HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 eminence beta 10 cx?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/13 :  21:34:18  Show Profile Send everwake a Private Message
någon som vet något bygge med detta coaxial-element?

har hittat en högtalare som heter "adire He10.1"
och inte så mycket annat.

väldigt nyfiken då jag upptäckte att WLM diva använder beta 10cx, och en diskant från samma tillverkare (deras uppgift, jag skulle gissa på apt50, men är ej säker)

De dyrare systemen verkar även de använda eminence beta element, dock tillsammans med deras pac-diskant isf coax.

storleksmässigt och utseendemässigt ser diva och adire he10.1 snarlika ut, och elementen i sig är inte precis dyra, wlm diva låter helt underbart för mina öron, men t.ex. den här recensionen av HE10.1 verkar ju inte allt för positiv:
http://www.audioxpress.com/reviews/media/203dell2119-1.pdf

görs alla magi i delningsfiltret tro? med coaxialt monterad diskant finns ju inte så många variationer



Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/05/14 :  08:06:57  Show Profile Send Guru a Private Message
Det är inte säkert att det är likadana element för att dom ser lika ut, ofta har man ändrat specar hos tillverkaren.

Tex. Hammer Dynamics använder Beta 12LT i modifierat utförande.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/14 :  08:41:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Diskanten i PAC o SuperPac är utav Japanskt ursprung men resten är Eminence. Det är mycket hysch hysch om Pac men det ska vara 2st 1.75" diskanter med ett rör monterat framför i varje hus.
Låter riktigt trevligt

bild på elementet i Diva

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/05/14 09:03:32
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/05/14 :  10:21:28  Show Profile Send educk a Private Message
förlåt för att jag lånar din tråd lite!
jag undrar hur man ser vilka olika drivers som fungerar? vore kul med nått dyrare än den apt50. allra helst om man kunde ta från andra tillverkare.
verkar heltklart intressant detta

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/14 :  12:22:40  Show Profile Send everwake a Private Message
visst kan det vara modifierade element, dock är det synbart samma korg/magnet/kon som eminence Beta 10CX i diva, och ett eminence Legend B102 i lyra MKII (inte heller det synbart modifierat)

enligt WLM har elementent ett fs på 50 i fri luft (beta 10cx har 49hz, så man kan nog anta att det är avrundat)
wlm diva har en intern lådvolym på 27 liter, medan adire HE10.1 har 29 liter.
wlm diva-lådan är avstämd till 55Hz, medan Adire He10 är avstämd till 52Hz.

diskanten är definitivt en apt50 i grunden, syns t.o.m. på bilden ovan (i reflektionen)

Delningsfiltret är enligt wlms konstruktör ett "progressivt länkade filter av 2:a och 4:e ordningen" och att det skulle vara ett "baklängesfilter" i konstruktionen, som inte täcks av filterhandböcker...låter ju intressant men vad betyder det? är det två 12db filter efter varandra med olika delningsfrekvens?


likheterna mellan He10.1 och WLM diva är onekligen ganska många, och elementkostnaden är ju ~2500sek för ett stereopar, inte utan att det kliar i fingrarna att testa, ingen som har erfarenhet från liknande bygge?

HE10.1 rescentionen var visst inte helt rättvisande, visade sig att joe d' applolito hade fasvänt ena diskanten...lär ju inte göra underverk för ljudet.



Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/14 :  12:25:07  Show Profile Send everwake a Private Message
educk: BMS 4540ND skall tydligen passa, osäker på vilken adapter som skall användas dock, och allt jag kan om de här elementen har jag läst på internet...så
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/14 :  12:40:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Konerna ser inte likadana ut ?
http://www.wlm-loudspeakers.com/DIVA_MONITOR_ZEBRANO_web.jpg
wlm:s är ljusare än Eminence element från hyllan.


http://www.usspeaker.com/BETA10CX-1.htm
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=290-502

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/14 :  13:44:43  Show Profile Send everwake a Private Message
Johan: tror det beror på belysning eller olika tillverkning, en google bildsök på elementet ger ganska stora variationer på elementfärgen.

