot andra tunga cd spelare som Accuphase DP-85 (iof SACD + CD) eller Audio Research CD-3. Den kostar ju ruskigt mycket...
CD12 finns i en konfiguration och den kostar 180,000:- ny. Jag är ganska övertygad över att den står sig mycket bra mot de flesta andra tyngre cd-spelarna. CD12 är ju det överlägset bästa i CD-väg som jag någonsin hört, men jag har inte hört tillräckligt mycket CD för att säga det och samtidigt verka kaxig. :-)
Men jag tror inte att det finns bättre för mindre pengar. |
 |
Edited by - jajon on 2002/12/19 15:26:20 |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 15:28:33
|
quote: Originally posted by daggen
varför ha så dyra grejer och inte ens köra aktivt?? jamenar...det är ju inte så svårt att slänga in aktiva kort...är man dessutom handlare så borde det ju inte vara några problem, men iofs..om han bara hade 2 solo så går det ju inte...men ändååå =)
Jag antar att skillnaden mellan 180,000:- för två Klimax Solo och 360,000:- för fyra Klimax Solo är mycket även för en handlare. Det lät oförskämt bra för att inte vara aktivt, den saken är klar. |
 |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 15:38:39
|
Det skulle vara intressant att höra det nya försteget. Nya NAIM 552 går inte heller av för hackor och jag har svårt att se att någonting kan slå det, men det är också nästan dubbelt så dyrt.
/Erik
 |
Blås på! |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 15:45:36
|
Synd att plånboken e sååååååååååå tom annars hade jag beställt en på stört.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 22:56:42
|
quote: Jag var igår på en liten julfest hos min Hifi-handlare och fick lyssna på passiva Espek tillsammans med CD12, 2xKlimax Solo, det nya försteget Klimax Kontrol samt det nya stereoslutsteget 2250
Jag lyssnade på Espek tillsammans med CD12, 2xKlimax Solo och LINNs silver kablar. Men även med ikemi i denna anläggning. Kan inte låta bli att säga att jag håller med att det låter bra.
quote: Kontrol var bäst på allt
Jag hadde lyssnat på samma grejor men med ngt enklare försteg ngn månad innan. Med Klimax kontroll blev en helt annan anläggning mycket mer ordning o reda speciellt basen som var ngt blöt innan blev stram och man kunde följa basgångarna. Det är märkligt vad ett försteg kan påverka. Jag har liknande erfarenheter med att sätta in ett bryston försteg i min anläggning.
Ett förstegs uppgift vid CD lyssning är ju att sänka nivån till slutsteget och ändå få det att låta bättre. Jag tror att det handlar om anpassning mellan olika enheter. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 00:10:10
|
Naim är ganska fett uberpris på. Krell wannabes? Även beg nac 82. Också det nya i 500 serien. Hoppsan! 200 papp för ett rock n roll försteg. Slutstegen verkar mer humant prissatta. Nap 135 mono ex. |
Hifiarkeologen |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 00:12:48
|
linn är också ANINGEN överprissatta det är däremot inte krell =) |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 00:39:37
|
quote: Naim är ganska fett uberpris på.
Speciellt som du måste köpa snyggt förpackade ringkärnetransformatorer med Lytar o stabbar för 10 - 15 tusen per apparat för att få det att låta bra.
Krell är ok men Dollarn och återförsäljaren är ngt feta i pris |
Rundgång & Omgång |
 |
|
daggen
Member

70 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 00:55:10
|
ekman: vad vet du om respektive tillverkares produktionskostnader? det är ju bara dina egna ljudideal du går efter då du skriver som du gör. skriv gärna att DU tycker så och inte att det ÄR så. |
Edited by - daggen on 2002/12/20 00:56:16 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 01:02:02
|
jag menade självklart min åsikt då jag inte kan redovisa någon annans åsikt och det var självklart ur ett pris/prestanda perspektiv jag menade =) och jag tycker inte linn låter dåligt alls men jag tycker deras produkter är för dyra för att vara intressanta ljudmässigt... |
 |
|
daggen
Member

70 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 01:03:37
|
ok =)....då pratar vi inte mer om den saken. skulle vilja höra krell på riktigt nån gång...har bara hört lite som snabbast...jag bor i luleå...vart finns närmsta återförsäljare? |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 01:10:29
|
du får väl be bossanova köpa in lite krell =) och jo dom låter ljuvligt såååå mkt kraft och så oansträngt bara musik =) dom är dock aningen dyra men kvalitet kostar  försök att få lyssna på dom nyare modellerna om du ska lyssna dock dom är roligast tycker jag iaf |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 09:24:15
|
Jag tycker nog både Krell och Linn har lite för höga priser. Men Krell väcker mycke mer ha begär än Linn, iaf så länge vi inte pratar KAV serien. |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 09:31:02
|
Varför skall allt hamna märke mot märke? Prisvärde avgör man själv! Enligt mig sopar en NAIT5 rent hus mot en 300iL så prisvärdet på Krell är i mina ögon absurt dåligt. För att inte prata om den KAV 280cd jag hade förmånen att lyssna till under kända förhållanden, ett ljudmässigt skämt. Det kan ha varit fel på cd-spelaren som den lät, jag hoppas det.
Försteget är otroligt viktigt och det är lätt att uttala sig utan att ha hört något av ovanstående. Jag har inte hört Klimax Kontrol men en 552 är det överlägset bästa jag hört i förstegsväg. Det är första gången jag märker begränsningarna i CDS2an.
Vad gäller snyggt förpackade och dyra nätdelar är det väl där som hemligheten med välljudet ligger. Vi får i allafall kablarna på köpet; och andra kablar jag provat låter alla mer eller mindre förvirrade även om andra parametrar kan vara bättre.
/Erik
 |
Blås på! |
Edited by - erik on 2002/12/20 09:44:53 |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 16:13:33
|
quote: Originally posted by erik Försteget är otroligt viktigt och det är lätt att uttala sig utan att ha hört något av ovanstående. Jag har inte hört Klimax Kontrol men en 552 är det överlägset bästa jag hört i förstegsväg. Det är första gången jag märker begränsningarna i CDS2an.
Jag har inte hört på 552, så vi kanske ska bjuda på ett varsitt nyårs- löfte? Du ska lyssna på Kontrol, jag på 552?
 |
 |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 16:53:52
|
[i]Jag har inte hört på 552, så vi kanske ska bjuda på ett varsitt nyårs- löfte? Du ska lyssna på Kontrol, jag på 552?[/i]
Det är ett löfte! Dessutom skulle jag vilja jämföra CD12 vs CDS2 i mitt eget system, men det har jag viljat länge.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 18:32:47
|
quote: Originally posted by erik
[i]Jag har inte hört på 552, så vi kanske ska bjuda på ett varsitt nyårs- löfte? Du ska lyssna på Kontrol, jag på 552?[/i]
Det är ett löfte! Dessutom skulle jag vilja jämföra CD12 vs CDS2 i mitt eget system, men det har jag viljat länge.
/Erik
Att låna hem en CD12 är långt ifrån omöjligt, jag har blivit erbjuden att göra det :-) |
 |
 |
|
Topic  |
|