Sluten låda ca 10 liter. MTM i toppen med 2st TB o en Diskant. Passiv delning i diskanten i form av en konding. Delning vid ca 4000Hz. TB 4tum delas inte alls uppåt. För att behandla peaken så används eq.
Basreflex ca 20liter. 2xTB 4 tum. Delas 100hz och avstämd till 50hz.
Varför inte bygga ihop alla TB4 i en låda och göra 2-vägare eller 2,5-vägare av dem och sedan dela dem direkt mot SLS-tolvorna vid kanske 100 hz? Tror det blir klart enklare filtermässigt. Känns lite lurigt att börja dela TBarna mellan varandra vid 100 hz när det finns SLS att använda i den regionen.
Så hade nog jag gjort. Ett par höga smala MMTMM (2 eller 2,5-vägs) hade suttit fint...
Zalve: Se där! Du hittad min grundide direkt Fast jag vill ha separata lådor o aktiv delning.
Johan B. 2 anledningar. Jag har elementen redan... snålhet alltså o den andra är att fyrtummarna har fs på 65 Hz. Tror inte de gillar mycket lägre avstämning. Dessutom är väl 50Hz inte så illa.
Mjon: Jag har varit inne på din tanke innan. Det finns ett liknande bygge på forumet redan med samma tangbandare. Toksnyggt o otroligt seriöst bygge. Min tanke är flexibilitet. MTM toppen går ner till ca 100Hz tror det var -3dB. WW delen är tänkt att fylla ut botten till ca 50hz och agera stativ. Det största skälet till att inte bygga ihop allt i ett är att jag känner mig själv... Ska vara nöjd om jag får ihop Topparna med någorlunda finish innan jag är inne på nästa proj...