som t.ex:
http://www.toutlehautparleur.com/serie-beta/eminence-beta10cx-p-65.html
http://www.adamhall.com/de/AH_K--Beta-10CX-10-150W-8-Ohm__l--en__p--project_27__b--EB10CXL

tycker att wlm's promo-bilder är ljusare än jag uppfattade dem som irl.

har ju aldrig sett ett löst element i verkliga livet, så helt säker är jag inte, och oavett färg finns det ju möjligheten att elementet som wlm använder inte alls är identiskt med det man kan köpa löst.

verkar inte heller vara så många som byggt HE10.1, intresset för högeffektiva högtalare som inte sitter i horn kanske överlag är lågt?.






Edited by - everwake on 2008/05/14 13:45:23
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/14 :  16:16:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du har säkert rätt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/16 :  00:04:09  Show Profile Send everwake a Private Message
Även om väldigt få skulle vara intresserade tänkte jag skriva ned vad jag kommit fram till. om inte annat kanske det hjälper någon som skall använda elementet till något annat. och så slipper jag tappa bort informationen i fall jag hittar någonstans att snickra.
---

Det verkar bara finnas två publicerade DIY-byggen med Beta 10CX och APT50, HE10.1 som jag länkade ovan, och "cheap trick 235"
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/ct235_en.htm

cheap trick testades i klang+ton 2/2008 där man även mätta upp elementen i fri luft.

värt att notera ur de mätningarna var:

Apt50: dipp mellan 5-7KHz på ca 6db
viss ringning vid ca 4KHz
faller av snabbt vid 30 grader över ca 12-13KHz.
har vid mätning i klang und ton ett FS på 1093hz, inte 2500 som anges av eminence
dock har många som använt apt50 sagt att den behöver brant delning, eftersom den låter illa under 2500Hz
en modifierad apt50 användes av Adire under namnet apt1, denna var modifierad med gummi i bakstycket, och eventuellt i faspluggen (???) för att få en lägsta användbara frekvens på 1300Hz. Denna variant går inte att få tag på längre då företaget inte längre existerar.

Beta 10 cx: faller av brant efter 3KHz (ca 18db/oktav) och brantare efter 4KHz
De av eminence angivna TS-parametrarna diffar ganska mycket, anger spannet på de jag hittat med orginalvärde inom parentes:
FS: 40-49,6Hz (49)
re: 5,43-5,98 (5,53)
Qms: 2,94-7,81 (5,21)
Qes: 0,35-0,46 (0,43)
Qts: 0,21-0,43 (0,39)
Cms: 0,39-0,63 (0,63)
Mms: 23,51-27 (27)
Vas: 64,2-105,9 (64,2)
Le: 0,7-1,03 (0,75

mätningarna kom från klang und ton samt folk som mätt upp högtalaren för studiobruk.

Cheap trick 235
klang+ton verkar gilla soundet och drivet i den, men påpekar att den har ojämn frekvensgång, mina tyskakunskaper är begränsade (jag lärde mig tyska genom örnnästet och av att handla på ebay...)
högtalaren är byggt av ramar av plank (hyvlade 4-kantsprofiler som limmats ihop!! ser rent sagt hemskt ut, men ska det va billigt så ska det.
CT235 uppvisar en ok frekvensgång till ca 4KHz, mellan 4-6Khz händer något, en dipp på typ 36db tillsammans med en dubbeltopp i impedanskurvan på typ 20 ohm
kan inte vara korrekt konstruerat. kostnaden anges till ¤150 + plank...

Andra diskanter i beta 10cx
Apt50 är den diskant som eminence rekommenderar, och är den som är basen för WLM diva (troligen en modifierad)
BMS 4540ND skall tydligen fungera, och vara en mycket bättre diskat
Beyma CP 380M skall även den vara bra
Problemet med dessa är att de är gjorda för horn, konen på Beta10 är inget optimalt horn, och de som testat har haft problem med stort dropp i off-axis svaret, och någon klockren ersättare till APT50 finns alltså inte, troligen därför både WLM och Adire valt att utgå i från den.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000