HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFLS Design -frågor/funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/03 :  11:38:37  Show Profile Send rokk a Private Message
Hejsan,
Gjorde denna som en liten splitoff från min byggtråd i reportage då jag har lite funderingar runt HFLS och mina ideer om byggandet.

#1 Staget som jag satt dit, är det nödvändigt att kompensera för den (lilla) volym staget tar upp och gör det isf något om jag råkar lägga till 'lite' (~0.5L) mer volym i slutändan?
http://i152.photobucket.com/albums/s168/roxkz/prov.jpg

#2 Att lådan blir ca 2cm djupare var iden för att få extra volym, de 2cm ska väl inte ha någon stor negativ inverkan på ljudet?

#3 Dämpull/matta! Hurpass tjockt ska man lägga egentligen, tänkte på detta främst då jag vill ha ett hum om vad som kan funka bäst så jag har att utgå från. Har MDS Fibrex 'ull'mattan som är ganska tunn. Inbillar mig att den inte räcker riktigt?

#4 Har fått för mig att det kan bara gynnsamt att flytta diskanten lite i sidled för att hjälpa med baffeldiffraktion. Eller är det såpass kompenserat i filtret så det inte är till någon nytta ellet t om gör saker och ting sämre? Alt kanske man kan sätta någon snyggare filtlösning runt diskanten?

Hoppas någon har erfarenhet eller ider och kan ge svar på någon av mina funderingar, har tyvärr inte nog med kunskap vad gäller filter i allmänhet eller den exakta designen av HFLS för att svara på dessa själv.

EDIT: Har försökt 'simulera' på enklare sätt om volymen skulle ställa till det, men det verkar som om skillnaden är minimal i mina beräkningar. Min fråga är väl hur det ser ut i verkligheten lite mer.

Edited by - rokk on 2008/06/03 11:46:08

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/03 :  11:55:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
#4 Har fått för mig att det kan bara gynnsamt att flytta diskanten lite i sidled för att hjälpa med baffeldiffraktion. Eller är det såpass kompenserat i filtret så det inte är till någon nytta ellet t om gör saker och ting sämre? Alt kanske man kan sätta någon snyggare filtlösning runt diskanten?

Du kan få det bättre på detta sättet, men om du inte vet vad du gör (och mäter/verifierar) är det stor risk att det blir sämre än orginalet.

Orginalet är redan optimerat map baffeln och elementplacering. Allt kan göras bättre, men då ställs ju höga krav på den som gör det.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/03 :  12:09:38  Show Profile Send rokk a Private Message
Okej, som jag trodde då, får sätta mig ner vid skolbänken och lära mig den hårda vägen eller strunta i det då.
Tackar för svaret!

EDIT:
Är nästan sugen på att göra en testbaffel för diskanten och mäta lite, har ett relativt reko ljudkort numera vad gäller kvaliten. Sugen på att skaffa en okej mic nu faktiskt.

Edited by - rokk on 2008/06/03 13:23:22
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2008/10/17 :  13:08:39  Show Profile Send kyan a Private Message
Hoppar in i tråden med en fundering.

Om jag vill använda separata slutsteg för bas och diskant (biamp), ska basen och diskanten ha gemensam eller separat jord?

Finns det andra fallgropar som gör det olämpligt att "biampa"?
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/10/18 :  19:20:14  Show Profile Send U1 a Private Message
Kyan: Att biampa med passivt filter ger ingen fördel.

Om du av någon anledning ändå skulle pröva så är det separat.
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2008/10/20 :  17:17:37  Show Profile Send kyan a Private Message
Okej. då bygger jag filtren så. Har redan borrat hål för fyra kontakter så det blir nog bäst så =)

Tänker jag fel om man får högre tillgänglig effekt vid biamp än utan? T.ex. om slutsteget för basen klipper behöver väl inte det för diskanten göra det? Om vi ponerar att slutstegen har lika hög effekt.

Sen tänkte jag att steget som driver diskaten skulle få en lättare last att driva om impedanskuravan var snällare?

Någon mer insatt får gärna berätta mer...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/10/21 :  06:43:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nu skall vi se här, det var länge sedan jag mätte på HFLS1, jag har för mig att den lägre impedansen finns i basen-delen. Så du har rätt i att skutsteget som driver diskanten skulle få ett "lättare jobb". Frågan är bara om det har någon praktisk betydelse, jag tror inte det. Byggs filtret för Bi-wire så är det ju enkelt att verifiera.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/10/22 :  22:24:55  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Tänker jag fel om man får högre tillgänglig effekt vid biamp än utan?
Ja. I praktiken får du inte mer effekt än vad minsta steget lämnar. Är basen så stark att den får förstärkaren att dista så distar båda förstärkarna eftersom basens spänning också förstärks i diskantens steg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000