HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mäta jitter på en digitalutgång?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/05/14 :  13:14:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, kan man själv göra det med ett oscilloskop?
Jag har ett gammalt 100 MHz oscilloskop och
anslutningar för att koppla in vanlig rca
så jag kan mäta med oscilloskopets ingång.

Frågan är då, hur gör jag för att mäta jitter?
Vad ser jag på skopet? Hur mäter jag det?
Vad för signal ska jag köra ut från spelaren?

Alltså frekvens, 1K på skivan, lagom?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/05/14 :  13:49:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, det går såvitt jag vet inte att göra med ett vanligt oscilloskop.

Det "normala" sättet att mäta jitter är att använda en räknare med mycket stabil klocka, dessa brukar till och med ha en knapp för jittermätning.
Det finns många andra mer avancerade metoder, men såvitt jag vet så kräver alla en stabil referens av något slag (undantaget är att titta på "beats", men det kräver två identiska mätobjekt).

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/05/14 :  14:16:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, borde det inte gå med ett oscilloskop ändå? Jag menar, man triggar på en flank, sen tittar jag på de efterföljande, ser om de ledande flankerna fladdrar? Att de blir diffusa och breda, kan jag mäta bredden, är då inte det jittret? Hmm.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/05/14 :  16:20:48  Show Profile Send Magoo a Private Message
Vad är jitter egentligen, finns det någon definition på det? Är det störningar på en perfekt fyrkantsvåg eller räknar man mer på datapaket?

comfortably numb
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/14 :  16:23:22  Show Profile Send Sundström a Private Message
Man kan ju testa att göra en da-omvandling och sedan en ad-omvandling till datorn. Sedan jämföra orginal och inspelad fil.

Jag har aldrig gjort det. Sätter upp det på den där listan som har blivit lång.

Edit: tänkte mej en testton av något slag som är lätt att spela in och lätt att jämföra. Hur lätt....det kanske är svårt ändå...

Edited by - Sundström on 2008/05/14 16:45:07
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/14 :  17:07:19  Show Profile Send Sundström a Private Message
Tänker lite till:
I mitt tänkta experiment gäller det att spela och spela in en sinusvåg. Om sinusvågen blir något förvrängd under da/ad-omvandlingen så borde förvrängningen vara likadan i varje vågperiod. Om varje vågperiod är identiskt lik finns inget gitter (jag behöver inte orginalfilen att jämföra med, märker jag).

Felkällor:
1. Det jitter som hittas kan ju komma från inspeningssidan. (Men det vill jag för egen del också mäta)
2. Det kan finnas andra frekvenser än den testade som ger mer gitter.
3. Da-omvandlaren kan funger bättre eller sämre kopplad till förstärkaren.

Slutsats:
Hoppas det finns någon med enklare och bättre testmetod...


Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/05/14 :  19:48:55  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jitter är störningar i tidsdomänen, inte i amplitud eller något sådant. CD är inspelat med en samplingsfrekvens på 44.1 kHz, det betyder att det ska komma ett värde, puls, var (1/44.1k) sekund. Det är när det här felar som det kan orsaka problem. Det är hur jag uppfattar det, har jag fel så rätta gärna.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/05/14 :  21:42:44  Show Profile Send Magoo a Private Message
Det handlar alltså om att ha bra precition på flankerna, att de inte är för flacka. Eller ialla fall altid likadana. Triggar alla D/A vid samma spänning? Alltså är det alltid samma spänning som gör att det räknas som en 1:a? respektive 0:a?

comfortably numb
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/05/14 :  22:30:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Claes: Nej, du har någotsånär rätt; tänk bara på att den signal som kommer via digitalutgången inte är "rådata" utan följer S/PDIF standarden så det är en del "extra" bitar också.

Problemet är dels att tidsfelen det är fråga om är MYCKET små (runt 100 ps) vilket gör det omöjligt att plocka upp dem med ett oscilloskop om det inte har runt 10 GHz bandbredd eller så; dels att du i vilket fall måste ha något att jämföra med och triggkretsarna i oscillskåpet är inte ens i närheteten av att vara tillräckligt stabila; ev. fladdder kommer bero på oscilloskåpet.

Räknare som är tillräcklgit stabila (ugnstabiliserad VCXO) är inte jättedyra (runt 30000+moms) så du hittar dem i många elektroniklabb (jag har en vanlig Stanfrod Research SR620 på jobbet, fast då använder jag iofs en extern rubidium 10 MHz referens) men det är knappast något du köper som privatperson.

edit: länk till exempel på räknare
http://www.thinksrs.com/products/SR620.htm


Edited by - f95toli on 2008/05/14 23:08:46
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/05/14 :  22:52:32  Show Profile Send esl a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=28967&whichpage=1&SearchTerms=jitter

Jag gjorde jittermätningar och då använde jag ett oscilloskop med en speciell plug in modul.
Vi hyrde in det från USA och jag tror prislappen på det var över 60 000USD.
Jitternivån är ett tidsbrus, en avvikelse från ett nominellt tidsvärde.
Det hela är alltså en statistisk avvikelse!
För att få relevant data måste man alltså sampla ett mycket stort antal värden.
jag tror vi mätte upp emot 30 000 samplingar i flera omgångar på varje produkt för att få rätt data.
Det är inget man gör hemma kan jag säga... vi hade en tekniker från Tyskland som ställde in (rattade) oscilloskopet innan vi började mätningarna.

Nu mätte vi skall tilläggas på pulståg med lite högre frekvens än ut från en CD spelares digitalutgång.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2008/05/14 23:00:44
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/05/14 :  23:07:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har faktiskt provat mäta jitter från S/PDIF med ovan nämnda räknare (eller rättare sagt, samma model, det här var för ngåra år sedan när jag jobbade i Sverige) och det fungerar utmärkt. Om jag minns rätt så var jittret för kedjan koax->koax/toslink konvererare->fiber->toslink/koax konvererare->koax runt 1 ns.

(syftet var att kolla om S/PDIF var användbart för de mätningar jag gjorde då, numera bygger jag mina egna konverterare med snabbare sändare/mottagare från Avago; S/PDIF hänger inte med)

Men som ESL påpekar så måste man har en del statistik (det gäller iofs nästan alltid när man använder räknare, oftast är det ju ex. Allan variansen eller liknande man är intresserade av); så om man nu vill använda oscilloskop så måste det vara den digitala, och helst samplande varianten.
Gissningsvis klarar ex. de bättre skåpen från LeCroy av det, men då kostar de också några hundra tusen (ett sådant finns på min vill-ha lista till labbet, har dock inte lyckats övertala min chef ännu )

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000